כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"האתוס של השירות נשחק"

זינוק בפטורים מצה"ל על רקע נפשי; נתונים זהים לחרדים וחילונים

בדיון שנערך היום בוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, עלה נושא העלייה בפטורים משירות צבאי על רקע נפשי | שיעור המשוחררים על רקע זה עלה מ-7.9% ב-2018 ל-11.9% ב-2020 | נתונים דומים בין חרדים לחילוניים

זינוק בפטורים מצה"ל על רקע נפשי; נתונים זהים לחרדים וחילונים
לשכת גיוס צילום: פלאש 90

זינוק בפטורים מהצבא לצעירים המעומדים לשירות ביטחון - כך עלה היום (רביעי) בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח שדנה היום בנושא עלייה בהענקת פטורים מטעמים נפשיים, ברקע דו"ח מבקר המדינה על מערך בריאות הנפש בצה"ל - דוח 67ב.

הנתונים שעלו בדיון מלמדים כי שיעור המשוחררים מהצבא בפרופיל 21 מתוך כלל המועמדים לשירות, רובם המכריע מטעמים נפשיים, עלה מ-7.9% ב-2018 ל-11.9% (חזוי) ב-2020. לפי התחזית הוא יגיע ל-13% ב-2023. שיעור תורתו אומנותו הוא ב-16%, ועולה כל הזמן. בנוסף, 11% משתחררים תוך כדי השירות.

תא"ל אמיר ודמני, שגילה בדיון את המספרים שבשחרורים בסעיפים הנפשיים, אמר כי בסעיפים הנפשיים יש נתונים דומים בין חרדים לחילוניים, למעט פסיכוזה: 0.17% בין הלא-חרדים, 2.94% בין החרדים - פי 17 יותר חרדים משתחררים על התנהגות שהם מפגינים בפני הפסיכיאטר הצבאי או האזרחי. אלו לדברי ודמני, "חרדים שלא ביקשו פטור מטעם 'תורתו אומנותו' כפי הנראה מכך שלא נמצאים במוסדות תורניים. אנחנו בקשר טוב עם איגוד בני הישיבות ויודע לומר שאכן הפטורים של תורתו אומנתו ניתנים רק למי שבאמת בישיבה. ולכן אלו האחרים צריכים פטורים אלו".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בדיון כי "צבא העם קורס, והממשלה לא עושה כלום. הנתונים שעלו בוועדה על היקף הפטור משירות בצה"ל הם לא פחות ממחרידים. צבא העם קורס לנגד עינינו. היקפי הפטור הנפשי מתקרבים לשיעור "תורתו אומנותו" של החרדים, ושליש מהגברים המועמדים לגיוס פשוט לא יגיעו לשירות בצבא. והממשלה איפה? לא עושה דבר.

בדיון עלה כי אחד מכל שמונה מועמדים לשירות ביטחון ממחזור 2020 ישתחרר מהצבא על סעיף גופני -חלק קטן, והרוב המכריע על סעיף נפשי. המגמה היא עלייה תלולה: בשנתיים האחרונות עלה שיעור המשוחררים משירות על הסעיפים האלה בכמעט 50%. תוסיפו לזה 16% תורתו אומנותו ועוד קצת סיבות אחרות, והגענו לשליש בציבור היהודי שלא יתגייסו. ואגב, 11% מאלה שכן יתגייסו, לא ישלימו שירות מלא וישוחררו במהלך השירות. תא"ל אמיר ודמני, רח"ט תומכ"א באכ"א, היה ברור מאוד בדבריו בדיון: יש תעשייה של נותני פטורים נפשיים משירות בצבא. 1500 שקל, ואתם משוחררים. יש לגיטימציה חברתית עולה לא לשרת, ובמיוחד לא לשרת בתפקיד קרבי.

אני עוסק בסדקים במודל צבא העם כבר עשרים שנה. חזיתי את מה שקורה עכשיו בספר שפרסמתי ב-2003, עסקתי בזה כעיתונאי וכח"כ. אבל הסמכות לעשות מעשה של ממש היא בידיים של שר הביטחון: ליצור מודלים אמיתים של שירות, שמתכתבים עם המציאות ולא מעלימים עין. לחוקק מה שצריך כדי להעלות את קרנו של השירות בכלל והשירות הקרבי בפרט, לשנות את הצבא בהתאם למציאות החדשה. מחוץ לפעולות של צה"ל עצמו, כמעט שום דבר לא נעשה. למה? לחצים פוליטיים, פחדנות, אתם תבחרו. עוד כמה שנים, אמר גם תא"ל ודמני, יהיה מאוחר מדי".

תת אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל, אמר בדיון כי "הנתונים על פטור מגיוס נמצאים בעלייה קבועה המשקפת את היחס של היקף האוכלוסייה החרדית בכלל האוכלוסייה, כאשר הנתון המדאיג הוא העלייה בשיעור מתן הפטור הרפואי שבתוכו הפטור הנפשי. היקף הפטור הרפואי נפשי בשנת 2018 עמד על 7.9 אחוזים מכלל המלשב"ים, כאשר הנתון המקביל בשנת 2019 הינו 9 אחוזים ובשנת 2020 התחזית עומדת על 11.9 אחוזים. תוך שנתיים נצפתה עלייה של 4 אחוזים המהווה 2000 חיילים בשנתון שקיבלו פטור רפואי נפשי עוד לפני שכף רגלם דרכה בצבא. שיעור הפטור הגופני לא השתנה משמעותית, ובפועל חלה עליה מתונה מכ-1.9 אחוז ל-2.2 אחוז כך שניתן לראות שהשינוי הגדול הוא הפטור הנפשי.

ודמני אמר על הנתונים כי "זה נכון שיש בכל העולם ובפרט בישראל עלייה בהפרעות פסיכולוגיות של חרדה ודיכאון, יש שינוי בפרופיל של דור המתגייסים ויש מודעות גדולה לאבחון פסיכולוגי שבעבר לא היה שכיח, אבל יש לגיטימציה חברתית של אי גיוס לצה"ל. האתוס של השירות נשחק".

ועדת חוץ וביטחון פטור מגיוס תורתו אומנותו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד