י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שמאלה פנה • כל מה רציתם לדעת על איטרות

מדוע חלק מהאנשים - כ-10-17 אחוז מהאוכלוסיה - הינם שמאליים (איטרים)? האם איטרים אכן חושבים אחרת, ומהן התכונות הפסיכולוגיות שנובעות מכך? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מיוחד

באדיבות אתר 'יד שמאל'
באדיבות אתר 'יד שמאל'



איטרות איננה דבר חדש, אלא משהו שהיה קיים בכל הזמנים, בכל העולם, וגם בקרב בעלי חיים ממינים שונים, לרבות חתולים, כלבים, עכברים, דובים לבנים, וקופים ממינים שונים (לדוגמא, בעוד רוב השימפנזים בשבי הינם ימניים, בטבע 66% מתוכם הינם איטרים).

כיום, איטרים מהווים 10-17% מכלל האוכלוסיה. הפסיכולוג א. אדלר טען שכשליש מכלל האנושות – איטרים, אך רק כ-10-15% מודעים לכך. למעשה, ימניים "טהורים" (אלו שאצלם גם יד, גם אוזן וגם עין ימין הם הדומיננטיים) מהווים רק 30% מכלל האוכלוסיה. ישנם יותר איטרים אצל נשים מאשר אצל גברים. חלק מהילדים מתגלים כאיטרים עוד בינקות, ואילו הרוב – לקראת גיל 3 ואף לקראת גיל 6.

בנוסף לימניים ולאיטרים יש אנשים, אצלם יד ימין ויד שמאל שווים מלידה. אצל אנשים אלה נצפה גם שוויון בין האוזניים והעיניים. אנשים אלה ניקראים אמבידקסטרים.

בהלכה יש התייחסות לאיטר לגבי נושאים שונים. למשל, יש שאלה להלכה לגבי כהן אטר רגל לעבודה בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו, אמן. הרמב"ם (ספר עבודה, הלכות ביאת המקדש, פרק ח, הלכה יג') פוסק שאטר רגל ימין פסול לעבודות בית המקדש. יש גם התייחסות לאיטרות לגבי כתיבת סת"ם, הנחת תפילין, שחיטה, חליצה ועוד.

לגבי אמבידקסטרים, המשנה במסכת בכורות (פרק ז משנה ו) עוסקת במומים הפוסלים כהן מלעבוד בבית המקדש ומביאה מחלוקת: "השולט בשתי ידיו, רבי פוסל, וחכמים מכשירים". הגמרא במסכת בכורות (דף מה עמוד ב) מסבירה את המחלוקת: רבי יהודה סובר שיד ימין של אמבידקסטר חלשה – וזה נחשב חולי, לכן כהן כזה פסול לעבודה בבית המקדש. וחכמים (שהלכה כמותם) סוברים, שיד שמאל של איטר בריאה יותר מיד שמאל של אדם ימני, וכמובן שמותר לאדם בעל בריאות יתרה לעבוד בבית המקדש.

מספרם של האיטרים עולה בהתמדה. תרבויות שונות ייחסו לאיטרות משמעויות שליליות שונות. ביהדות, מה שבא מהשטן – בא מצד שמאל, לעומת צד ימין, צדו של ה'. רבי נחמן מברסלב אמר, שאיטרות זה סימן שבגילגול הקודם אדם היה שקרן. בחז"ל מוזכר האיטר מספר פעמים, ונקראת "יד כהה". ביפן, בעל יכול להתגרש מאישתו אם מתברר לו, שהיא איטרת. ברומא העתיקה איטרים היו רוצחים שכירים מבוקשים, ולכן אנשים פחדו מהם ולא אהבו אותם.אצל מוסלמים אסור לתת מתנות או להגיש אוכל ביד שמאל. על פי המסורת המוסלמית, איטרים הינם רמאים. באירופה של ימי הביניים איטרים נחשבו האיטרים לעוזרי השטן ונשרפו באש המדורות. גם בסימבוליות של החלומות יש משמעות לאיטר. כך לדוגמה לראות איטר בחלום, פירוש הדבר, לאבד חבר.

מדוע חלק מהאנשים הינם איטרים?

תיאוריות רבות מנסות להבהיר את הסיבה לאיטרות. חלקן הגיוניות, חלקן דימיוניות, וחלקן לגמרי פנטסטיות. מבחינה מדעית, סיבת השוני בין איטרים לבין ימניים בכך שהמיספרה ימנית והמיספרה שמאלית אחראיים על צורות שונות של פעילות המוח: אצל איטרים, המיספרה הימנית האחראית על הצד השמאלי של הגוף, היא המיספרה הדומיננטית.

המיספרה ימנית אחראית על חשיבה מופשטת, זיכרון חזותי, תת-מודע, יד שמאל, קצב, תגובה לטון הדיבור והמוזיקה, עיין שמאל, התמצאות במרחב וזיכרון רגשי. לעומתו, המיספרה שמאלית אחראית על חשיבה מתמטית, מודעות, יד ימין, דיבור, עין ימין, קריאה וכתיבה, תנועה. איטרות יכולה להיות גם תוצאה של בעיה נוירולוגית או להיווצר כתוצאה מחוסר יד ימיןלאיטרות שי גורם גנטי. רק ל-2% מהאטרים הורים ימנים.

תכונות פסיכולוגיות וקוגניטיביות של איטרים

שמאליים נבדלים מימניים לא רק בכך שהם משתמשים ביד שמאל לרוב הפעולות, אלא גם בתכונות אופי ואופני חשיבה שונים. קיים קשר בין שמאליות לבין טמפרמנט: איטרים יותר רגשניים, יותר חמי רוח ויותר קשה להם לשמור על קור רוח. הם יותר נוטים לשינויים במצבי רוח, והם נוטים יותר להיות פסימיים. רבים מהם, במיוחד הגברים שבהם, מתקשים לעשות ביקורת עצמית. פעמים רבות חשיבת האיטרים נראית איטית ולוקח להם זמן לעכל מידע חדש. הם בוחרים שיטות אחרות מאלה של ימניים להשגת מטרותם. בממוצע, בהשוואה לימניים, שמאליים יותר רגישים, יותר נוחים להתרחש, האיטרים מצטיינים בחיוניות רבה יותר.

איטרים מרגישים אחרת זמן ומרחב. יותר קשה לאיטרים ללמוד נהיגה, אבל אחרי שהם למדו, הם נוהגים טוב יותר. הם גם טייסים מעולים. מחקר אוסטראלי מראה, שאיטרים טובים יותר במשחקי מחשב. איטרים זקוקים ליותר זמן כדי לזכור איפה שמאל ואיפה ימין, מה הוא כיוון השעון. עם זאת, איטרים רואים טוב יותר מימניים מתחת למים.

לשמאליים ידע רחב, יכולת לעכל מידע רב, יכולת לראות את העיקר. הקשר בין ההמיספרות פחות קשוח אצל איטרים ביחס לימניים. מצד אחד, הדבר גורם לאיטיות מסוימת בעיבוד מידע, אך מאידך, הדבר תורם לחשיבה מיוחדת. הם מיד תופסים מה הבעיה, מכניסים המון רגש בעבודתם, מחפשים פתרונות בצורה אינטואיטיבית, הם חושבים בדמויות ולא במילים. אם מציגים לפני ימני איטר את אותה הבעיה, על פי רוב, האיטר ימצא יותר שיטות לפתרונה. מחקרים ניורלוגיים מצאו כי אצל 15% מהאיטרים ישנו מרכז דיבור שני במוח.

לשמאליים IQ גבוה, ואף נמצא קשר ישיר בין כמות האיטרים במשפחה לבין רמת ה-IQ בדורות הבאים. רבים מהאנשים הכישרוניים הינם איטרים. למעשה, כל אדם חמישי יוצא דופן הינו איטר. יש בינם אנשים, שמתעקשים לכתוב מימין לשמאול ולקרוא מילים בכיוון הפוך. כך לאונרדו דה ווינצ'י כתב את רשימותיו בכתב ראי. מעניין שבעיתון רשמי של איחוד האיטרים הבינלאומי העמוד האחרון ממוספר כראשון.

ימניים חושבים אחרת משמאליים. ימניים לא עוברים למחשבה הבא לפני שמסיימים עם הקודמת. לעומתם, איטרים מעבדים מספר מחשבות בו זמנית. ימניים פותרים בעיה אחת ואז עוברים לשניה. איטרים יכולים לפתור מספר בעיות בו זמנית. בפתירת הבעיות ימניים מפרקים את הבעיה לתת-בעיות ופותרים בשלבים, ואילו איטרים מסתכלים על התמונה כוללת ומנסים להתאים אותה לדוגמה קיימת.

על פי רוב, שמאליים מצליחים יותר באמנויות ופחות במדעים מדויקים.

בריאות בקרב איטרים

יש פי 5 יותר פגים שמאליים מאשר ימניים. הם נולדים יותר בסתיו ובחורף מאשר בקיץ, והכי פחות – באביב. איטרים מלידה נוטים יותר מימניים לסבול מהתמכרויות כך לדוגמא, ישנם יותר איטרים מעשנים מאשר ימנים מעשנים. והם נוטים יותר לסיים את חייהם בהתאבדות מאשר ימניים. יש בקרבם גם יותר תאונות.

מחלות נפש מתנהלות אצל איטרים בצורה שונה מזו של הימניים. יש עדויות על כך שתרופות לא משפיעות עליהם על באותו האופן כשם שהן משפיעות על הימניים. במחקר עם בדיקת EEG התברר, שתרופות פסיכוטיות משפיעות על מוח האיטרים יותר חזק מאשר על מוח ימניים. בין חולי נפש עם הפרעות מיניות יש אחוז גבוה של איטרים שהפכו לימניים (עוד לומברוזו שם לב לעובדה זו). מחקר צרפתי מראה, ש אטרים תוקפנים יותר, יש אחוז יותר גבוה של רוצחים בקרבם.

יש שכיחות גבוהה יותר של ליקויי למידה אצל האיטרים, לרבות דיסלקציה. כמו כן, קיים ייצוג יתר של איטרים בעלי גמגום.

איטרים נוטים להפרעות מערכת החיסון, אך גופם של איטרים משתקם מהר יותר מגופם של ימניים לאחר הטראומות, במוחד טראומות של הראש. עוד נמצא כי אצל נשים איטרות יש 42% יותר מקרי סרטן השד מאשר נשים ימניות.

השלכות בריאותיות של הפיכת איטרים לימניים

במאה ה-19-תחילת המאה ה-20 בצורה מאד תוקפנית ניסו להפוך את האיטרים לימניים. בתקופה הזאת פותחו שיטות מגוונות להשגת הדבר. אם הזמן התברר, שאיטרים שנהיו לימניים פיתחו הפרעות פסיכולוגיות שונות, הפרעות בשיווי משקל ותיאום תנועות, אצלם מחמירות כל-מיני מחלות כרוניות. ידועים מקרים, בהם אנשים עם פוטנציאל גבוה איבדו את הפוטנציאל שלהם לאחר שבכוח עשו מהם ימניים. מעניין, שחזרתם לאיטרות מחזירה להם גם את הבריאות!

הפיכת איטר לימני בכוח יכול לגרום לו להיות עצבני, לפתח גימגום, אנורזיס, טיק והשגיהם בבבית הספר ירדו בצורה משמעותית. חוקרים יגיעו למסכנה, שהפיכת איטרים לימניים גורמת לשינויים בפעילות המוח שלא ניתן לצפות מראש להשלכותיהם.

תסמינים נוירוטיים, שמגלים איטרים שהפכו לימניים: הפרעות שינה, הפרעות תאבון, כאבי בטן, כאבי ראש, פוביות, אנורזיס, גימגום, טיקים, עצבנות; גירוי יתר, וורטיגו, מחלת הנסיעה, רגישות יתר לריחות וחום, חוסר הקפדה או חריצות, תנועתיות יתר, אפתיה, אסטניה, לפעמים מתקשים בקריאה, כתיבה ומתמטיקה,

נטונים סטטיסטיים מלמדים, שאיטרים שהפכו לימניים חיים 9 שנים פחות, יותר נוטים לחלות באסטמה, סכרת, מחלות המעיים, סרטן, אפילפסיה, שיזופרנייה, אוטיסם, פזילה וללקות בגימגום.

איבחון של ילד איטר

ישנן שיטות רבות בעזרתן תוכלו להבין מי הוא הילד שלכם: ימני? איטר? אמבידקסטר? להלן אביא כמה מהמבחנים הכי פשוטים לדוגמה. המלצתי היא: לחזור על כל מבחן מספר פעמים, כי אם ילדכם אמבידקסטר, הוא אמור לשנות מפעם לפעם יד/רגל/אוזן:

• לזרוק כדור ולבקש להרים: לראות באיזה יד ילד עושה זאת.

• לשלב אצבעות ל"מנעול" ולראות איזה אגודל נמצא למעלה: ימין או שמאול? אם אגודל יד ימין למעלה – האדם ימני ואם שמאלי– האדם איטר. יש לחזור על הפעולה מספר פעמים מבלי להגיד את מטרת התרגיל. אם אצבע העליונה משתנה מפעם לפעם – האדם הינו אמבידקטר.

• עמדת נפולאון – איזה יד נמצא למעלה: ימין או שמאל?

• מחית כפיים – איזה כף יד למעלה, ימין או שמאל?

• באיזה אוזן הילד מקשיב, אם לא שומע טוב?

• באיזה יד הילד מותח קפיץ שעון (או צעצוע שעובד על קפיץ)

• מאיזה רגל הילד מתחיל ללכת

• באיזה יד הילד מחזיק בשפופרת הטלפון אם אין צורך לרשום

עצות להורים לילד איטר

• בשולחן העבודה יש לשים לב שמקור האור נמצא בצד ימין.

• בבית הספר, בכיתה, יש לשים ילד-איטר משמאל ללוח. הדבר יקטין את מספר הטעויות הנובעות מטעויות אופטיות שמאפיינות את האיטרים.

• מאחר ואיטרים מתעייפים מהר ומערכת העצבים שלהם מותשת מהר, יש לדאוג לכך שהילד לא יתעייף יתר על המידה. חשוב גם לשמור על סדר יום.

• אפשר לסמן יד ימין/שמאל על מנת לעזור לילד לזכור את הצדדים.



ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה ND, הומאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים), טל. לתגובות: 0548450103

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד