ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
סערת חוק השוויון

עימות בכנסת • היו"ר: מועצת גדולי התורה היא לא הריבון

עימות סוער וקולני התגלע היום בכנסת בין הח"כים החרדים לבין ח"כ גינזבורג מ'כחול לבן' וע'דיר כמאל מריח מ'יש עתיד' וזאת סביה חוק השוויון שאושר לקריאה ראשונה. מריח: "אתם מובילים את המדינה לעתיד חשוך. זאת התייפייפות" | פינדרוס: "את פופוליסטית. תתביישי לך. אתם מדברים? נותנים יד לשמאל"

עימות בכנסת • היו"ר: מועצת גדולי התורה היא לא הריבון
יצחק פינדרוס/איתן גינזבורג צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה היום (חמישי) לקריאה ראשונה, את תיקון הזכות לשוויון בהצעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, המכונה "חוק השוויון" שמעורר סערה סביב התנגדותם של הח"כים החרדים.

הנוסח שאושר הוא "כל אזרח שווה בפני החוק; אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע ומין, או מכל טעם דומה אחר".

בעד אישור הצעת החוק הצביעו ארבעה: חברי הכנסת איתן גינזבורג ועינב קאבלה מכחול לבן, חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח מיש עתיד וחבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת. נגד ההצעה הצביעו שניים: חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה וחבר הכנסת יוסף טייב מש"ס. ובכך נסללה דרכה של הצעת החוק השנויה במחלוקת למליאה לאישור בקריאה ראשונה.

ח"כ גינזבורג ציין כי אם הכנסת לא תספיק לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית, הרי שלפחות אישורו בקריאה ראשונה יקנה לו "דין רציפות" בכנסת הבאה, וניתן יהיה להמשיך בתהליכי החקיקה מהמקום בו הופסקו. ח"כ גינזבורג הוסיף: "החוק הזה בא לעגן את המובן מאליו. כולם דורשים שוויון, ואנחנו חפצים שכל אזרח במדינה יהיה שווה. זאת זכות בסיסית בכל מדינה דמוקרטית".

במהלך הדיון פרץ ויכוח נוקב בין חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, עת ח"כ יצחק פינדרוס אמר במענה לדבריו של גינזבורג כי "אם מי שקובע מה שוויון זו מועצת גדולי התורה, אז אני בעד", ח"כ גינזבורג שכנראה לקח ברצינות את הדברים, השיב במתקפה "מי שקובע במדינה הדמוקרטית הזאת, זאת הכנסת. מועצת גדולי התורה היא לא הריבון".

דבריו של גינזבורג לא הרשימו את חבר הכנסת פינדרוס שהמשיך להתכתש עמו: "4 חוקים מתוך 6 בנושא שוויון שנפסלו הם בענייני חרדים. זה על פי השקפת עולמם של השופטים. אני בז למוסד הזה" אמר. "אתה עושה דמוניזציה. לי יש ביקורת רבה על בית המשפט, אבל אני לא מערר על הסמכות שלו, אלא רק על פסיקותיו. גם אתם, כשזה נוח לכם" השיב לו גינזבורג.

בשלב זה התערבה ח"כ ע'דיר כמאל מריח מ'יש עתיד' בדיון הסוער בין השניים ותקפה: "די, זה מקומם. לא נעים לכם להסתכל לנו בעיניים. אומרים לי: "אני בעד שוויון, אבל..." אתם מובילים את המדינה לעתיד חשוך. זאת התייפייפות. במאני טיים, כשיש לכם הזדמנות אמיתית, אתם מצביעים נגד". פינדרוס השיב לה: "די כבר עם השקר הזה. פופוליזם זול, את פופוליסטית. תתביישי לך. אתם מדברים? נותנים יד לשמאל".

ח"כ גינזבורג המשיך ותקף "לא תמנע ולא תבטל את בית המשפט. לא יעזור לך. אם זוהי מטרתך, תמצא את עצמך בודד במערכה הזאת. הדיון הזה צריך להיות קונצנזואלי", ח"כ יוסי טייב מש"ס התערב אף הוא והגיב: "אנחנו נותנים כאן כוח נוסף לבג"צ להחליט מהו שוויון, על חשבון ערכיה היהודיים של מדינת ישראל."

כמאל-מריח הוסיפה לתקוף את הח"כים החרדים ואמרה: "אתם לוקחים את זה למקומות לא נכונים. מדברים על שוויון. אם 72 שנה מקום המדינה עדיין נאבקים כמיעוטים על ערך כל בסיסי, ואתם עדיין מתקשים להבין את ההיגיון, אני כבר לא יודעת מה עוד אפשר להגיד. זו גזענות מודחקת".

לשאלתו של ח"כ פינדרוס, כיצד עשוי חוק זה לשנות את פסיקות בית המשפט, השיב ראש התכנית להגנה על ערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר עמיר פוקס כי "להצהרה הזאת יש משמעות. היא מחנכת, היא מתווה, היא תעזור להילחם בגזענות ובהדרה".

סגן ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, עו"ד אהרן גרבר, אמר בתגובה: "זו לא סתם הצהרה. יש משמעות משפטית לעגן משהו בחוק יסוד. זה נותן עליונות. לתת לבתי המשפט עוד כוח? זה לא ישפר את אמון הציבור בהם. לא זאת הדרך".

יצחק פינדרוס גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד