י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מסע לאירופה

בסמוך קהילה יהודית עתיקה: העיר המשעממת בעולם

יצחק כרמלי, יצא למסע נוסף מיני רבות והגיע לעיר המשעממת ביותר בעולם הנמצאת באירופה, מצא במרחק קצר ממנה, שרידי קהילה יהודית ומעיינות מרפא נפלאים, מי היא אותה עיר משעממת? והיכן מצא כרמלי את שרידי הקהילה היהודית?

בסמוך קהילה יהודית עתיקה: העיר המשעממת בעולם
כרמלי בעתיקות צילום: יצחק כרמלי

מיוחד לחנוכה, יהודי הונגריה ופולניה היוונים.

אם נקלעתם אל העיר המשעממת ביותר בעולם: אתונה, אלא א"כ אתם חובבי היסטורכיאולגיה, הנה המלצה לבריחה וטיול קצר ומפגש עם שרידי הקהילה היהודית, אולי העתיקה ביותר באירופה, קהילת הרומאניוטים שבחלקיס -חלקידה.

חלקיס - חלקידה בירת האי אויה המרוחקת 88 ק"מ מאתונה ידועה כמקום מפלט תושבי הבירה המפויחת. מעיינות מרפא המפכים למרגלות הרים נישאים משווים למקום חן מיוחד.

חלקיס מקפלת בתוכה את ההיסטוריה של היהודים הראשונים שהגיעו כשבויים ליוון ע"י אנטיוכוס.אלו הם למעשה היהודים היווניים המקוריים הנקראים רומאמניוטים.

להבדיל מרוב יהודי יוון הספרדים דוברי הלאדינו שהגיעו לאחר גירוש ספרד. אלו הראשונים לא התערבבו עם האחרונים ולא רק בקשרי חיתון. אלו ואלו התפללו בבתי כנסת נפרדים. האנדקוטה הלא מוכרת כי הקהילה הרומניוטית מורכבת מיהודים שגורשו מהונגריה לפני יותר מ-600 שנה. אליהם הצטרפו יהודים שנמלטו מפולין לפני כ-400 שנה.

במרכז חלקיס, ממוקם בית הכנסת הרומניוטי שנבנה על שרידי בית הכנסת העתיק שנוסד לפני יותר מ-2000 שנה.

בשנות הזעם נרצחו לא מעט מתושבי האי כשחלקם ניצלו וברחו אל ההרים המכסים את האי.

אם הגעתם אל האי, סעו אל צפון האי אלאוטרה אדיפסו שם נובעים לא פחות מ-80 מעינות מים חמים הידועים בסגולות מרפא .קרוב יותר לחלקיס מומלץ להגיע אל הכפר ההררי והציורי סטני, גם שם תמצאו מעינות ומפלי מים.

חנוכה שמח

יצחק כרמלי

יצחק כרמלי אירופה פולין קהילה יהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד