י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
למנוע את המקרה הבא

האם פרשת יוסל'ה פליישמן תוביל לשינוי? // אבי גדלוביץ'

רגע לפני שהסערה סביב מעצרו של יוסל'ה פליישמן יורדת מסדר היום, רצוי להסתכל קדימה, אל עבר המקרה הבא שבטח יגיע במוקדם או במאוחר | הרעש התקשורתי והציבורי גורם אומנם למשטרה לנסות ולהסביר, אך האם קיימת כוונה מצד הארגון לשנות את המגמה? | גם באירוע מסוג זה, יש צורך להשתמש כמנוף לחץ, במטרה לוודא שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד

האם פרשת יוסל'ה פליישמן תוביל לשינוי? // אבי גדלוביץ'
המעצר, יוסל'ה פליישמן בבית החולים צילום: צילום מסך

מעצרו של יוסל'ה פליישמן, אדם שחייו לא האירו לו פנים בלשון המעטה ונפל קורבן להתעמרות משטרתית, הצליח לעורר סערה רבתית. האיש הפשוט ממאה שערים, שנשלף ממיטתו באמצע הלילה, נכנס ללבבות של אלפי בני אדם בארץ ובעולם. אך האם האירוע המחריד יצליח לשנות את ההתנהלות של משטרת ישראל כלפי הציבור החרדי או האוכלוסיות המיוחדות? לא בטוח בכלל.

נחזור לרגע לפרשת מעצרו של הנער המיוחד יענקי רוזנברג, אירוע שגרם לנקודת שבר בין המשטרה לציבור החרדי. גם אז, כמו עכשיו, שמענו שלל הבטחות מצד הפוליטיקאים, הן החרדים והן מצד אלו שאינם, הבטחות כי האירוע לא יעבור לסדר היום והאחראים ייתנו את הדין. בינתיים, מח"ש סגרה את התיק נגד השוטר שהיה אחראי למעצר האלים, ויענקי, כמו יתר קורבנות האלימות המשטרתית נותר ללא ההסברים שיניחו את הדעת

במשטרה, אמנם הודיעו כי ימנו קצין בכיר שיבדוק את פרשיית מעצרו של יוסל'ה, אבל טרם נתנו הסברים למה שנראה היה כמו ניסיון טיוח של האירוע. במשך למעלה מיממה, הסבירה המשטרה את מעצרו פליישמן בכך שהיה חשוד בפלילים למרות שידעו באופן ברור כי לא כך הם פני הדברים. "תקלה טכנית היא זו שהובילה לשחרורו", טענו. - טענה שכל בר דעת מבין כי הוא מופרכת מיסודה.

התיעוד בו נראה יוסל'ה פליישמן נגרר יחף, בקור העז, לא מצליח לצאת מהראש. המחשבות על השעות הארוכות בהן הוא שכב בקור המקפיא, בתוך שלולית, בידיעה כי חייו עלולים להסתיים כל רגע - מנקרות עוד יותר. הסרטון הקשה גרר תגובות חריפות, אך לא בטוח כלל כי אלו יגרמו לשינוי המגמה.

כעת, רגע לפני שהכותרות על החיסון והבחירות המתקרבות דוחקות לפינה את מעצרו של יוסל'ה, יש ללחוץ על דוושת הגז, ולמנף את האירוע החמור להובלת מהלך שיוביל לשינוי באסטרטגיה מצד המשטרה. יותר שיקול דעת מצד השוטרים, פחות ניסיון לטייח כישלונות. אף אדם לא חף מטעויות, אך ארגון חשוב כמו המשטרה, רצוי שידע לקבל ביקורת ולהסיק מסקנות.

בכל פעם שמתפוצצת פרשה מסוג כזה, צפות ועולות הטענות נגד הארגון הלאומי האחראי על אכיפת החוק במדינת ישראל. התחושות הקשות והאמוציות מובילות אותנו לתקוף את ההתנהלות המבישה, ולדרוש צדק עבור הקורבן התורן. אך האמת, שלא די בכך, נדרשת פעולה אמיצה מצד הדרג הפוליטי, שתחייב את המשטרה לבצע שינוי, וכמובן לשקף לציבור את חקירת האירועים מסוג זה.

מינויו של מפכ"ל חדש למשטרה, יכול להוות נקודת מפנה ביחסי הארגון מול הציבור החרדי, יחסים שידעו עליות ומורדות במשך השנים. בכל פעם שהיה נראה שיושרו ההדורים, מגיע עוד תיעוד שגורם לסערה, ומפיל אל הקרקע את ניסיונות הגישור.

במקביל, יש לציין לשבח את תגובתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שבכל פעם מחדש מפתיע ברגישותו. התמונה שלו רוכן מעל ראשו יוסל'ה המסכן על מיטת בית החולים, גורמת לחשוב שאכן יש סיכוי לשינוי. שינוי שאם לא התבצע עד כה, אולי יגיע אודות לסיפורו המטלטל של יוסל'ה.

יוסף פליישמן משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד