י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הנורמליזציה עם מרוקו

בפעם הראשונה: טיסה מסחרית ישירה מישראל לרבאט

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הגיע לפני זמן קצר למרוקו מישראל בטיסה המסחרית הישירה הראשונה בין שתי המדינות מאז ההכרזה על כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו 

בפעם הראשונה: טיסה מסחרית ישירה מישראל לרבאט
המטוס שיצא לרבאט צילום: משרד החוץ

בפעם הראשונה יצאה היום (שלישי) טיסה מסחרית מישראל לבירת מרוקו - רבאט, זאת לאחר כינון היחסים הרשמיים בין המדינות. על הטיסה ההיסטורית נמצאים בין היתר חתנו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר והיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת (ממוצא מרוקאי).

מרוקו הפכה בכך למדינה הערבית הרביעית השנה שחותמת על הסכם נורמליזציה עם ישראל, לאחר איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודן, שהכריזו אף  הן על הסכם דומה עם ישראל בתיווך ארה"ב. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, מדינות מוסלמיות נוספות בדרך להצטרף לרכבת השלום.

בתמורה להסכם, הגשים נשיא ארה"ב טראמפ חזון של עשרות שנים של מלך מרוקו והעניק הכרה בריבונות המדינה הצפון אפריקאית במערב מדבר סהרה, אזור שנוי במחלוקת.

המהלך עורר את זעם חזית הפוליסאריו הנתמכת על ידי אלג'יריה, השולטת בכחמישית משטח המדבר שהיה בעבר מושבה ספרדית. מרוקו כזכור סגרה את משרד הקשר שלה בתל אביב בשנת 2000, בתחילת האינתיפאדה השנייה.

במרוקו נותרו כ -3,000 יהודים, וקהילת קזבלנקה היא אחת הפעילות במדינה. בישראל מתגוררים כיום 700,000 יהודים ממוצא מרוקאי.

למרות שהקשרים בין שתי המדינות הופסקו בשנת 2000, הסחר בין ישראל למרוקו לא הופסק. בין השנים 2014-2017 היקף חילופי הסחר עמד על 149 מיליון דולר, כך על פי נתונים סטטיסטיים שפרסמו עיתונים מרוקאים.

נורמליזציה מרוקו ג'ארד קושנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד