י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
איסור השחיטה הכשרה

חבר הפרלמנט: "נגזר דינה של הקהילה היהודית באירופה"

החלטת בית הדין לצדק של האיחוד האירופי לאסור על שחיטה כשרה בבלגיה משליכה גם אזורים נוספים | חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב טוען כי המקרה הבלגי הוא "סימן רע מאוד לקהילות יהודיות ברחבי אירופה"

חבר הפרלמנט: "נגזר דינה של הקהילה היהודית באירופה"
חבר הפרלמנט מאיר חביב צילום: באדיבות לשכתו

חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב מגיב להחלטת בית הדין לצדק של האיחוד האירופי לאסור על שחיטה כשרה בבלגיה ואומר כי "המקרה הבלגי הוא למרבה הצער לא הראשון באירופה. זהו סימן רע מאוד".

חבר הפרלמנט הוסיף כי "החלטה זו מעוררת דאגה בנוגע לעתידה של יהדות אירופה, שכבר מתמודדת מול האנטישמיות המשתוללת, הכשרות היא אחד היסודות המרכזיים בזהות היהודית. בלי שחיטה, אין כשרות ובלי כשרות, נגזר דינה של הקהילה היהודית באירופה, החוב ההיסטורי והמוסרי של אירופה כלפי העם היהודי משמעותי מכדי לשלול את השחיטה, הנהוגה במשך אלפיים שנה, ללא כל הפרעה לסדר הציבורי ותוך שמירה על החוק".

"זוהי סוגיה שאני מכיר היטב. מיד עם כניסתי לאסיפה הלאומית של צרפת, יצרו איתי קשר הרב הראשי של מץ ומוזל, ברונו פישזון, המשמש גם כווטרינר בעל מוניטין גדול. הוא הודיע לי על שימוע משותף לו ולנשיא הקונסיסטואר, יואל מרגי ב-26 ביוני 2013 בסנאט, כחלק מבירור עובדות בנוגע לענף הבשר, הודות לעבודת הסברה מעמיקה, הצלחנו בשנת 2013 להרגיע את הקולות ששקלו לאסור על השחיטה בצרפת. לאחר ששוחחתי בנושא עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והבעתי את דאגת הקהילה היהודית בצרפת, הוא יזם שיחה עם הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד, אליו כתבתי גם.

לאחר השיחה עם ראש הממשלה נתניהו, הנשיא הולנד הבטיח כי המצב יישמר ולא ייעשה דבר נגד ייצור הבשר הכשר בצרפת. למרבה המזל, זו עמדתה האיתנה של צרפת - עמדה הוגנת ומבוססת על השכל הישר. אך ההחלטה האחרונה של בית הדין לצדק באיחוד האירופי מראה כי עלינו להישאר זהירים".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בית המשפט האירופי לצדק הכריע בתיק בלגיה, הנוגע לחוקי פלנדריה ווולוניה, הדורש לתת מכת חשמל לבעלי חיים לפני שחיטה – בניגוד לחוקי השחיטה הכשרה. בית המשפט קבע כי מדינות בודדות החברות באיחוד האירופי יכולות לחוקק חוקים האוסרים קיום שחיטה כשרה וחוקים מסוג זה אינם כשלעצמם מפרים את זכויות חופש הדת הכלולות באמנת זכויות היסוד של האיחוד האירופי. פסק הדין מנוגד לחוות דעת שניתנה בתחילת ספטמבר 2020 על ידי עו"ד בית המשפט האירופי שהציע את ההיפך.

כאמור בית המשפט האירופי אישר את האיסור הפלמי על שחיטה בבלגיה ללא הימום הבהמה, דבר האוסר את הבהמה. "האיסור הפלמי על שחיטה ללא הימום אינו מנוגד לחוק האירופי". כך קבע בית הדין האירופי לצדק בפסק דין. על פי בית המשפט, החוק הפלמי מבטיח איזון נכון בין רווחת בעלי חיים לבין חופש דת ליהודים ולמוסלמים. התיק חוזר כעת לבית המשפט החוקתי בבלגיה לפסק דין סופי.

בשנת 2017 העבירה בלגיה חוק האוסר על שחיטת בעלי חיים על פי ההלכה היהודית, וגם אסרה שחיטה איסלאמית מסורתית. מאז ה-1 בינואר 2019, בעלי חיים חייבים לעבור הימום לפני השחיטה. כמה ארגונים יהודיים ומוסלמיים פנו לבית המשפט החוקתי כדי לערער על האיסור משום שהן ראו בכך פגיעה בחופש הדת שלהן. בית המשפט החוקתי הפנה את השאלה לבית המשפט האירופי, מכיוון שהנושא נוגע גם לחוק האירופי.

האיסור הפלמי על שחיטה ללא מהמם אינו מנוגד לחוק האירופי. כך אומר בית הדין האירופי לצדק בפסק דין המיוחל. על פי בית המשפט, הגזירה הפלמית מבטיחה איזון נכון בין רווחת בעלי חיים לבין חופש דת ליהודים ולמוסלמים. התיק חוזר כעת לבית המשפט החוקתי בבלגיה לפסק דין סופי.

כאמור פסק הדין של בית המשפט מפתיע מכיוון שבספטמבר האחרון המליץ ​​היועץ המשפטי לממשלה לבטל את החוק, כי הוא בניגוד לחוק האיחוד האירופי. אך בפסק הדין, בית המשפט האירופי קבע כי חוקת השחיטה האירופית אינה מתנגשת עם חופש הדת, אלא מחפשת איזון בין רווחת בעלי חיים לחופש דת.

שחיטה כשרה שחיטה יהודית איסור השחיטה חוק השחיטה מאיר חביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד