י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נראה לפני כ-400 שנה

אל תפספסו: מחזה שמימי נדיר היום בשקיעה

תופעה שמימיית נדירה ומרהיבה תיראה הערב (שני) בשעת השקיעה, מחזה של התקבצות כוכבי הלכת הגדולים במערכת השמש - שבתאי וצדק, המרחק הזוויתי שאנו נצפה בו ייראה קטן ביותר והם ייראו ככוכב לכת אחד

אל תפספסו: מחזה שמימי נדיר היום בשקיעה
כוכבי לכת צילום: pixabay

היום (שני) שהוא היום הקצר בשנה, תוכלו לצפות בשעת השקיעה באחד המופעים השמימיים הנדירים ביותר, וממש לא כדאי לכם לפספס: שני כוכבי הלכת הגדולים ביותר במערכת השמש שלנו, צדק ושבתאי, יחלפו להם במרחק זעום זה מזה כשבניהם מפרידות 6 דקות קשת, מרחק הגדול פי 6 בלבד מגודלו הזוויתי של צדק! אך מזווית הראיה שלנו הם יראו קרובים במיוחד, עד שיראו ככוכב לכת אחד

עד כמה המפגש הצמוד הזה נדיר? ובכן, פעם אחרונה שצדק ושבתאי נראו כל כך קרובים בשמיים הייתה בשנת 1623, גם ההתקבצות עצמה של שני כוכבי הלכת היא אינה עניין של מה בכך.

צדק ושבתאי מתקבצים אחת לעשרים שנה בערך, בשל תנועתם האיטית של שני כוכבי הלכת סביב השמש. צדק משלים הקפה אחת לכ-12 שנות ארץ, ואילו שבתאי משלים הקפה כל 30 שנה בערך. ההתקבצות הבאה תהיה ב-1.10.2040. אבל מי שיפספס ההערב וירצה לצפות בשני כוכבי הלכת צמודים ממש, יצטרך לחכות ל-15.03.2080, כך שאולי תינוקות שנולדו בימים אלה יזכו לצפות במחזה זה.

איך צופים בצדק ושבתאי? בעת ההתקבצות יימצאו שני כוכבי הלכת מעל האופק המערבי, לאור דמדומי השקיעה, 30 מעלות בלבד מהחמה הנבלעת בים, וצדק יהיה מדרום לשבתאי.

השניים ייראו בשדה ראייה אחד גם בהגדלה בינונית בטלסקופים, וניתן יהיה לראות בבירור את הטבעות המפורסמות שמעטרות את שבתאי. ואם זה לא מספיק – באותו שדה ראייה אפשר יהיה להבחין גם בארבעת ירחיו הגדולים של צדק וגם בירחו הגדול של שבתאי, טיטאן.

 

 

כוכבים כוכב לכת תופעה נדירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד