ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ניגוד עניינים

בית משפט הולנדי מסרב להחזיר ציור שנשדד על ידי הנאצים

בית המשפט בהולנד מסרב להחזיר ציור יקר שנשדד על ידי הנאצים לידי היורשים היהודיים | התובעים טוענים כי לחלק מחברי ועדת ההשבה יש ניגוד עניינים בהחלטה בתיק  

בית משפט הולנדי מסרב להחזיר ציור שנשדד על ידי הנאצים
יהודי הולנד מובלים על ידי הנאצים ימ"ש צילום: ויקיפדיה

בית משפט בהולנד דחה ביום רביעי את דרישת יורשי משפחה יהודית שהיה בבעלותה ציור של הצייר וסילי קנדינסקי, הציור נקנה על ידי העיר אמסטרדם במכירה פומבית בשנת 1940.

בית המשפט המחוזי באמסטרדם אישר את פסק הדין של ועדת ההשבה בהולנד בשנת 2018 לפיה לא חייבים להחזיר למשפחה היהודית את היצירה שכותרתה "ציור עם בתים", שנמצא במוזיאון סטדליק באמסטרדם.

ג'יימס פאלמר, המייצג את היורשים, כינה את ההחלטה כבלתי מקובלת. עורכי הדין של היורשים אמרו כי הם יערערו לעליון.

הציור היה בבעלותו של רוברט לבנשטיין, שברח מהולנד בעקבות הפלישה הנאצית בשנת 1940. חודשים אחר כך, הציור "נמכר" למוזיאון. אך לטענת המשפחה הציור "לא בדיוק נמכר" אלא יותר "נלקח מהמשפחה למוזיאון".

מיד לאחר הפלישה להולנד החלו הגרמנים לבזוז אמנות. "נעשה שימוש בלחץ ובכפייה בקרב היהודים", אמר עו"ד סימון ואן דר סלויס לא הבריטי. הגרמנים הכריחו יהודים להיפטר מנכסיהם במחירים מצחיקים.

בפסק הדין משנת 2018 נכתב כי מכירת הציור "נגרמה במידה מסוימת בגלל הנסיבות הכספיות המתדרדרות" של הבעלים המקוריים לפני פלישת הנאצים, טענה שעורכי הדין של היורשים חולקים עליה בתקיפות.

"המצב הכלכלי של משפחת לבנשטיין לא היתה הסיבה בגללה הציור נמכר", אמר אקסל האדורן, עורך דין נוסף של היורשים. "בספטמבר 1940 היה איזון חיובי של 110,000 גילדן, לרוברט לבנשטיין, היה הכנסה של יותר מ-5,200 גילדן בשנה, סכומים מאד גדולים לאותה תקופה, הוא היה אחד מ-5% משלמי המסים עם ההכנסה הגבוהה ביותר באותה תקופה בהולנד" כך אמר עורך הדין.

הוא הוסיף כי הציור נמכר תמורת 160 גילדן בלבד, ואין תיעוד לכך שהסכום שולם.

"אם החלטת בית משפט זו תישאר ללא שינוי, מדיניות ההשבה ההולנדית תהיה למעשה לא קיימת כלל, ואמנות חשובה שנבזזה בהולנד לעולם לא תוחזר לבעליו" אמר. "לאחר שנים רבות של מאבקים, משפחת לבנשטיין מאוכזבת מאוד מכך שביהמ"ש המחוזי באמסטרדם לא הכיר בזכויותיה של משפחת לבנשטיין להשבת רכושם, שהופקעו בתקופת השואה", כך נמסר מעורכי הדין.

התובעים אמרו גם כי לארבעה מתוך שבעת חברי ועדת ההשבה יש ניגוד אינטרסים מאחר שהם שייכים למיזמים עסקיים של מוזיאון סטדליק או עובדים במשרד המממן את המוזיאון.

בית המשפט דחה את הטיעונים.

הולנד יורשים נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד