י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ריתק מדינה שלמה

הלילה של פינדרוס: מטיבי וחרם הגאון מווילנא ועד לכדורגל • צפו

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס נקרא אמש לדוכן הכנסת כדי למשוך את הזמן עד לגיוס רוב להצבעה הדרמטית. במשך שעתיים הוא ריתק מדינה ואת הח"כים במשכן שלא הפסיקו לצחוק • "מדוע המקוואות בבני ברק נסגרים בעשר בבוקר?" | צפו בנאום הלילי המלא מהמליאה

הלילה של פינדרוס: מטיבי וחרם הגאון מווילנא ועד לכדורגל • צפו
פינדרוס במהלך הנאום במליאה צילום: צילום מסך

הנאום שלא נגמר: יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס התבקש אתמול (שני) להחליף את יו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינזבורג בניהול הוועדה על הגשת הצעת החוק לדחיית מועד תקציב המדינה. הצעת החוק נועדה לתת זמן נוסף של שבועיים למגעים בין הליכוד לכחול לבן ולדחות את התפזרות הכנסת הלילה בחצות. למעשה, הייתה זו הפעם השנייה שפינדרוס נדרש להעביר חוק שיאפשר אורך זמן לכנסת הנוכחית, לאחר שבשלהי הקיץ התבקש להחליף את יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בניהול הוועדה על פשרת האוזר, שהעניקה בזמנו מאה עשרים ימי חסד נוספים, לאחר שהתקציב לא עבר אז. מאה עשרים הימים מסתיימים היום ושוב פינדרוס נקרא לדגל, לאחר שגינזבורג נאלץ להיכנס לבידוד.

את הדיון בוועדה צלח יו"ר סיעת יהדות התורה במהירות, והצעת החוק שובצה לדיון כבר בשעות הערב. לצורך העברת ההצעה בקריאה ראשונה נדרש רוב רגיל, אלא שבליכוד חששו כי לא יצליחו לגייס את הרוב הדרוש, בשל הודעת כחול לבן כי יעדרו מהדיון. עד לגיוס אחרוני הח"כים, שחלקם כבר עזבו את משכן הכנסת, נדרש פינדרוס כממלא מקום יו"ר הוועדה להציג את החוק ולמשוך את הזמן. וכך, במשך כשעתיים נאם פינדרוס וריתק מדינה שלמה. כך למשל, ברשתות החברתיות המילה 'פינדרוס' הגיעה למקום הראשון בנושאים החמים.

פינדרוס עבר בין נושאים שונים ומשונים ומשך את הזמן וחברי הכנסת ניצלו את הזמן לשאול את הנואם את השאלות הקשות. כך למשל, ח"כ אחמד טיבי שאל: מה יהיה לפני – "ערבי בבית"ר או מזרחי ביהדות התורה?"

פינדרוס: "אתה מזכיר לי סיפור. היה ראש ישיבה במיר. ההגר"ח שמואלביץ זצ"ל. בא אליו מישהו והתחיל להסביר לו, 'כבוד הרב, אני המשיח'. ענה לו הרב: 'קיבלתי. מה עכשיו?'. השיב לו הלה, 'כיוון שאני המשיל אני צריך למסור שיעור כללי בישיבה'. ענה הרב, ואת זה אני עונה לך על יהדות התורה, 'נכון. משיח צריך לתת שיעור כללי בישיבת מיר, רק שיש בעיה. צפוף פה. יש כאן הרבה מהמשפחה של הראש הישיבה שכבר מחכים בתור'. הבעיה ביהדות התורה היא לא שלא נותנים למזרחי להיכנס, אלא שצפוף שם. עד שמכניסים מישהו זה חצי נורבגי, רבע נורבגי, מוציאים מכניסים. תראו מה קרה איתי, מה קרה עם ברוכי, יצא לחודש, חזר לחודש. צפוף אצלנו, לש"ס יש מקום".

טיבי ניצל את הזמן ותהה אם פינדרוס בעד שחקן ערבי בביתר, ונענה: "אני רק בעד ערבים שישחקו בביתר".

בשלב זה, התנצל יו"ר סיעת יהדות התורה כי אינו מבין בכדורגל, אך טיבי מיהר לשלוף תמונה מימיו בעיריית ירושלים, אז הצטלם במשחק פנימי של העירייה עם מדי כדורגל, ופינדרוס חשף את הסיפור מאחורי התמונה, שהסעירה בזמנו את ירושלים: "יום אחד עמדו לפטר 80 סייעות חרדיות, עמדו לפטר אותן. חיפשתי את ראש העיר, אמרו לי הוא במשחק של נבחרי העירייה מול מנהלי המחלקות. אמרתי: אבל אני לא מבין בכדורגל. אמרו לי: אבל ראש העיר שם. אמרתי: אין בעיה. לבשתי מדים של כדורגל, נכנסתי למגרש, סגרתי עם ראש העיר שאותן 80 סייעות לא יפוטרו, ויצאתי. צלם העירייה צילם אותי. שכחתי מזה. יום אחד אומרים לי: התמונה שלך מרוחה על קירות מאה שערים. הלכתי לשם, רואה את המודעות רחוב עם קבוצת קנאים עומדים ומסתכלים, אני בא אליהם מאחורה ואומר להם: נו, איך התמונה? תמונה טובה. לא?! הם הסתובבו בהלם".

שעת השאלות המשיכה, כשח"כ מאי גולן הקריאה שאלה שהגיעה מהקהל: "מדוע המקוואות לגברים בבני ברק נסגרים בעשר בבוקר, זה מוקדם לחלק מהטובלים". פינדרוס השיב בציניות: "אני מקווה שאני לא משודר, תגידי להם שילכו לעבוד ואז הם יקומו מוקדם".

הדיון המשיך לאור בקשות מהקהל. כך למשל ח"כ קטי שטרית טענה כי היא מוצפת הודעות של אנשים שמבקשים מפינדרוס הרצאה בנושא יהדות המזרח. ח"כ אליהו ברוכי, שניהל חלק מהישיבה, אמר כי הציבור מבקש מפינדרוס כבוגר זילברמן נאום על התכלת. ח"כים אחרים ביקשו הקראת מזל טובים וד"שים. כך למשל, ח"כ משה ארבל ביקש מזל טוב לכתב המשפט של גלובס אבישי גרינצייג לרגל יום הולדתו, שהתברר לבסוף חל בעוד חצי שנה בכלל.

הנאום השרה רוח טובה על מליאת הכנסת, על אף ההצבעה הדרמטית, וכך חברי כנסת מהאופוזיציה, כולל יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיעו להקשיב לנאום הפיליבסטר, תוך שהם מתפלמסים עם פינדרוס בנושאי דת ומדינה.

במהלך הנאום תקף יו"ר סיעת יהדות התורה את בג"ץ, ונענה על ידי קריאת ביניים של ארבל מספספלי המליאה: "למה אתה תוקף את השופטים? בזכות בית המשפט העליון אנחנו זכינו שלא תהיה ראש עיר, ותעמוד פה עכשיו ותמשוך את הזמן". ברוכי ביקש מפינדרוס: "מתי אתה מסיים?" והוסיף: "זו דרישת שלום מיתד נאמן", עיתון הבית שקיווה להכניס את תוצאות ההצבעה לעיתון. פינדרוס השיב: "אני מקבל הוראות רק מעליזה בראשי (מזכירת הקואליציה) שנמצאת בבידוד. ייתכן שאאלץ לדבר עד שהיא תסיים את הבידוד".

ח"כ יעקב מרגי העיר על הנאום שלא נגמר, שזה "כנראה תופעת לוואי של החיסון לקורונה שקיבלת אתמול". פינדרוס פנה לטיבי לשאול אותו אם "כרופא אתה מכיר תופעת לוואי של נאום כזה ארוך", וזה השיב: "חוששני שאתה תרד מהדוכן רק בעוד 21 ימים, כי תצטרך ללכת לקבל את המנה השנייה של החיסון".

השאלות מהקהל המשיכו, כך טיבי התעניין עם החרם של הגאון מוילנא על החסידים נמשך עד היום? לא, הוא נענה קצרות, ושאל האם זה נכון שילדי קהילת זילברמן מרביצים לילדים ערבים: "לא בסדר. מי שמרביץ לערבים, תאמין לי, עף מהישיבה. אמרתי לילד שלי, אם אתה פעם בתגרה ושוטר עוצר אותך, פעם אחת, אני מתקשר למשטרה שישאירו אותך שם. לא מתקשר למשטרה לבוא לשחרר אותך בערבות, אני מתקשר שישאירו אותך שם, שמור על עצמך". בנימה אישית הוסיף יו"ר סיעת יהדות התורה: "כשהייתי ילד, גרנו, עוד לא היה כביש מס' 1, שטח הפקר קראו לזה אז, בינינו לשייח' ג'ראח, והייתה גינת משחקים משותפת – טדי קולק חלם על גינת משחקים משותפת – אז בגינת משחקים המשותפת אתה מתאר לעצמך שכל שבת אחרי הצהרים הלכו מכות".

בשלב מסויים נכנסו חברי ישראל ביתנו וביקשו: "תקציר הפרקים הקודמים מה היה עד עכשיו". חברי הכנסת המרותקים, החלו לצעוק "מאיפה באתם עכשיו", ופינדרוס ענה: "הדיון לא על ביבי. אתם יכולים לחזור חזרה, תחזרו כשהדיון יהיה על ביבי".

הדיון הלך והסתעף, בדיחות של עייפות של שעת לילה מאוחרת עפו בחלל האוויר לצד פולמוס על שיטת סאטמר עם הרשימה המשותפת ועל הרבנות הראשית עם יש עתיד. בסיום, כשנראה היה שהושג הרוב נקרא פינדרוס לרדת מהדוכן על מנת שיהיה אפשר לגשת להצבעה, אך היו שצעקו כי הם מעדיפים שימשיך לנאום במקום ההצבעה. אגב, הפיליבסטר לא הצליח, לאחר ששלושה מחברי כחול לבן, לצד חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד, הצביעו נגד הארכה, אבל ללא ספק פינדרוס הפך לכוכב היום.

יצחק פינדרוס אחמד טיבי הגאון מווילנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד