ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הצבע וסע

וועדת החוקה מציגה: כך ייראו הבחירות בצל הקורונה

בישיבה מיוחדת שנערכה היום בוועדת החוקה בניהולו של ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי, אישרו חברי הועדה לקריאה ראשונה את הוראות השעה לניהול מערכת בחירות בזמן קורונה

וועדת החוקה מציגה: כך ייראו הבחירות בצל הקורונה
ספירת קולות צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בוועדת החוקה לא המתינו לסיכומי הפשרה בין הליכוד וכחול לבן, ובתום דיון מרתוני שנערך היום (ראשון) אישרו חברי הועדה לקריאה ראשונה את הוראות השעה לניהול מערכת בחירות בזמן קורונה, כאשר את הישיבה מנהל חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס, שמילא את מקום יו"ר הקבוע חבר הכנסת יעקב אשר, השוהה בבידוד לאחר שאובחן כנשא של נגיף הקורונה, כאשר למרות הקורונה השתתף אשר בדיון שארך כשמונה שעות דרך ה'זום'.

לאור כך כי תיתכן מערכת בחירות ארצית כשהנגיף עדיין שולט בסדר היום, הוחלט בוועדה כי ייוחדו קלפיות ייעודיות לבוחרים אשר נדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, וזאת על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר הוועדה המרכזית בהתייעצות עם סגניו ועם שר הבריאות לרבות לעניין אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי.

על פי ההחלטה לראשונה יוצבו קלפיות מיוחדות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן בהם יותר מ-30 דיירים, מתחת למספר דיירים זה פתיחת הקלפי תהיה לשיקול יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת סגניו, ובנוסף תתווסף הוראה האוסרת הזזה של קלפיות בתוך בתי אבות ביניהם, וכך גם לגבי קלפיות למבודדי קורונה.

החברים סיכמו כי גם במקרה שיוטל סגר לפי חוק הקורונה הגדול, ניתן יהיה לצאת ממקום המגורים לצורך ההצבעה לבחירות לכנסת ולרשות מקומית; בדומה, בוחרים באזור מוגבל יוכלו להגיע לקלפי שבתוך האזור.

עוד הוחלט כי בכל עירייה או מועצה מקומית או אזורית שרשומים בה בעלי זכות בחירה תמוקם לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת לחייבים בבידוד שאינם חולים, כאשר לגבי כלל הקלפיות, יו"ר ועדת הבחירות, בהתייעצות עם סגניו ומנכ"ל משרד הבריאות, יקבע את ההוראות שיחולו על כלל הקלפיות ועל הבוחרים שיבואו להצביע כגון הגבלות התקהלות, תפוסה מירבית, שמירה על היגיינה, תשאול בכניסה ועוד.

בנוסף, יו"ר הוועדה המרכזית וסגניו יוכלו להורות על הצבעה במעטפות כפולות במקרה של זיהום קלפי בנגיף הקורונה; ועדת הקלפי תציין לצד שמו של הבוחר את שעת הצבעתו לצורך חקירה אפידמיולוגית או חקירה פלילית של טוהר בחירות.

כמו כן, גיל חבר ועדת הקלפי יעלה ל-17 וגיל מזכיר הקלפי ל-21, ולבקשת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר נקבעו דיני עבודה מיוחדים לעובדי המפלגות וועדת הבחירות ביום הבחירות בלבד.

עוד הוחלט כי סיעה שלקחה הלוואות באחת משלוש הכנסות האחרונות- ההלוואות לא ינוכו מהמקדמה שהיא זכאית לה לשם מימון הוצאות הבחירות, והחזר ההלוואות יידחה לחודש לאחר כינונה של הכנסת ה-24 ויימשך עד תום ארבע שנים וארבעה חודשים מכינוסה של הכנסת ה-24, סיעות שלא קיבלו הלוואה או שלא קיבלו את מלוא סכום ההלוואה יוכלו לקבל עד 80% מסכום ההלוואה שהיו זכאיות לקבל לפני אישורו של החוק, כאשר  ניתן יהיה לפנות להלוואה חדשה בתוך 10 ימים מכניסת החוק לתוקף.

בנוסף הודיעה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס כי הוועדה תקים מתחמי "הצבע וסע" להצבעת חולים במתחמי "היבדק וסע" ברחבי הארץ.

את הישיבה סיכם ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי שאמר "חוקקנו הצעת חוק טובה ומאוזנת בצוק העיתים של משבר הקורונה, היא לא מושלמת ונצטרך לשפרה בקריאות השנייה והשלישית".

יצוין כי ההצעה אושרה על ידי כלל חברי הוועדה, למעט נציג יש עתיד שהתנגד.

וועדת החוקה יעקב אשר מיכאל מלכיאלי בחירות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד