י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לאחר חתימת הסכם השלום

שר החוץ של מרוקו בראיון ראשון לתקשורת הישראלית

שר החוץ המרוקני אומר בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי כי כינון היחסים המלאים עם ישראל חשוב לארצו ואינו שולי • לדבריו, מרוקו קיבלה החלטה ריבונית מתוקף האופי של היחסים של מרוקו עם היהודים ככלל ועם ישראל בפרט • "הקשרים בין מלך מרוקו ליהדות מרוקו זה עניין מיוחד"

שר החוץ של מרוקו בראיון ראשון לתקשורת הישראלית
שר החוץ המרוקני עם פומפאו צילום: צילום מסך

אחרי ההודעה הדרמטית על הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו, בתמורה להכרה בריבונות מרוקאית על סהרה המערבית, שוחח שר החוץ של המדינה הצפון אפריקאית עם התקשורת הישראלית ובירך על המוגמר.

שר החוץ של מרוקו אמר לרועי קייס ב'כאן חדשות'  - בראיון ראשון לתקשורת הישראלית אחרי פרסום על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות: "ראינו איך אנשים בישראל חגגו אתמול כי אלה קשרים אנושיים שלא נמצאים במקום אחר".

הוא הסביר כי מדוע כעת העיתוי היה נכון מבחינתם להחזיר את היחסים עם ישראל: "העיתוי היה מתאים כיוון שנעשתה עבודה במשך יותר משנתיים וחצי בין המלך מוחמד השישי והממשל האמריקני בעניין סוגיית הסהרה המערבית ובעניין ההתפתחויות במזרח התיכון. היו מגעים מתמשכים עד שכל זה הבשיל".

בראיון הוא הבהיר כי כוונתה של מרוקו לכונן יחסים מלאים עם ישראל באמצעות הערוצים הקודמים שהיו: "כל מה שאמר מלך מרוקו אתמול בהודעתו, ארבע הנקודות ייושמו באופן מלא ביניהן טיסות ישירות, פתיחת משרדי קישור, החזרת הקשרים הדיפלומטיים והקשרים בכל הדרגים ורביעית שיתוף פעולה בנושאים מגוונים. מה שמרוקו אומרת היא עושה".

לגבי שגרירויות אמר כי "נצטרך לראות כיצד הדברים יתגלגלו בעתיד". לדבריו, כל ארבע הנקודות "ייושמו באופן מהיר ומלא". בשיחה הוא אמר כי בשכבה הפוליטית במרוקו כל התגובות היו חיוביות להתפתחויות של אתמול – ההכרה האמריקנית בסהרה המערבית וכינון היחסים עם ישראל.

על הסוגיה הפלסטינית אמר כי כינון היחסים המלאים עם ישראל לא יהיו על חשבון הסוגיה הפלסטינית או על חשבון השלום. להיפך זה יסייע לשלום וליציבות במזרח התיכון וזה מה שהיא עושה כעת. הוא ציין כי העמדות של מרוקו תמיד היו ברורות: "כשמלך מרוקו אמר שאנחנו בעד פתרון שתי המדינות זה אומר שאנחנו מכירים במדינת ישראל. זה עוד משנות תשעים כיוון שזה דבר הגיוני".

הוא הביע תקווה שממשל ביידן ימשיך באותה מדיניות של ממשל טראמפ בתשובה לשאלה האם יש חשש מהממשל החדש ישנה את ההחלטה. לדבריו, לארצו יש יחסים איתנים עם ארצות הברית וההודעה של ממשל טראמפ היא התפתחות שתקל על פתרון סוגיית סהרה המערבית.

בתשובה לשאלה האם עסקאות נשק בין ארצות הברית למרוקו הן גם חלק מהדיל של כינון היחסים עם ישראל, ענה השר בהתחמקות: "יש לנו יחסים מתקדמים עם ארצות הברית בכל התחומים – הכלכלי, הביטחוני והצבאי והמסחרי". לבסוף ציין כי ביקור שלו בישראל בא בחשבון.

משרד התעשייה והמסחר המרוקני יחל ביום שני לקיים התקשרויות עם כל "המשקיעים המרוקנים הישראלים" שרוצים להשקיע בממלכה, כך לפי שר התעשייה והמסחר המרוקני, חפיז אל-עלמי. עוד אמר אל-עלמי כי המשקיעים ישתלבו בעיקר בתחומי הרוקחות והתרופות, הטכנולוגיה והחקלאות. לדבריו של השר רבים מהמשקיעים ישובו כעת למרוקו לאחר שרצו מאד להשקיע בה בעבר, אך נאלצו לפנות למדינות אחרות כשהבינו שהדבר לא מתאפשר.

ראש ממשלת מרוקו, שהוא גם העומד בראש מפלגת הצדק והפיתוח (אסלאמיסטים מתונים), מתייחס לראשונה לכינון היחסים עם ישראל ומציין כי המהלך לא ישנה את עמדתה האיתנה של מרוקו התומכת בסוגיה הפלסטינית. הוא ציין את ההודעה של מלך מרוקו בנושא אחרי שיחתו עם אבו מאזן שציינה זאת. בנוסף אמר כי מפלגתו מתנגדת לעסקת המאה והפרות שמבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני.

מרוקו הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד