י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תקף את הסכם הנורמליזציה

הקאדי קרא לפעול בניגוד להנחיות הקורונה ולא ייענש

נשיא בית הדין השרעי עודד בחשבון הפייסבוק הפרת הנחיות קורונה לצד התבטאויות פוליטיות נגד הסכם השלום עם האמירויות. למרות שעבר על החוק - לא ייענש. הנציב בתגובה: "האיש התחרט והפנים את חומרת מעשיו"

הקאדי קרא לפעול בניגוד להנחיות הקורונה ולא ייענש
אלחכים סמארה צילום: Rob Ghost/Flash90

נשיא בית הדין השרעי עבד אלחכים סמארה המשמש נשיא בית הדין השרעי לערעורים, שהיא דרגה מקבילה לנשיא בית המשפט העליון בישראל, פתח בשנים האחרונות בצעד חריג במיוחד דף פייסבוק. למרות שכמובן מותר לכל שופט לפתוח חשבון ברשתות החברתיות, עם זאת ישנם כללים ברורים בעניין.

כך לדוגמה סעיף 51 לכללי הקאדים קובע כי "קאדי רשאי לנהל עמוד פרטי ברשת חברתית. בעשותו כן ינהג הקאדי באופן הראוי המתחייב ממעמדו ויימנע מהבעת דעה בכל עניין משפטי, ובעניין שאינו משפטי השנוי במחלוקת ציבורית עמוקה".

בניגוד לנ"ל, דף הפייסבוק שפתח הנשיא בזמנו (ונסגר מאז) היה מלא בשלל פוסטים פוליטיים כמו גם קריאה להפר הנחיות קורונה, כך לדוגמה בזמן ההנחיות לשמור מרחק שני מטר אחד מהשני הנשיא קבע שאין ראוי להתפלל במסגד תוך שמירת רווחים בין המתפללים וקבע כי דת האיסלם אינה מכירה בדרך תפילה זו.

בנוסף פרסם הקאדי בדף הפייסבוק שלו פרסומים אודות הסכם השלום המתגבש. הנשיא ציטט דברי שירה תוך שהא מותח ביקורת על מדיניות של מדינות ערב כסעודיה ואיחוד האמירויות.

כך בהקשר לאיחוד האמירויות התבטא הקאדי באומרו שהינה "מקלט לכל המושחתים". כמו כן הקאדי שיתף פוסט לגבי נאמנות ובו ציור של כלב המשתרע על קבר בעליו המנוח כרמז לחוסר נאמנות בהסכם שלום זה.

בעקבות כך הוגשה נגדו תלונה חריפה לנציבות תלונות הציבור על שופטים השופט בדימוס אורי שוהם. הנשיא, עבד אלחכים, טען להגנתו כי מדובר בתלונת סרק שקרית והסביר כי בפוסט שהעלה על הקורונה הוא התכוון שלא יבואו בכלל למסגדים אלא יישארו בבית, ולגבי הפוסטים הפוליטיים ציין שהוא שיתף פוסטים כללים בלי להזכיר את עמדתו האישית וכן לגבי התמונה של הכלב הוא ציין שהתמונה אינה מוטה ולא מהווה נקיטת עמדה פוליטית.

הנציב אמנם קיבל לחלוטין את התלונה ומצאה כמוצדקת, הוא קבע מפורשות שהדיין תקף בחריפות את הנחיות הקורונה של משרד הבריאות ודבר זה אינו עולה בקנה אחד עם מידת האחריות והזהירות שנדרשה ממנו, בנוסף הקאדי הפר שוב ושוב את כללי האתיקה לגבי העלאת פוסטים פוליטיים.

עוד כתב הנציב בהחלטתו שהדיין לא התכחש לעובדות ושיתוף הרי הוא כהבעת עמדה כפי שקבע ביהמ"ש מספר פעמים לגבי תביעות לשון הרע, הנציב אף ציין שלא רק שהוא הביע עמדה פוליטית אלא אף תקף את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, הנציב אף תקף את הנשיא שמחק את הפוסטים הללו לאחר התלונה ומציין שניכר שהנשיא חשש להסתבך עקב התלונה הנציב המליץ לשר המשפטים להגיש קובלנה משמעותית נגד הנשיא עבד אלחכים.

אולם באופן עוד יותר חריג ובניגוד גמור לקביעת הנציבות בעבר שהחלטת הנציבות הינה סופית ולא ניתן לערער עליה החליט אתמול הנציב לבטל את החלטתו הקודמת ולא לנזוף אפילו בנשיא, הנימוק: הוא הביע התנצלות והודה שטעה הנציב מציין שבמכתב ששיגר אליו הנשיא הוא ציין שהענישה נגדו נושאת השלכות מרחיקות לכת שיכולה לפגוע במקרם העדין והרגיש של בתי הדין השרעיים יכולה לסבך ולסרבל את היחסים שבתוך המערכת ותזיק למערכת.

בהחלטה שפרסם אתמול כתב הנציב אכן הפרסומים נשוא התלונה הינם חמורים ביותר ואולם בסופו של יום לאור דברי הנשיא ונוכח התרשמותי בדבר חרטתו הכנה הפנמת חומרת מעשיו והכאה על חטא והתחייבות כי דבר זה לא יישנה מצאתי להיעתר לבקשתו לבטל את המלצתי לשר המשפטים להגיש נגדו קובלנה משמעותית.

בארגון 'בצלמו' אמרו עם פרסום ההחלטה, שוב מוכח דין אחד לאזרח הפשוט ודין אחד למורמים מעם. נשיא בית הדין קורא לציבור להפר את הנחיות הקורונה ומפר שוב ושוב את כללי האתיקה ולא נענש. דבר זה מצטרף להחלטה המקוממת לא לנזוף במשנה לנשיאה שאף הוא הפר את הנחיות הקורונה. לא לחינם אמון הציבור במערכת המשפט נמצא בתחתית. מצופה היה מהנציב לגלות שיניים אולם מתברר שהנציב מחפה על שופטים ונשיאים סוררים ובוחר תמיד להקל בענשם.

קאדי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד