כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
התקרית בגולני

אלוף הפיקוד למפקדים: "אוי ואבוי אם אשמע שפגעתם בחייל"

‏אלוף פיקוד המרכז תמיר ידעי ביקש מהמפקדים של לוחם מגולני שלא ירה במחבל, לחבק אותו: "אל תהפכו אותו לשעיר לעזאזל. תסבירו לו איפה הוא טעה ותחבקו אותו. מבחינתי ההדחה זמנית והוא יכול לחזור בהמשך ללחימה. אוי ואבוי אם אשמע שפגעתם בו. אני מתכוון לעקוב"

אלוף הפיקוד למפקדים: "אוי ואבוי אם אשמע שפגעתם בחייל"
מפקד פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי צילום: גדי סיארה

לאחר שפורסם תיעוד בו נראה חייל לא יורה לעבר מחבל שזורק עליו בקבוק תבערה, החייל הודח מתפקיד לוחם. "כל חייל הניצב נוכח פני אויב חייב לפעול במהירות ובחדות, לחתור למגע ולסכל כל איום”, אמר הרמטכ”ל לאחר האירוע.

יוסי יהושוע הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות פרסם כי ‏מפקד גדוד הסיור של גולני, סגן-אלוף איוב כיוף, החליט להדיח את לוחם הסיירת שלא פתח באש לעבר המחבל שיידה לעברו בקבוק תבערה. "זו החלטה מתבקשת לנוכח תוצאות התחקיר וגרסתו של הלוחם, אף שמתברר כי יש קצינים בכירים אחרים שלא חשבו כך. הרמטכ"ל גיבה את החלטת המג"ד, ובשלב זה החייל המודח לא ישמש כלוחם עד שיוחלט אחרת, ואולי יחזירו אותו לצוות שרק באחרונה סיים מסלול ביחידה".

עוד פרסם יוסי יהושוע: כי אלוף פיקוד מרכז, תמיר ידעי, ביקש מהמפקדים של הלוחם מגולני לחבק אותו: "אל תהפכו אותו לשעיר לעזאזל הוא טעה אבל הוא לוחם שלנו. תסבירו לו איפה הוא טעה ותחבקו אותו. מבחינתי ההדחה זמנית והוא יכול לחזור בהמשך ללחימה. אוי ואבוי אם אשמע שפגעתם בו. אני מתכוון לעקוב".

עוד כותב יהושוע: "המסלול ביחידה הוא ארוך, מפרך ומקצועי, ולפני שהצוות עלה לקו באיו"ש הוא עבר הכשרה ייעודית ספציפית במסגרת שיפור יכולות הקצה המבצעי של היחידות שעושות תעסוקה מבצעית בשטחים, ולכן הבעיה אינה שם. הבעיה האמיתית היא בתחושה של הלוחמים בשטח, שחוששים מחוסר גיבוי במידה שייקלעו לסיטואציה שבה יפתחו באש ויחרגו מהוראות".

דובר צה"ל מסר כי "על אף הסיטואציה המורכבת, מצופה היה כי הלוחם ישלים נוהל מעצר חשוד ויגיב עד לכדי נטרול המחבל כפי שקובעות הוראות הפתיחה באש".

לצד ההחלטה להדיח את לוחם סיירת גולני שלא פתח באש לעבר המחבל שהשליך לעברו בקבוק תבערה, אמר ידעי "ראוי שצה"ל יהפוך את הוראות הפתיחה באש לברורות הרבה יותר, מתי לוחם אמור לדעת שהוא לא רק בסכנת חיים, אלא שהיא גם "מיידית וממשית" ולכן מותר לו לירות?"

יוסי יהושוע מוסיף: "שוחחתי עם לוחמים וגם ראיתי התכתבויות של לוחמים מסיירת גולני עם הוריהם אחרי האירוע ולפניו. קיים אצלם חשש אמיתי מפני "הסתבכות עם התקשורת והפצ"ר" אם יחרגו מהנהלים".

"הוראות הפתיחה באש באמת מבולבלות. במצגת בצה"ל לפני עלייה לקו, תחת ההגדרה "איומים וסכנות – נשק חם", אומרים ללוחמים בפירוש: בקבוק תבערה זה לא איום או סכנה". כותב יהושוע.

"על פי ההגדרות נשק חם יהיה רובה, אקדח, רימון ומטען, ולא בקבוק תבערה, איך מצפים מלוחם לפעול בסיטואציה הזו, ומי כתב בכלל את הוראות הפתיחה באש הללו? אלה הוראות בעייתיות מאוד".

חטיבת גולני בקבוק תבערה פתיחה באש תמיר ידעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד