י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מרד בכחול לבן ובליכוד

דרמה לילית: החוק לדחיית התקציב נפל; ישראל יוצאת לבחירות

החל מהערב בחצות ליל, ישראל יוצאת למערכת לבחירות, לאחר שהחוק לדחיית אישור התקציב נפל הלילה ברוב של 49 מתנגדים לעומת 47 תומכים, בהם ראה"מ נתניהו שהגיע למליאה ואמר: "ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו"

מליאת הכנסת הלילה בעת ההצבעה
מליאת הכנסת הלילה בעת ההצבעה צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בתום דיון ממושך במליאת הכנסת, הצעת החוק שהייתה אמורה לעבור בקריאה ראשונה ולמנוע את הבחירות, נפלה ברוב של 49 מתנגדים מול 47 תומכים, לאחר ששלושה חברי כנסת מ'כחול לבן' ואחת מ'הליכוד' מרדו בהחלטת סיעתם והצביעו נגד ובכך ישראל יוצאת למערכת בחירות החל ממחר בחצות ליל.

היום החל בכך שהחוק נתמך על ידי כחול לבן, אלא שאז חזרו בהם חברי כחול לבן מהסיכומים והציבו חמישה תנאים בפני הליכוד בתמורה לתמיכה בחוק שימנע את הבחירות.

גם בדיון במליאה לא היה ברור אם יושג רוב עד לדקה ה-90, כשראש הממשלה נתניהו הגיע בעצמו בשעת לילה מאוחרת להצביע במליאה. יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס נאלץ להעביר את הזמן בנאום שנשא למעלה משעה וחצי עד להשגת הרוב שלבסוף נכשל כאמור.

הדרמה התרחשה בסוף ההצבעה השמית, כאשר בדקה האחרונה נכנסו שלושה חברי כנסת מרשימת המורדים בכחול לבן, חברי הכנסת מיקי חיימוביץ', רם שפע ואסף זמיר והצביעו נגד החוק בניגוד לעמדת סיעת כחול לבן שחציה נתונה בבידוד ביתי ולא יכולה היתה להגיע להצבעה. כך גם חברת הכנסת מיכל שיר מ'הליכוד', המזוהה עם גדעון סער שהצביעה גם היא נגד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לשאת דברים במליאה לפני ההצבעה ואמר: "אני חושב שבשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות. היינו צריכים למצוא כל דרך למנוע את הבחירות האלה. היו לנו הסכמים עם כחול לבן. ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם כדי לעצור את הדיקטטורה הפקידותית משפטית פה, אבל הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו".

"אנחנו כמובן לא יכולים להסכים לזה. ולכן ככל הנראה כחול לבן כולל האנשים שלה שהולכים להצביע כאן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות. אני רוצה להגיד לכם שאני לא חושש מהבחירות. אנחנו ערוכים לזה. אנחנו ננצח. הציבור בישראל יודע מי מביא מיליוני חיסונים, ארבעה הסכמי שלום, מי בולם את איראן, מי מביא ביטחון ומי ישקם כאן את הכלכלה בתנופה רבה. אבל זה מיותר. יותר מזה אין לי מה לומר. אני אצביע בעד המשך קיום הממשלה". כך נתניהו.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ' מ'כחול לבן', שהצביעה נגד דחיית הבחירות, הסבירה את הצבעתה ואמרה: "בנימין נתניהו נכשל בכלכלה, נכשל בטיפול בנגיף הקורונה, ונכשל במבחן הכי בסיסי של כל נבחר ציבור, והוא לנהוג ביושר ולהגיד את האמת לעם ישראל".

"דחיית פיזור הכנסת לשם מיצוי המו"מ היא לא יותר מאשר מריחת זמן מיותרת ולכן, היום התנגדתי לה. כאשר מונחים על השולחן ערכי ליבה של הדמוקרטיה, מהות שלטון החוק, אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה ולאפשר למו"מ חסר התכלית והשקרי להימשך".

לדבריה, "נתניהו לא ראוי לאמון אפילו לא לעוד יום אחד נוסף. החלטתי לפעול בהתאם לצו מצפוני למרות עמדת כחול לבן. חייבים לשים סוף לטירלול שעובר על המדינה שלנו. נקוה לימים טובים יותר". כך חיימוביץ.

ח"כ מיכל שיר-סגמן מהליכוד, שהפתיעה ומרדה בהצבעתה נגד עמדת הסיעה, הסבירה וכתבה הלילה בחשבון הטוויטר שלה: "אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כסאות פוליטיים ולכן אתפטר מהכנסת ואצטרף ל״תקווה חדשה״ בראשות גדעון סער". 

פיזור הכנסת תקציב המדינה מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד