י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יחידת החקירות התרשלה

ללא עוול בכפו: הואשם לאחר שנהג אחר הזדהה בשמו

נהג שנתפס נוהג ברכב בלי 'טסט' הזדהה בשמו של נהג אחר, שאף נשפט בהיעדר נאשם, וזאת למרות שהנהג הופיע במשטרה והודה במעשה החמור אותו ביצע ואף נעצר • עורך הדין רוני פאלוך עושה סדר

ללא עוול בכפו: הואשם לאחר שנהג אחר הזדהה בשמו
שימוש בסלולר בנהיגה. אילוסטרציה צילום: unsplash

הסאגה המוזרה שלפנינו התרחשה לפני כשנה, נהג נעצר לבדיקת מסמכים שגרתית. הבדיקה במסוף המשטרתי מעלה כי לרכב אין טסט למעלה משנה. עבירה המחייבת זימון למשפט. בשלב זה, הנהג מסר לשוטר פרטי זיהוי של נהג אחר, שבמקרה גם החזיק באותו שם פרטי. השוטר, לא בדק בין התמונה שלעיתים מופיעה במסוף המשטרתי, ומילא את הדו"ח שכלל הזמנה לדין ושחרר את הנהג לדרכו.

בהמשך הגיע הנהג מיוזמתו לתחנת המשטרה, והודה במה שעשה. השוטר עיכב את הבחור, שנשלח בהחלטת קצין למעצר בית.

בשלב זה נדרש היה מהמשטרה לעדכן את מחלקת התביעות כי כתב האישום הוגש נגד אזרח תמים ויש לבטלו לאלתר, מסיבה שאינה ברורה הדבר לא נעשה ותוך כשבוע מרגע מתן הדו"ח התקיים דיון בבית המשפט לתעבורה, בהיעדרו של "הנאשם", שבסופו נגזר על החבר החף מפשע אשר הורשע ונגזר עליו עונש.

הנהג, שכלל לא היה מודע והורשע על לא עוול בכפו, הגיש בקשה לביטול פסק הדין, במסגרתה הוא טען כי כלל לא קיבל את הזימון לדיון וחמור אף יותר - שאדם אחר התחזה לו במועד ביצוע העבירה והוא כלל לא הבעלים של הרכב.

אלא שבאופן מפתיע המשטרה התנגדה לבקשה לביטול פס"ד בטענה כי "לא צורף תצהיר של בעל הרכב". להזכירכם, הרכב איננו שייך לנאשם ומטבע הדברים אין לו כל דרך לדעת למי הוא שייך. בנוסף, טענה המשטרה כי הנהג זוהה ע"י השוטר בשטח באמצעות תמונה שמופיעה במסוף.

המשטרה מיאנה להעביר את חומרי החקירה. נדרשו עוד מספר חודשים ולא מעט משאבי זמן להורות כי היא חוזרת בה מכתב האישום.

השופטת א. וישקין מבית המשפט לתעבורה מחוז מרכז, שדנה בתיק כתבה בהחלטה: "יש לקבוע כי יחידת החקירות התרשלה בכך שסמוך לווידויו של המתחזה, לא טרחה להודיע מידית ללשכת התביעות את זהותו של העבריין אשר ביצע העבירה לכאורה ולא הביאה מידית לסגירת התיק".

פנינו למומחה התעבורה עורך הדין רוני פאלוך שהגיב לפנייתנו "מדובר באירוע לא שיגרתי, המוכיח כי זיהוי על פי מסוף ותמונה איננו מקיים חזקה חוקית של זיהוי ודאי, לעיתים השוטרים בשטח אינם מקיימים את חובתם, ובהמשך לכך לא תמיד נעשים הפעולות הנכונות".

"בלית ברירה, ע"מ להשיג תוצאה מיטבית נדרש הנאשם לשכור שירותי סניגור מקצועי ומנוסה, ולהוציא כספים שכלל לא היה חייב. אולם כאמור להימנע מעגמת נפש, זאת הדרך היעילה. באופן פרטי במידה והתביעה הייתה יותר קואופרטיבית כל העניין היה נמנע" סיכם פאלוך.

רוני פאלוך תחבורה בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד