י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
איסור השחיטה הכשרה

הפרופסור בפנייה אישית למלך בלגיה: "פגיעה קשה ביהודים"

החקיקה על איסור השחיטה הכשרה בבלגיה מעורר רבים וטובים לנסות ולפעול בנושא | פרופסור ישראלי שיגר מכתב למלך בלגיה בתקווה כי יבין לליבם של היהודי המקומיים ויפעל לביטול החקיקה

הפרופסור בפנייה אישית למלך בלגיה: "פגיעה קשה ביהודים"
אילוסטרציה צילום: שמואל דריי

שמעון שטרית פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, שיגר מכתב למלך בלגיה שנשלח באמצעות השגריר בישראל, מר ז'אן לוק בודסון, בבקשה לסייע בנושא איסור השחיטה הכשרה, וזאת על יסוד הגישה הנדיבה של המלך לאורך השנים לקהילה היהודית ולצרכיה.

במכתבו ציין פרופ' שטרית: "החקיקה האוסרת שחיטה כשרה פוגעת פגיעה קשה בחופש המצפון והדת של הקהילה היהודית. למרבה הצער בית המשפט האירופי של האיחוד האירופי בלוקסמבורג אישר את חוקתיות החקיקה הפוגעת בחופש המצפון והדת. אני פונה להוד מעלתך להפעיל את ההשפעה כמלך בלגיה להמליץ לרשות המחוקקת והמבצעת בכל רחבי בלגיה להימנע מאיסור שחיטה כשרה. כך נהוג ברוב המדינות. אם בכל זאת מבקשים לחוקק, מן הראוי לאמץ את המודל הנהוג בצרפת המאפשר שחיטה כשרה מאורגנת לפי היתר לגוף מתאים".

פרופ' שטרית: (צילום ליאור יאדו)

פרופ' שטרית הוסיף לציין במכתבו את יחסו החיובי של המלך כלפי הקהילה היהודית: "הוד מעלתך גילה כלפי הקהילה היהודית ולמורשת ההיסטורית שלה רחשי כבוד עת אירח את רבני וראשי הקהילה בארמון המלוכה (ב 28 במאי 2015).

על יסוד גישתך הנדיבה לקהילה היהודית ולצרכיה, אני פונה להוד מלכותך להפעיל השפעתך כדי שהרשות המחוקקת והרשות המבצעת ברמה הלאומית וברמה האזורית והמחוזית ימנעו מאיסור שחיטה כפי שנוהגות מרבית מדינות אירופה.

אם נדרשת הגבלה לשם הגנה על בעלי חיים ראוי לנהוג במידתיות וזאת על ידי אימוץ ההסדר הנהוג בצרפת המחייב היתר. כמו כן, ראוי לנהוג במידתיות הנהוגה באוסטריה. בכל מקרה ראוי להימנע מפגיעה בחופש הדת ולתת כבוד למסורות דתיות עתיקות ואין לאסור שחיטה כשרה על ידי חיוב הימום החיה לפני שחיטה המנוגד להלכה היהודית (וגם לשיטה המוסלמית)".

עוד ציין שטרית במכתבו: "אני כותב להוד מלכותך, כמשפטן החרד לשמירת חופש המצפון והדת, כאיש ציבור ישראלי, וכן כחבר מחו"ל של האקדמיה המלכותית הפלמית למדעים ואומנויות. הריני פונה להוד מלכותך במלוא הכבוד להביע משאלה שהרשויות המוסמכות בבלגיה יימנעו מאיסור מוחלט של שחיטה כשרה, ולשקול את השיטה הנהוגה בצרפת או בשיטה הנהוגה באוסטריה. שתיהן, לכל הדעות, מדינות דמוקרטיות נאורות".

המכתב שנשלח

שמעון שטרית הוא פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל. פרופ' שטרית היה חבר בחוג ללימוד התנ"ך שהתקיים בבית ראש הממשלה מנחם בגין.

בספטמבר השנה הוא הודיע על כוונתו להתמודד בבחירות 2021 לנשיאות ישראל על תפקיד נשיא המדינה.

זו אינה הפעם הראשונה בה פועל פרופ' שטרית לסייע בנושאים הפוגעים ביהדות ו/או בישראל, אמצעות פנייה ישירה לגורמי השפעה בינ"ל. האחרונה שבהם היתה במאי 2020, כאשר פרופ' שטרית היה הישראלי היחיד שחתם על מכתב מחאה, לקנצלרית מרקל מגרמניה, עליו חתומים פרופסורים ואנשי רוח מהעולם. המחאה היתה כנגד ממשלת גרמניה שעמדה לממן בניין בעיר אוסנאברוק ע״ש נאצי בשם קאלמאייר, בניין הנמצא בקרבת מוזיאון נוסבאום, שהיה שנים רבות אסיר בשואה.

 

שחיטה כשרה מלך בלגיה שמעון שטרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד