י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אווירת סוף קורס

ליברמן מציע גיוס חובה; אייכלר מציע להוריד את אחוז החסימה

החקיקה האחרונה? יום רביעי הקרוב במשכן עומד להיות סוער מתמיד, אחרי שפיזור הכנסת וההליכה לבחירות כבר נראים באופק | חברי הכנסת מתעתדים לעלות שורת חוקים שיאתגרו את הממשלה, ביניהם חוק הגיוס המוסכם על החרדים והצעות חוק של הליכוד שינקרו לכחול לבן

ליברמן מציע גיוס חובה; אייכלר מציע להוריד את אחוז החסימה
מליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת

ימי רביעי במשכן הכנסת כבר מזמן הפכו לימים סוערים, בהם לא ברור מי באופוזיציה ומי בקואליציה, באיזה חוק יש רוב ובאיזה חוק יש לגייס תמיכה מבחוץ, רק שהשבוע החקיקה תגיע לשיא, כיוון שייתכן וזו תהיה הפעם האחרונה בכנסת ה 23.

בעקבות אי התכנסות ועדת השרים לענייני חקיקה, עד כה סירבו בממשלה להביא חקיקה פרטית שלא קיבלה את אישור ועדת השרים, אלא שבכחול לבן הביאו בשבוע שעבר חוקים שהכעיסו את גוש הימין, בהם חוק יסוד השוויון וחוקים נוספים, וכעת מגיעה התגובה.

בסדר היום שאושר כעת בישיבת הנשיאות, נראה כי ביום רביעי יעלו שורה של חוקים שיאתגרו את הממשלה, בהם: הצעות חוק של הליכוד שהגיעו מעל לראשם של כחול לבן, כמו חוק יסוד השפיטה וחקיקה דומה נוספת.

עוד בסדר היום, הצעת חוק של חה"כ אביגדור ליברמן, חוק גיוס חובה, זאת במטרה לאתגר את כחול לבן שנמנעים להביא את חוק הגיוס המוסכם עם החרדים להצבעה, ובסיעות החרדיות זועמים וטוענים כי "גנץ מחזיק את תלמידי הישיבות כבני ערובה".

בדברי ההסבר להצעתו של ליברמן נכתב: "הצעת חוק זו באה למנוע את ההשתמטות משירות למדינה וקובעת כי כל אזרח ישראלי המגיע לגיל 18 ישרת שירות צבאי. תלמידי ישיבות ובני מיעוטים (למעט הדרוזים) יוצבו לשרות בפיקוד העורף, אלא אם ירצו לשרת ביחידה אחרת או אם הצבא יחליט להפנות אותם לשירות לאומי-אזרחי."

הצעה נוספת שתעלה היא הצעת החוק של חבר הכנסת ישראל אייכלר המציעה להוריד את אחוז החסימה ל 1.5, חוק שצפוי לקבל תמיכה ממפלגות שקרובות לאחוז החסימה.

בדברי ההסבר להצעתו של אייכלר נכתב, "אחוז החסימה המופיע כיום בחוק גבוה מדי, הוא משתיק ציבורים שלמים ואינו מבטא נכון את חלוקת הדעות ואת הקשת הפוליטית במדינת ישראל. ההוכחה לכך ניתנה במהלך השנתיים האחרונות: מדינת ישראל הלכה לבחירות שלוש פעמים בשנה אחת וזאת משום שמפלגות שהיו קרובות לאחוז החסימה הגבוה לא הצליחו לעברו וכך הושלכו מאות אלפי קולות לפח".

"במשך חמישים שנה אחוז החסימה בישראל היה אחוז אחד בלבד. אחר כך החל לעלות, עד שהגיע לשלוש ורבע אחוז מתוך מחשבה שכך תתחזק מערכת השלטון. אך לא רק שהיא לא התחזקה, אלא נחלשה.
החזרה לאחוז החסימה של 1.5% כפי שנהיה נהוג בעבר, תבטא הרבה יותר במדויק את חילוקי הדעות, ותשפר את הדמוקרטיה בישראל".

חוק הגיוס ישראל אייכלר אביגדור ליברמן הליכוד בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד