י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שו"ת על חינוך ילדים

הילד לקח כסף ללא רשות מהוריו: כיצד מתמודדים?

נתקלת במצבים בהם אינך יודעת כיצד להתמודד עם חינוך הילדים? מרגישה שכבר אין מה לעשות? מתוסכלת מהמצב? • מקרה של ילד הלוקח ללא רשות כסף מהוריו, מה ניתן לעשות? וכיצד להתמודד עם המצב?

הילד לקח כסף ללא רשות מהוריו: כיצד מתמודדים?
ארנק ריק צילום: pixabay

מתקשה בחינוך הילדים? נתקלת במצבים שלא למדת להתמודד איתם? שאלות וסיפורים על חינוך ילדים עם בתיה וגשל מנחה למודעות הורית, כיצד להתמודד במצבים חדשים בחיים וכיצד לתת לילד את הבטחון והחינוך הנכון.

שאלה: אני אמא ל-6 בנים, הגדול בן 10, מדי פעם, מפלח לי כסף ללא רשות ואני לא יודעת איך להגיב, כמובן אציין שכאשר הוא מבקש לקנות משהו, בדר"כ הוא מקבל, מדי פעם אנחנו נותנים לו מעצמינו, מחפשים גם הזדמנויות כמו מבחנים או התנהגות טובה ומצ'פרים אותו הרבה.

מעבר לנושא המתסכל יש גם את העניין של הכסף - אנחנו חנוקים בכסף בצורה רצינית, כמובן שהילדים לא שותפים לזה אבל כן כשהוא לוקח לי זה מכמה שקלים אחרונים שיש לי. ממש אשמח לדעת איך לנהוג? תודה

בתיה עונה: מיותר לציין שרואים מבין השורות את ההשקעה שלך בילדים ועד כמה את נותנת ומעניקה. נתייחס לשאלה בשני ערוצים: 

א) הקושי בעניין התנהגות הילד שלוקח כסף בלי רשות

ב) הקושי בעניין המצוקה הכספית

אז בכדי לחדד עוד את שאלתך עלינו לבדוק מה מבניהם מציק לך כרגע כאמא? 

סביר להניח שגם אם הקושי בעניין הכספי היה פתור, כלומר היה לך בשפע כדי שיתאפשר לו לקחת ללא רשות עדיין לא היית מסכימה בהתנהגות הזו. אז נתמקד באתגר מול התנהגותו שהוא נוטל כסף ללא רשותך. 

לפני שניגש לעומק התשובה, עלייך להבין ולהפנים שלקיחת דברים ללא רשות, זה דבר שאין ילד שלא מתנסה בו. עלייך להאמין בילד שהוא לא עושה מעשה יוצא דופן והוא לא הופך לפושע ח'ו, הרבה מחקרים נעשו בנושא, אגב והוכיחו שזה חלק מהתפתחות התקינה של הילד. 

ועכשיו לתשובה המעשית:

כדי לדעת מה בכוחנו לפעול, עלינו לזהות מה בתוכנו נותן ומאפשר לילד להמשיך בהתנהגותו? ובשביל מה הילד ממשיך לעשות את זה?

הילד ממשיך כי הוא משיג רווח מסוים מעבר למה שקונה לעצמו, ואת הרווח הזה את צריכה לחפש ולהבין. 

אז הילד שלך משיג כאן את הלב שלך אמא! הוא מרגיש איך אמא או נבהלת או דואגת או מרגישה חוסר שליטה וכו וכו... ואז זה גורם לו להרגיש קשר וחיבור עמוק לאמא שהוא כ"כ אוהב ורוצה להרגיש שייך. 

ברגע שתפנימי זאת ותנסי לשנות את הרגש בתוכך לרגש של אמון, את פשוט לא תבהלי, ותגידי לעצמך "זה יעבור לו", את באופן טבעי תפסיקי להזין לו את הרצון 'לקחת' והוא לא יראה בכך כל טעם להמשיך.

המון הצלחה וסייעה דשמיא

נמשיך בעז"ה בשבוע הבא...

חינוך ילדים התמודדות התמודדות בגיל ההתבגרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד