י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"עמדנו לצידכם בזמנים קשים"

איראן זעמה על ארדואן; טורקיה נזפה: "שפה פוגענית"

שיר שנוי במחלוקת שהקריא ארדואן באזרבייג'ן הוביל לזעם באיראן. לטענת הממשל בטהראן, השיר מגביר את הרגשות הלאומיים במיעוט האזרי באיראן שעלול לדרוש עצמאות. השגריר הטורקי באיראן ננזף ובטורקיה הביעו אכזבה

איראן זעמה על ארדואן; טורקיה נזפה: "שפה פוגענית"
ארדואן בטקס לזכרו של מורסי באיסטנבול צילום: רויטרס

טורקיה נזפה בשבת האחרונה בממשל בטהרן על "שפה פוגענית" לדבריהם כלפי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. הכול החל משיר שנוי במחלוקת שהקריא ארדואן ומתייחס לרגשות לאומיים של מיעוט האזרי החי באיראן.

איראן וטורקיה הגדילו את שיתוף הפעולה הכלכלי בעשור האחרון אך נותרו יריבות בכמה חלקים במזרח התיכון ובמרכז אסיה. ביום חמישי הגיע ארדואן לביקור אצל בעלי בריתו באזרבייג'ן והשתתף במצעד צבאי לציון הניצחון על ארמניה לאחר שישה שבועות של לחימה על אזור נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת.

במהלך ביקורו הקריא ארדואן שיר, שלטענת המשטר באיראן עלול לעורר רגשות לאומיים בקרב המיעוט האזרי האיראני שעלולים לדרוש עצמאות.

באיראן מתגוררת קהילה אזרית גדולה, בעיקר במחוזות צפון מערב לצד אזרבייג'ן וארמניה, שם נהר ה'ארעס' (Aras) מסמן את הגבול.

למחרת כתב שר החוץ האיראני מוחמד זריף בטוויטר כי "הנשיא ארדואן לא התייחס להפרדה בכפייה של אזורים מצפון לאראס מארץ האם האיראנית".

לפי סוכנות הידיעות ISNA האיראנית, השיר הוא "אחד הסמלים הבדלניים של פאן-טורקיזם". המילים מצביעות על הנהר המפריד ו"מביע תרעומת על המרחק בין אנשים דוברי אזרית משני צידי הנהר".

דבר שהוביל את הרשויות האיראניות לזמן את שגריר טורקיה בטהרן לשיחת נזיפה על "התבטאויות מתערבות ובלתי מקובלות" של ארדואן.

לאחר שאיראן תקפה את ארדואן, שר החוץ הטורקי מבולוט קבוסוגלו אמר לעמיתו האיראני בשיחת טלפון ביום שבת כי "הצהרות חסרות בסיס וכבדות שהשמיעו איראן ומכוונות לנשיאנו אינן מקובלות", כך לפי גורם במשרד החוץ הטורקי.

"בתקופות קשות של איראן, טורקיה עמדה בסולידריות עם איראן כאשר אחרים הפנו עורף לטהראן, והדבר הגביר את מידת האכזבה של אנקרה" אמר שר החוץ הטורקי לעמיתו האיראני.

איראן ארדואן טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד