ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
חקירה פרסונלית

בניגוד לחוק יסוד: המשטרה חקרה את נתניהו ללא אישור היועמ"ש

עורכי דינו של נתניהו קיבלו לידיהם את המסמכים אותם 'שכחו' בפרקליטות להעביר אליהם, ומאחד המסמכים עולה כי החקירות נגד ראש הממשלה התבצעו ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כפי שמחייב חוק יסוד

בניגוד לחוק יסוד: המשטרה חקרה את נתניהו ללא אישור היועמ"ש
הדס פרוש, פלאש 90

מסמכים שהגיעו בימים האחרונים לידי פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו בזכות התערבות בית המשפט - לאחר שבפרקליטות 'שכחו' להעביר אותם - חושפים כי פעולות החקירות נגד ראש הממשלה התבצעו ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כפי שמחייב חוק יסוד.

עורכי דינו של נתניהו בועז בן צור ועמית חדד פנו לבית המשפט המחוזי בירושלים על מנת שהפרקליטות 'המאשימה' תמסור לידיהם פרטים נוספים על אופי פתיחת החקירה נגד ראש הממשלה, עורכי הדין סקרו את אופי קבלת המידע לידיהם, מידע ממנו עולה כי סביב נתניהו התנהלה חקירה פרסונלית.

כזכור ביקשו עורכי הדין לקבל לידיהם חומרים שהושמטו ולא הגיעו לידיהם "עוד הצדדים ממתינים להחלטה בנושא הזה, התקבל אצל ההגנה לפני מספר ימים חומר חקירה שנמסר לה מכוח החלטת בית המשפט הנכבד... בחומר זה כלולות הודעות שמסר מר עוזי ארד לחוקרי המשטרה בשלהי שנת 2016".

עורכי הדין המשיכו וכתבו "ראשית יצוין, כי תמוה עד להחלטת בית המשפט הנכבד לא נמסר חומר זה לידי ההגנה, עניין שזה אינו המקום לעמוד על חומרתו, שנית ועיקר, הנלמד מהודעות אלו הוא כי חקירת ראש הממשלה לא התנהלה כחקירה רגילה, שבה מבקשים החוקרים לברר חשד שהתעורר, כפי שיוצג מיד חוקרי המשטרה פעלו לחקירה כללית, אמורפית ונטולת גבולות של ראש הממשלה, הם פעלו כמי שבידיהם כרטיס פתוח המאפשר לדלות כל בדל רכילות מן הגורן ומן היקב".

"חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) קובע כי 'חשוד' הוא מי ש'חשוד בביצוע עבירה', אדם אינו איפה חשוד, גם אם תפקידו בכיר, אדם הוא חשוד רק ככל שיש יסוד סביר לחשוד כי הוא עבר עבירה" כתבו עורכי הדין והוסיפו לטעון "אכן, תפקידה של המשטרה לחקור את האפשרות כי בוצעו עבירות, אך משטרה ככלל אינה יכולה לזמן לחדרי החקירות את כל מכריו של פלוני, ולברר עמם אם ידוע להם דבר מה בעל אבק פלילי בעניין התנהלותו של פלוני, זוהי חקירה פרסונלית, להבדיל מחקירה קונקרטית המתמקדת בחשד מסוים.

כבר בראשית הדרך נחקר עוזי ארד שהיה יועצו של נתניהו ולאחמ"כ יועצה של וועדת החוץ והביטחון, והתבקש למסור "מידע מפליל" ביחס לראש הממשלה, יהא המידע אשר יהא, "אנחנו בודקים, המשטרה מן הסתם, אם יש חשד לפלילים בספקטרום רחב, נקרא לזה ככה של התנהלויות של ראש הממשלה" אמרו החוקרים לארד בפתח חקירתו.

עוד הוסיף החוקר והבהיר לארד כי "אם יש. אם אין, מה טוב. כן? אתה לא זה, שבאמת אתה ליווית אותו לאורך שנים... במסגרת היותך בן-אדם מאד מאד מאד קרוב שהיה לראש הממשלה, ונחשפת להרבה מאד נושאים והתנהלות וכיוצא בזה, חושב שנחשפת לעבירות אה... פליליות או ברף הפלילי...אז בוא, בוא נתחיל מבחינת ההתנהלות של משפחת נתניהו. הבמה היא שלך, אנחנו מקשיבים... אנחנו צריכים לדעת האם ישנם דברים, שוב אני אומר, שאתה נחשפת אליהם, גם אם, אני לא צריך שאתה תביא לי את הראייה, כן? אבל דברים שאתה נחשפת אליהם, שמבחינתך יכול להיות שזה פלילי או לא פלילי או בעיתי, והיה ואנחנו נקבל את האישור, ונמצא לנכון שזה עושה, שצריך לקדוח פה ולחפור בו ממש ברזולוציות, אנחנו נעשה את זה. אבל אנחנו צריכים קודם כל לשמוע. האם אכן ישנם דברים שאתה נחשפת אליהם במהלך השנים?".

מקורבי נתניהו זועמים על חשיפת שיטת העבודה של חוקרי המשטרה ומגדירים זאת כדלהלן "הנחת העבודה של המשטרה הייתה: קודם כל חקירה, אחר כך נמצא עבירות, אחר כך נלך לקבל אישור מהיועמ״ש לביצוע החקירות".

בבקשתם כתבו עורכי דינו של נתניהו "נוכח הדברים שהתגלו ולמען הסר ספק, יתבקש בית המשפט הנכבד להורות למאשימה למסור להגנה את אישורי היועץ, אם ניתנו, לפתיחה בכל אחת מחקירות המבקש, תוך שהאישור כולל את הפרטים הבאים: המועד שבו ניתן האישור לפתיחה בחקירה, טיב החשד שבעניינו ניתן האישור, ובכלל זה העבירה הספציפית שעלה חשד כי בוצעה, כמו גם פעולות החקירה שאושרו לביצוע".

עוד בקשו עורכי הדין "עוד יתבקש בית המשפט להורות למאשימה לפרט האם ישנם גורמים נוספים שנחקרו ביחס לראש הממשלה שחקירותיהם אינן מוזכרות ברשימה שהועברה לידי ההגנה, מחמת היותן חקירות 'כלליות' ובלתי רלוונטיות, לכאורה, לאישומים נושא הליך זה".

"בנוסף, בית המשפט הנכבד יתבקש להורות למאשימה להבהיר את טיב 'הבדיקה' שערכה המאשימה... המאשימה תתבקש לפרט: מה היה טיבה של בדיקה זו, מתי היא החלה, מה נבחן במסגרת, מי הגורם שאישר את ביצועה" כתבו עורכי הדין וסיימו "מן הדין ומן הצדק להיעתר לבקשה".

חקירות נתניהו משטרה אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד