י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סערה בקהילה היהודית

בניגוד להמלצת היועמ"ש: השחיטה היהודית נאסרה בבלגיה

בית המשפט האירופי אישר את האיסור הפלמי על שחיטה בבלגיה ללא הימום הבהמה, פסק הדין מפתיע מכיוון שבספטמבר האחרון המליץ ​​היועץ המשפטי לממשלה לבטל את החוק, כי הוא בניגוד לחוק האיחוד האירופי

בניגוד להמלצת היועמ"ש: השחיטה היהודית נאסרה בבלגיה
חרדים באנטוורפן צילום: דוד כהן, פלאש 90

בית המשפט האירופי אישר את האיסור הפלמי על שחיטה בבלגיה ללא הימום הבהמה, דבר ההופך את הבהמה לטריפה עוד קודם השחיטה.

"האיסור הפלמי על שחיטה ללא הימום אינו מנוגד לחוק האירופי". כך קבע בית הדין האירופי לצדק בפסק דין. על פי בית המשפט, החוק הפלמי מבטיח איזון נכון בין רווחת בעלי חיים לבין חופש דת ליהודים ולמוסלמים. התיק חוזר כעת לבית המשפט החוקתי בבלגיה לפסק דין סופי.

בשנת 2017 העבירה בלגיה חוק האוסר על שחיטת בעלי חיים על פי ההלכה היהודית, וגם אסרה שחיטה איסלמית מסורתית. מאז ה-1 בינואר 2019, בעלי חיים חייבים לעבור הימום לפני השחיטה. כמה ארגונים יהודיים ומוסלמיים פנו לבית המשפט החוקתי כדי לערער על האיסור משום שהם ראו בכך פגיעה בחופש הדת שלהם. בית המשפט החוקתי הפנה את השאלה לבית המשפט האירופי, מכיוון שהנושא נוגע גם לחוק האירופי.

פסק הדין של בית המשפט מפתיע מכיוון שבספטמבר האחרון המליץ ​​היועץ המשפטי לממשלה לבטל את החוק, כי הוא בניגוד לחוק האיחוד האירופי. אך בפסק הדין, בית המשפט האירופי קבע כי חוקת השחיטה האירופית אינה מתנגשת עם חופש הדת, אלא מחפשת איזון בין רווחת בעלי חיים לחופש דת.

סגן השר הרב אורי מקלב מסיעת יהדות התורה, הגיב על החלטה באירופה לאסור את השחיטה בבלגיה: "החלטת ביהמ"ש באירופה לאסור את השחיטה הכשרה בבלגיה הינה שערורייתית ומסוכנת, החלטה מתערבת באופן בוטה בהלכה היהודית ושמה את כל מרקם החיים היהודי בגולה בסכנה, אותם ארגונים 'הנאורים' לא סבלנים וליברלים למען הכשרות היהודית".

עוד אמר מקלב: "זוהי צביעות במיטבה אשר עלולה להשליך על מדינות רבות נוספות בעולם כולו, פסיקה זו מדיפה ריח רע המגיע מארגונים כאלה ואחרים הפועלים כנגד היהדות והמסורת. מעמידה בסכנה את צרכי הדת במדינות רבות ומחזקת את אותם ארגונים הפועלים ורודפים את צורכי הדת גם בארץ ישראל".

עם פרסום פסק הדין, הבהיר הרב מנחם מרגולין, יו"ר "מרכז רבני אירופה RCE" ו"איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA)", שמוביל מזה שנים מאבקים רבים כנגד ניסיונות חקיקה נגד שחיטה כשרה ברחביי היבשת, כי המרכז והאיגוד בראשותו, יבחנו כל דרך חוקית ופרלמנטרית אפשרית על מנת להגן על זכויות היהודים בכל מקום באירופה.

"זהו יום עצוב עבור יהדות אירופה", אמר הרב מרגולין. "מזה עשרות שנים, וככל שיותר ויותר מדברים על זכויות בעלי חיים, השחיטה הכשרה נמצאת תחת מבול של התקפות בלתי פוסקות, וניסיונות חוזרים ונשנים לאסור אותה. כל בסיס ההתקפות בנוי על הנחת היסוד הכוזבת לחלוטין כי שחיטה כשרה היא אכזרית יותר משחיטה רגילה, בעוד הציד מותר באירופה למטרות ספורט מתוך כבוד ל...מסורת הדורות. הפסיקה מעמידה את רווחת בעלי החיים מעל הזכות הבסיסית של מיעוטים לחופש הדת ומהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה".

הרב מרגולין הוסיף והתריע: "יש בפסיקה פוטנציאל הרסני לקהילות יהודיות במדינות נוספות באירופה, שכן היא מאפשרת למדינות נוספות להתייחס לעקרון חופש הדת כ'סחיר', ללכת בעקבות בלגיה. אם כל מדינה אירופאית תעשה זאת פירוש הדבר שלא יהיה יותר בשר כשר זמין באירופה".

"בית הדין שלח מסר נוראי ליהודי אירופה – אתם והמנהגים שלכם לא רצויים כאן. מדובר בשלילה של זכויותינו הבסיסיות כאזרחי אירופה. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד ונמשיך לפעול בכל דרך כדי להבטיח שזה לא יקרה", ציין הרב מרגולין.

שחיטה כשרה בלגיה אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד