י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לא ממהר להתחסן

הד"ר המומחה: "אין הצדקה לעטות מסכה באוויר הפתוח"

"לסגר יש השפעה זמנית ונזקיו עולים על התועלות שלו", כך אומר ד"ר יואב יחזקאלי על עליית שיעורי התחלואה והכוונה להחיל 'ריסון מהודק' • כן הוסיף ואמר כי "אין הצדקה לעטות מסכה באוויר הפתוח" • והוא לא ממהר להתחסן: "אני אתחסן כשאני אשתכנע שהתועלת בחיסון עבורי באופן אישי תהיה יותר גדולה מאיזה שהוא נזק פוטנציאלי"

הד"ר המומחה: "אין הצדקה לעטות מסכה באוויר הפתוח"
אילוסטרציה צילום: unsplash

מנתונים שפורסמו בימים האחרונים עולה כי מספר חולי הקורונה בישראל חצה את רף ה-2,500 מאומתים ליממה, והגיע ליעד אותו קבעה הממשלה על מנת לפתוח בתהליך של 'ריסון מהודק'. האם התחסנות הציבור נגד קורונה תשנה את התמונה? ד"ר יואב יחזקאלי, לשעבר ממקימי צוות הטיפול במגפות במשרד הבריאות ומומחה לניהול מצבי חירום שוחח עם ג'ודי שלום ניר מוזס ברדיו 103FM והגיב על הדברים.

ד"ר יואב יחזקאלי הביע את דעתו באשר לניהול המאבק בנגיף קורונה, וטען שיש לפעול במידתיות, בשפיות ועל בסיס עמדה מקצועית. הוא הסביר כי: "המחלה פוגעת בעיקר ובמבוגרים ובעלי מחלות רקע. לכן עליהם צריכה להיות ההגנה העיקרית". הוא התייחס לאפשרות שיוטל סגר, ואמר: "סגר כללי כפי שחווינו פעמיים במדינה הוא לא צעד שמוריד תחלואה ותמותה לאורך זמן, יש לו השפעה זמנית. מצד שני, הנזקים שלו עולים בהרבה על התועלות שלו, הם לטווח מאוד ארוך. אני רואה את הדברים - את החרדה, הדיכאון, הקשיים העצומים והבעיות הבריאותיות שאנשים לא מטפלים בהם כמו שצריך".

כמו כן, הביע את דעתו באשר לאפשרות שיוטל 'ריסון מהודק' בימים הקרובים, במהלכו ייסגרו העסקים, ביניהם חדרי הכושר. הוא הדגיש את חשיבות הפעילות הגופנית, והסביר כי היא שומרת על מערכת החיסון: אני לא יודע שתועדו הדבקות בחדרי כושר, יש מחקרים שמראים בעולם שבחדרי כושר כמעט אין הדבקות. בתקופה הזאת חשוב שאנשים ישמרו על הבריאות שלהם, אנשים מעלים במשקל. יש עבודה מאירופה שמראה שה-BMI עלה באירופה בתקופת הסגר בשתי עשיריות האחוז שזה המון. פעילות גופנית מאוד מועילה גם לבריאות הנפשית".

בשאלת סגירת העסקים, לדעתו יש לשקול מה יקרה לעסקים בעקבות ההחלטה: "מה קורה לאנשים? לעובדים? עוד פעם יצאו לחל"ת? עוד פעם יהיו מובטלים? עוד עסקים יקרסו? האבטלה היא מחלה, יש סיכון לדיכאון ולתמותה, זה ידוע בספרות הרפואית - צריך לקחת את זה בחשבון".

בהמשך, ד"ר יחזקאלי הביע את דעתו באשר לחיוב עטיית מסכות, וטען: "צריך ללבוש מסכות רק במקומות סגורים. הסיכוי להדבקה באוויר הפתוח הוא אפסי, והמלצתי שלא לחייב עטית מסכות". הוא המליץ כי במקביל יש לשמור על מרחק פיזי סביר. באשר לשאלה האם יתחסן, השיב: "אני אתחסן כשאני אשתכנע שהתועלת בחיסון עבורי באופן אישי תהיה יותר גדולה מאיזה שהוא נזק פוטנציאלי. המחקרים בינתיים מוגבלים אבל מבטיחים, והחיסון הוא חשוב. אני משוכנע שאתחסן השאלה היא מתי, אני בעד חיסונים אבל נכון לעכשיו אני חושב שקבוצות סיכון וודאי חשוב שיתחסנו".

כמו כן, הסביר אילו צעדים היה נוקט במאבק למיגור מגפת הקורונה, ומתח ביקורת על המתווה הנוכחי: "קורונה לא מחלה מאוד קשה באופן כללי. יש תופעות לוואי ארוכות טווח כמו בהרבה מחלות ויראליות אחרות, זה לא דבר מאוד יוצא דופן, והשכיחות שלהן לא גבוהה כפי שמדווח. זה כמו ההדבקות החוזרות שמפחידים אותנו לגביהן, אבל מאוד נדירות. הייתי מנסה לאזן נכון את הבריאות כי זה לא רק מניעת מחלה, בריאות זה מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק היעדר מחלה. אז באיזון הנכון הייתי מנסה לאזן בין ההגבלות כדי למזער את התחלואה ותמותה".

עוד הוסיף: "אם ידוע שיש תחלואה שמיובאת מחו"ל על ידי אנשים שמגיעים ונתב"ג הוא המקום הכי שמור במדינה, יש עשרות ומאות אנשי ביטחון שאפשר לגייס לצורך העניין הזה ולהקפיד על ההנחיות, יש פה יכולת ביצוע של הממשלה לא מספקת. זה לא רק בעיה ברמת קבלת החלטות אלא גם כושר הביצוע בשטח לא טוב, אני לא יודע מה קורה פה. כנראה משם מגיעה חלק מהתחלואה". הוא הציע להציג אל מול נתוני התחלואה "את מספר הפניות לער"ן, לרופאי משפחה עם חרדה ודיכאון, את מספר המובטלים שנוספו למעגל מחפשי העבודה, את מספר המשפחות שירדו מתחת לקו העוני. אולי אז מקבלי ההחלטות יבינו שיש פה מחיר כבד מאוד שמשלמים על ההגבלות ויאזנו אותו יותר נכון".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM

קורונה רדיו 103 FM מסכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד