י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"המדינה הזו מטונפת"

הזוי: מיליארדי שקלים הצטברו בקרן וכלום לא נעשה

2.75 מיליארד ₪ הצטברו ביתרת הכספים של הקרן לשמירת הניקיון • יו"ר הועדה מיקי חיימוביץ': "זה משהו שאתם צריכים לא לישון בלילה בגללו, ולקום בבוקר עם תוכנית. אני מרגישה חוסר אכפתיות בתוך הקרן הזו וחוסר הבנה לאיך המדינה שלנו נראית"

הזוי: מיליארדי שקלים הצטברו בקרן וכלום לא נעשה
אילוסטרציה צילום: pixabay

2.75 מיליארד ₪ הצטברו ביתרת הכספים של הקרן לשמירת הניקיון בסוף 2019, כך הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת היום בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי "לא ייתכן שיותר משני מיליארד שקל שוכבים באיזו קרן והמדינה הזו מטונפת. אנחנו טובעים בזבל. כמי שמטיילת במדינה ורואה את גודל הקטסטרופה -קצב הביצוע הנמוך, אי עמידה ביעדים, יתרות כספים לא מנוצלת וצמצום מספר מטמנות. זה משהו שאתם צריכים לא לישון בלילה בגללו, ולקום בבוקר עם תוכנית. אני מרגישה חוסר אכפתיות בתוך הקרן הזו וחוסר הבנה לאיך המדינה שלנו נראית. אנשים נושמים פלסטיק שרוף וזה הולך ומחריף. זו שערורייה שיש כל כך הרבה כסף וכל מה שעושים זה תוכניות אסטרטגיות. זה חשוב, אבל בינתיים, מה שאנחנו נושמים זה פסולת וטינופת. אתם חייבים לחשוב איך עושים שימוש בכספי הקרן כדי לנקות את מדינת ישראל".

לדברי חוקר מרכז המחקר והמידע לירן קוסמן, שיעור ההטמנה של פסולת עירונית בישראל ב-2018 היה 76%, בעוד שיעור ההטמנה באותה שנה במדינות הOECD היה 39%. כמות הפסולת העירונית לנפש בישראל ב-2018 הייתה 675 ק"ג בשנה, ובOECD ' E, 525 ק"ג. התוכנית האסטרטגית של המשרד להגנת הסביבה היא להגיע ב-2030 ל51% מיחזור, 26% הטמנה ו-23% אחוזי השבה. יעדים אלה הוצגו ב2018. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "זה לא מעודכן. היעדים בוודאי השתנו". החוקר קוסמן: "לא ראיתי תוכנית חדשה מאז. זו כרגע התוכנית הקיימת".

ב"חשבון השקיות היתרה ב2019 הייתה 90 מיליון ₪, מתוכם 74.3 יתרה פנויה. בחשבון הכללי, שהכנסותיו נובעות מקנסות ועיצומים בתחום הגנת הסביבה, יש יתרה נוספת, של 36 מיליון, מתוכם 23.8 מיליון יתרה פנויה. כספים אלה נועדו לאכיפה ופיקוח. קוסמן: "בהרבה חשבונות יש יתרות לא מנוצלות. כסף ששוכב".

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר "אתה קבעת יעד. תפקידך לממש אותו. האם אנשי המקצוע לא מסוגלים לעמוד ביעד? ב-2020 היעד הוא 35% מיחזור. לא התקרבתם לזה. מה הסיבה? זו העבודה שלכם".

אלעד עמיחי, מהנהלת הקרן לשמירת הניקיון הגיב כי "קפיצת המדרגה תלויה בטכנולוגיה ופיתוח תשתיות. העליה שאנו רואים נובעת מחקיקה שמטילה אחריות על היצרנים: חוק האריזות, חוק הפיקדון, חוק הצמיגים, חוק פסולת אלקטרונית. אבל כל זה מעלה את המיחזור ברמה מתונה, כי הגידול בכמות הפסולת מדביק את ההישגים האלה. קפיצה משמעותית במיחזור תהיה רק עם פיתוח תשתיות וטיפול במיחזור מלא. חתמנו על התחייבויות ל-4 מתקני מיון מתקדמים, שיאפשרו מיחזור. הצעד הבא לפתח תשתיות של המיחזור עצמו. לזה נועד הכסף, להקמת מתקני השבה ופיתוח מפעלי מיחזור".

הוועדה המליצה לשרה להגנת הסביבה על שני מינויים כנציגי ציבור בקרן הניקיון: זיו דשא, ראש מועצת זיכרון יעקב, שאת ההמלצה עליו ביקשה השרה גילה גמליאל, ועמיעד לפידות מ'אדם טבע ודין', שאת ההמלצה עליו בקשו ארגוני הסביבה. לאחר המלצת הוועדה, השרה היא זו שתמנה את נציגי הציבור בקרן הניקיון.

מיקי חיימוביץ פינוי זבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד