כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חברו הטוב של נתניהו

האנטישמיות גואה בהונגריה: היהודים חוששים

לצד טענות הממשלה ההונגרית על הביטחון שחווים היהודים ההונגרים, נשמעים ברקע קולות אחרים | מאמר שפורסם בכלי תקשורת מרכזי במדינה על ידי תומך נאמן של ראה"מ ההונגרי, השווה מיליארדר יהודי להיטלר 

האנטישמיות גואה בהונגריה: היהודים חוששים
אורבן (משמאל) עם נתניהו צילום: קובי גדעון, לע"מ

הונגריה טוענת שהיא מספקת סביבה בטוחה לקהילה היהודית שלה. אבל מסתבר כי הממשלה עצמה סובלנית פחות כלפי דימויים אנטישמיים בחיים הציבוריים.

קבוצות יהודיות בהונגריה ומחוצה לה גינו את המאמר שהתפרסם לאחרונה בכלי התקשורת ההונגרי "אוריגו", בו נציב תרבות שמונה על ידי הממשלה משווה את ג'ורג 'סורוס להיטלר. סורוס הוא מיליארדר יהודי ליברלי המקדם ערכי שמאל ותורם מיליונים לארגוני זכויות אדם, ולארגוני סיוע לפליטים, והדבר לא מצא חן בעיני אנשי הימין בהונגריה. סורוס עצמו נולד בהונגריה ומתגורר בארצות הברית.

זילארד דמטר, ראש מוזיאון הספרות של בודפשט ותומך נאמן של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, השווה את המיליארדר היהודי יליד הונגריה סורוס כ"פיהרר ליברלי", הוא גם השווה את פולין והונגריה ל"יהודים החדשים". הוא כתב "גז רעל זורם מהקפסולה של חברה פתוחה רב-תרבותית, שהיא קטלנית לאורח החיים האירופי", כתב.

לאחר שהדבר עורר סערה עצומה בהונגריה ומחוצה לה, התנצל דמטר כדי לצאת ידי חובה, וחזר בו ממאמרו. עם זאת, הוא לא פוטר מעבודתו.

בגלל תקריות כאלה, ממשלת אורבן מואשמת בקביעות בחברות עם אנטישמיים, הממשלה תמיד ממהרת להפריך זאת ואומרת שהיהודים בהונגריה בטוחים וחופשיים יותר מאשר במערב אירופה. "איומים גלויים והתקפות על עם יהודי שכמותם מתרחשים כיום בגרמניה אינם מתקבלים על הדעת בהונגריה", כתב לאחרונה אורבן.

על פי מחקר שנערך בשנת 2018 על ידי הסוכנות לאיחוד האירופי לזכויות יסוד (FRA), יהודים בהונגריה חשים בטוחים יותר מאשר במדינות אחרות באיחוד האירופי. רק 13% דאגו מלהיות קורבן להתקפה פיזית אנטישמית. לשם השוואה, 58% מהיהודים בצרפת חששו מכך ו-47% בגרמניה.

כמו כן, יש מעט מאוד מקרים של אלימות נגד יהודים ומוסדות יהודיים בהונגריה, האוכלוסייה היהודית של הונגריה עם 47,400 יהודים, קטנה מזו של צרפת 453,000 או גרמניה עם 116,000.

"ממשלה זו אינה אנטישמית", טען אנדרס קובאס, פרופסור ללימודי יהדות באוניברסיטה המרכז-אירופית (CEU) בבודפשט בראיון לאתר DW. עם זאת, הוא הסכים שהממשלה אכן משתמשת בסטריאוטיפים אנטישמיים בהתנהלותה המתמשכת בקמפיין נגד סורוס.

העיתונאי זסולט באייר, הידוע בהתבטאויות גזעניות ואנטישמיות, הוא גם חבר קרוב של ראש הממשלה והיה מייסד שותף של מפלגת פידס השלטת. לפני כעשר שנים תיאר את הפוליטיקאי הצרפתי-גרמני דניאל קון-בנדיט ואת הפסנתרן יליד הונגריה, אנדרס שיף , שניהם יהודים, כ"פרשות מסריחות".

העיתון שלו נקנס פעמיים לאחר שבאייר פרסם מאמרים שנחשבו מלאי שנאה. שלוש שנים לאחר מכן הוענק לו במסדר כבוד את 'צלב האביר' - מדליה מהגבוהים בהונגריה.

לאחר הטקס, כשלושים מקבלי אותו פרס, בהם אנדרס הייזלר, ראש פדרציית הקהילות היהודיות ההונגריות החזירו את הפרס במחאה.

באופן כמעט אירוני, ויקטור אורבן הוא חבר קרוב של בנימין נתניהו , שלעתים נדירות השמיע ביקורת על אנטישמיות בהונגריה. לשניים אג'נדות פוליטיות דומות, הם ביקורתיים כלפי האיחוד האירופי וחולקים איבה כלפי סורוס.

"הבעיה, לא רק בהונגריה", טען הייזלר, "הבעיה היא שפוליטיקאים מכל המחנות ימין לשמאל משחקים את 'קלף היהודים' כשהוא עובד עבורם מבחינה פוליטית." הוא קרא בדבריו לכל הפוליטיקאים והמפלגות להפסיק את האנטישמיות.

ויקטור אורבן יהודי הונגריה ביבי נתניהו אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד