י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הבוקר שאחרי

החל קמפיין הליכוד: מתקפה על מערכת המשפט

מסמנים מטרה: שעות אחרי שהוכרע באופן סופי כי אזרחי ישראל יצעדו בעוד שלושה חודשים אל הקלפיות, בליכוד יצאו במתקפה כנגד בית המשפט העליון המהווה את יריית הפתיחה לקמפיין המתקרב 

החל קמפיין הליכוד: מתקפה על מערכת המשפט
בג"ץ, אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בבוקר שאחרי נפילת ההצבעה והיציאה לבחירות לכנסת ה-24, בליכוד מתחילים באופן מעשי את הקמפיין לקראת הממשלה הבאה כשבראשונה הם פותחים במתקפה על מערכות המשפט ברקע דיון המתקיים בשעות אלה בעניין חוק הלאום שקובע בין היתר כי ישראל היא מדינת היהודים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (שלישי) כי "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד", לדבריו, "בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכוח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו".

"לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי אבל הוא איננו שליט אבסולוטי", תקף נתניהו והצהיר כי "עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת - הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה".

נתניהו התחייב פעם נוספת כי "הליכוד ידאג להחזיר את האיזון הנכון בין רשויות השלטון ונמשיך לפעול לביצורה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי", אלא שכזכור בשנים בהם הליכוד בשלטון הם לא פעלו לצמצם בכוח בית המשפט או לעסוק בנושאים המשפטיים.

יו״ר הכנסת יריב לוין תקף אף הוא את בית המשפט בחריפות, כששיגר מכתב מקדים לדיון לנשיאת בית המשפט, השופטת אסתר חיות, בטענה כי הדיון לא תואם את החוק, "עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד, מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק,, כתב לוין.

עוד הבהיר במכתבו כי היא לא צפוי לקבל את החלטת בית המשפט, "כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי היסוד שנתקבלו ע"י הכנסת, תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם נעדרת תוקף. יש בכך ניסיון להשליט את השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון משל היו שליטי הארץ".

בני גנץ הגיב למתקפה שהגיעה מהליכוד וכתב בטוויטר: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות. הם לא הצליחו עד היום-ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד". בכחול לבן קראו לסער, בנט וליברמן: "גנו בתוקף את הניסיון הבזוי של נתניהו ולוין להלך אימים על בית המשפט העליון".

בג"ץ אסתר חיות הליכוד יריב לוין חוק הלאום ביבי נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד