כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"מחיקת הזהות היהודית"

דיווח: היהודים בסין חוששים לחגוג בגלוי

הקהילה היהודית בסין חוגגת השנה את חג החנוכה בחשש, זאת על רקע המחאה הקומוניסטית "זו מדיניות הממשלה, סין לא רוצה להכיר בנו כיהודים"

דיווח: היהודים בסין חוששים לחגוג בגלוי
אזרחים סינים צילום: unsplash

בחג החנוכה הנוכחי, האוכלוסייה היהודית הזעירה בסין חוגגת בסתר מחשש למאבק מחודש של הממשלה הקומוניסטית נגד "דתות שאינן מאושרות".

"בכל פעם שאנחנו חוגגים, אנחנו מפחדים", אמר ל"דיילי טלגרף" אחד מהקהילה היהודית "מה שלא נעשה, אנחנו תמיד מקפידים מאוד לוודא שהרשויות לא מגלים".

היהודי הסיני שזוהה רק בשמו הפרטי, אמיר, הוא אחד מכ-1,000 האנשים בסין שיש להם קשר אמיתי למורשת יהודית - ואחד מכמאה בלבד שמתנהגים וחיים באורח חיים דתי מתוך כלל היהודים המתגוררים בסין.

אך למרות גודלה הקטן של הקהילה, היא עומדת בפני לחץ של המפלגה הקומוניסטית הסינית, המכירה בחמש דתות בלבד: בודהיזם, קתוליות, דאואיזם, איסלאם ופרוטסטנטי. אך גם דתות אלה חשות עוינות גוברת מצד השלטון, והדברים מתבטאים במעצרם של יותר ממיליון מוסלמים.

בחודש שעבר, סין הייתה אחת מכמה מדינות שנטען לגביה באו"ם כי התנהלותה בנושא זכויות אדם מטרידה מאוד, ואף הוגדרה כמי שיש בה "חוסר סובלנות דתית יותר ויותר".

בינתיים בעיר קייפנג שופצו שרידיו של בית כנסת מהמאה ה-12, מעט מהסימנים בשפה העברית שנותרו, הוחלפו בתעמולה סינית. תמונות של נשיא סין שי ג'ינפינג החליפו תערוכות של מורשתה היהודית של קייפנג במוזיאון מקומי.

"זו מדיניות הממשלה, סין לא רוצה להכיר בנו כיהודים", אמר יהודי מקומי ל"טלגרף". הוא הוסיף כי "המטרה שלהם היא לוודא שלדור הבא אין זהות יהודית".

"חלק מבני הקהילה מסרבים להיראות כיהודים בציבור, זה מקום קטן ואנשים מפחדים ממלשינים, אך מאחורי דלתות סגורות, בני הקהילה חוגגים שבת, מנסים לשמור על כשרות ולקשט את בתיהם ביודאיקה ותמונות של ישראל" סיפר אחד היהודים ל"טלגרף".

בתגובה לדיווח ב"טלגרף", משרד החוץ של סין הכחיש את הדברים ושלל כל "דיכוי כביכול". אבל אמיר לא השתכנע. "אנחנו אוהבים את המדינה שלנו, אנחנו לא פושעים, אנחנו פשוט לא אוכלים חזיר" אמר. "מדוע עלינו לקיים את דתנו בסתר, ולחיות בשולי החברה? זה ממש קשה ככה".

קהילה יהודית בסין נרות חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד