ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בחור הישיבה גילה

פולמוס מרתק: אבינו מלכנו 'מנע' או 'עצור'

שאלה אקטואלית לימים אלו, ערב צום עשרה בטבת שבו אומרים 'אבינו מלכנו', האם יש לשנות את הנוסח כפי שהיה בזמן מגפה, לומר אבינו מלכנו 'עצור' מגפה או 'מנע' כפי הנוסח המקובל. 'בחדרי חרדים' עם תשובתם של גדולי ישראל והפוסקים

פולמוס מרתק: אבינו מלכנו 'מנע' או 'עצור'
תפילה צילום: דוד כהן - פלאש 90

מגפת הקורונה שהביאה בכנפיה שאלות וספיקות רבים שלא נשאלו מעולם, סיטואציות שאינם מצויות בזמנים רגילים, וב"ה התורה התרחבה בתקופה זו הביאה בחור ישיבה למצוא פולמוס סביב אמירת אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתיך.

הבה"ח ח.מ. (שמו המלא שמור במערכת ששיגר את תוכן הדברים ל'בחדרי חרדים') מצא בסידור 'אוצר התפילות', המביא בשם פירוש 'עץ יוסף' בשם סידור הר"ר הירץ (להרב נפתלי הירש טרייויש זצ"ל), שכתב בסדר אמירת 'אבינו מלכנו', על בקשת 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך', וכתב ע"ז בזה"ל: "מנע מגפה. מהר"ם בעידן ריתחא אמר 'עצור' מגפה".

בביאור הדברים, נוסח 'מנע' נתקן בזמן רגיל בו אין מגיפה, ואז הבקשה היא מכאן ולהבא שהקב"ה ימנע וידאג שלא תבוא עלינו מגיפה, אך בזמן שהמגיפה כבר מהלכת – או אז יש לומר 'עצור' מגיפה, וכמו שנאמר בפסוקים בכמה מקומות 'ותעצר המגפה'.

הבחור הנ"ל החליט לברר את מקורות הנוסחאות השונות בדורות הקודמים, וטרח ויגע לברר ולחקור אחר הגרסאות השונות, והעלה את דבריו במאמר מסודר שראה אור בקובץ הנכבד 'ירחון האוצר' של חודש טבת תשפ"א הכותב אף הדגיש שהמאמר נכתב בעשרת ימי תשובה, ונדחתה גמר כתיבתו עד לזמן זה, שנוגע לצום עשרה בטבת שיחול ביום שישי בו נוהגים לומר אבינו מלכנו.

גולת הכותרת במאמר הנ"ל, הוא תשובות גדולי ישראל שנדרשו לחוות דעתם בשאלה מרתקת זו – ע"י הבחור הנ"ל, האם גם בזמננו במגפת הקורונה יש לשנות את נוסח התפילה מ'מנע' ל'עצור' או לא.

לא נאריך בזה ולא נביא כאן את כל תורף מאמרו המושקע של הבחור הנ"ל, ורק נציין כי בתחילה רבנים רבים שאותו פנה אליהם נמנעו מלהסכים לשנות הנוסח, זה מחשש שמא אין זה מגיפה ודבר ככל הלכותיה, וזה מחשש לקבוע ולפתוח פה לשטן כי אכן יש כאן מגיפה של ממש, וזה מחשש להיות הראשון שיקום וישנה ויתן פתח לשינויים נוספים.

הגר"י זילברשטיין רבה של רמת אלחנן, וחבר מועצת גדולי התורה שנדרש לשאלה זו בעשי"ת ע"י אותו בחור, השיבו ש'לשנות נוסח, צריך כתפיים רחבות, וגם בזמני המגיפה שהיו בעבר, לא מצינו ששינו את הנוסח'.

אך חידוש מעניין היה בעת שהשאלה נשלחה לשר התורה הגר"ח קנייבסקי ע"י תלמידו חביבו הגאון רבי אליהו מן, האם לפי דעת מהר"ם גם בזמננו יש לשנות הנוסח, ותשובתו המפתיעה של הגר"ח הייתה – כי אכן כן, יש לשנות הנוסח ולומר 'עצור מגיפה'.

כמו כן זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך, ראב"ד העדה החרדית, שנשאל בשאלה זו השיב כי זה נחשב כזמן מגיפה ויכולים לומר באבינו מלכנו 'עצור' במקום 'מנע', אך אין חיוב לכולם ולשנות (וגם יתכן שמהר"ם עצמו רק נהג בעצמו לשנות ולומר, ולא שהורה לרבים לעשות כן).

דברים אלה גם הצטרף הגאון רבי אביגדור הלוי נבנצל  – שאמר שגם הוא מצטרף לדברי הגר"ח  שיש לשנות הנוסח מ'מנע' ל'עצור' (ואמנם הוסיף שלגוף הנידון, ניתן לבאר שהקב"ה ימנע את התפשטות המגיפה הלאה).

נשוב ונאמר, כי אכן רבנים רבים לא ששו ולא הסכימו לשינוי הנוסח, ודבריהם מובאים במאמרו של אותו בחור בארוכה, ולא באנו בזאת להכריע ולומר הלכה פסוקה, אלא רק לציין את הפולמוס שהתעורר, ואת הדעות לכאן ולכאן, ולהלכה למעשה ישאל כל אחד את רבו וכך יעשה.

 

אבינו מלכנו מגיפה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד