י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
משתיקים אותו

השקר הפנימי: כך תצליחו להתגבר עליו

לעיתים אנו חשים ברע אך משתיקים את ההרגשה הזו במשפט אחד: הכל טוב, כמין שקר פנימי הגורם לנו לחוש גרוע יותר, ומכניס בתוכנו רגשות אשמה, תסכול וכעס כיוון שאיננו שלמים עם עצמינו. ממה נובע השקר הפנימי הזה? כיצד נצליח לפתור אותו ולהרגיש טוב באמת?

השקר הפנימי: כך תצליחו להתגבר עליו
חושב צילום: Unsplash

קורה לכם שאתם חשים רע, ממש רע, אך אתם אומרים לעצמכם - הכול טוב, או הכול לטובה! כמו שקר פנימי כזה... ואז אתם חשים גרוע יותר, כיון שאתם לא שלמים עם עצמכם. מה שיוצר רגשות אשמה, תסכול, כעסים פנימיים, ודכדוך. ממה השקר הפנימי הזה נובע? ומה צריך לעשות בכדי לפתור אותו ולהרגיש טוב באמת כבר מהיום?

אנחנו שונאים רגשות שליליים. בורחים מהם, מדחיקים אותם. ככה הרגילו אותנו שרגש זה דבר רע. איך שהילד אומר לאימו, אני פוחד מהדוב הגדול שנמצא על החלון היא אומרת לו: "אתה לא צריך לפחד זה רק דובי". וכך היא שידרה לו שהרגש שלו הוא טעות. וכשהילדה מתביישת לדבר עם חברתה היא מקבלת תגובה של: "לא צריך להתבייש כולן מדברות זו עם זו"

וכך היא העבירה לה מסר שהבושה שלה לא הגיונית. וכשהילד מתוסכל מזה שלקחו לו את הג'ירפה, אבא שלו אומר לו: "תשמח במה שיש לך, מה אתה עושה פרצופים"?! וכך הוא שידר לו: שאסור להיות מתוסכל.

כשכל זה קורה לאורך זמן הילד/הילדה מבינים שאסור לחוות רגשות. זה לא מקובל. עד שאנחנו גדלים אנחנו כבר מאומנים מספיק טוב להסתיר רגשות. אם מאן דהו אומר לנו: מה אתה כועס? אנו משיבים לו, מה פתאום אני לא כועס, אף על פי שפנינו אדומות מרוב זעם. אנחנו מסתירים רגשות בצורה כל כך מקצועית. עד שאנחנו מאמינם לעצמינו שאין בנו רגשות שליליים. מלאכים ממש.

זה השקר הפנימי, הרגשות מפעפעות בתוכנו. ואם אנחנו מרגישים רע, לא משנה כמה נשקר לעצמנו ולאחרים, הרגש ימשיך להיות בתוכנו, השקר הפנימי לא יהפוך את הרגש לטוב.

מה יקרה אם נאמר לעצמנו בשעה שאנחנו מצוברחים. רע לי, אני מרגיש/ה לחץ, אני מודאג/ת, אני כועס/ת, וזהו! בלי שום פתרון.

בלי ניסיונות בריחה למחוזות המתוק והמלוח שבמקרר ובארון. בלי הדחקה לתת מודע שמוביל, לכאבי גב, מגרנות, ופגיעה במערכת החיסונית ולמחלות אוטואימוניות. מה יקרה אם נרגיש את הרגש במלוא עוצמתו?

נתפוצץ מרוב תחושה רעה, ממש לא. לאחר שהייה ברגש הרגש פוחת יורד ודועך עוד ועוד. רגש שלילי הוא חלק מחיינו. במקום לברוח ממנו. נחיה אתו, נחבק אותו, נבין אותו ועד מהרה נראה שהוא מתפוגג ונעלם.

מה צריך לעשות כבר עכשיו? קחו רגש קטנטן ותשהו בו. אל תלחמו בו בכלל. ככה תעשו במשך שתיים/שלוש דקות תרגישו אותו בכל גופכם, ולאחר מכן תחזרו לשגרה רגילה.

מאת: דוד ואזאנא מומחה ביצירת שינוי שמוביל ליציבות וביטחון לאורך זמן

פתרון רגשות שקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד