י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יוצא דופן

בית משפט במדינה זרה הפעיל קנס יומי על הסרבן שנשבר מהר

לאחר שבית הדין בישראל כפה על הבעל לתת גט, הצטרף לפסיקה גם בית משפט במדינה מערב אירופאית ואף הפעיל נגד האיש קנס יומי בסך 500 יורו על כל יום נוסף בו הוא מסרב לתת גט. כעבור יומיים נשבר הבעל והעניק גט

בית משפט במדינה זרה הפעיל קנס יומי על הסרבן שנשבר מהר
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

החלטה משמעותית של בית משפט אזרחי באחת ממדינות מערב אירופה עשויה להוות בשורה של ממש עבור נשים עגונות ומסורבות גט. לאחר שבית דין רבני ישראלי כפה על א' לתת גט והפעיל עליו סנקציות בישראל, בית המשפט האזרחי במדינה זרה הצטרף והפעיל על הסרבן סנקציות נוספות.

בא כוחה של המסורבת פנה לבית המשפט והציג הצהרה של ארגון 'יד לאישה' מבית רשת 'אור תורה סטון', המסביר על תופעת סרבנות הגט בישראל, עם בקשה לפעול נגד הסרבן המחזיק באזרחות אירופאית ומתגורר במדינה האמורה. בעקבות הפניה והבנת המצב החליט בית המשפט האזרחי כי יופעלו על סרבן הגט סנקציות כספיות והוא ישלם למסורבת הגט 500 יורו על כל יום שבו הוא מסרב להעניק את הגט - עד לסכום של 50.000 יורו. סרבן הגט הבין שאין מנוס ולאחר יומיים הוא החליט להעניק את הגט המיוחל והגט נמסר לבסוף הבוקר.

ברקע הדברים, לאחר מעל ל–20 שנות נישואים ושלושה ילדים, לפני כשנתיים ביקשה ג' להתגרש מבעלה א', אך הוא סירב. השניים חיו באירופה ולאחר הפרידה האישה עברה לישראל בעוד בעלה נשאר להתגורר במדינה מערב אירופאית. בכל פעם שניסתה האישה להגיע להסכם, סירב הבעל והוביל את המגעים לדרך ללא מוצא כשהוא מסרב לתת גט לאישה. מאחר וההליך לא התקדם פנתה ג' לארגון 'יד לאישה' מבית רשת 'אור תורה סטון' וביקשה לסייע לה לקבל את הגט.

בהובלת עו"ד תמר אודרברג מ'יד לאישה', התנהל התיק בבית הדין הרבני, שלבסוף כפה על הבעל לתת גט. במקביל הגישה האישה תביעה בבית המשפט האזרחי של המדינה הזרה כאשר ארגון 'יד לאישה' סיפק כאמור הצהרה לבית המשפט שבה הוא מפרט את הנזקים הנגרמים לאישה כתוצאה מסרבנות הגט.

לבית המשפט הוסבר כי היותה של האישה מסורבת גט היא פגיעה בחירותה וביכולת שלה להינשא לאחר והצהרה זאת סייעה לשופטים להבין עד כמה קשה המקרה. בית המשפט גזר על האיש סנקציות כלכליות כבדות ומכיוון שבית הדין בישראל פסק כפיית גט – ממילא לא יכול היה האיש לטעון לגט מעושה בגלל הסנקציות. שילוב פסקי הדין של שתי הערכאות הוא זה ששבר את סרבנותו של א' ויומיים לאחר פסק הדין של בית המשפט, הוא הסכים לתת את הגט המיוחל.

עו"ד תמר אודרברג המייצגת את האישה מטעם 'יד לאישה' מבית 'אור תורה סטון' אומרת בתגובה למקרה שהסתיים בטוב: "העובדה שבית משפט אזרחי בחו"ל מכיר בעוול של סרבנות הגט היא מדהימה. חשוב לנו שנשים ידעו שיש כלים משפטיים בהם ניתן להשתמש נגד סרבני גט, ואין להסס בשימוש בהם על מנת למגר את התופעה הבזויה הזאת".

פנינה עומר, מנכ"לית 'יד לאישה' מבית רשת 'אור תורה סטון' מסרה: "אני גאה בצוות המקצועי של יד לאישה ששוב ושוב מוכיחות נחישות, יצירתיות ומקצוענות, וקוצרות הצלחות מרשימות במאבקן נגד סרבני גט. עו"ד תמר אודרברג ועו"ס מיכל אור עשו גם הפעם את הבלתי אפשרי והצליחו לשחרר את ג' לחופשי. עד שימצא פתרון הלכתי למצוקה של מסורבות הגט, אנחנו נהיה שם בחזית המלחמה על חירותן".

עם קבלת הגט אמרה ג': "אני מודה להקב"ה על נס החנוכה שלי. בנוסף אני מודה מכל הלב לארגון "יד לאישה" שדאג לעזור לי בהליך קבלת הגט מכל הבחינות והאספקטים ובלעדיהן לא יודעת אם ומתי הייתי זוכה לקבלו. העניינים המשפטיים טופלו בצורה מקצועית ויעילה, תוך שיתוף פעולה מלא עם גורמים משפטיים נוספים בארץ ובחו"ל. קיבלתי תמיכה של עובדת סוציאלית ומאמנת אישית ואלו נתנו לי כח לשרוד את חיי היום יום, להמשיך את השיגרה ולהתחזק, זאת תוך טיפול בבעיית סרבנות הגט והעגינות שלצערי, אינה זוכה להכרה מספקת מצד החברה".

סרבן גט אישה עגונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד