ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
חפץ כבד נפל על ראשה

התאוששות מהירה: "חצי מהפנים היו משותקות, היא גלגלה עיניים וצרחה"

גלי בת ה-8 חודשים, תינוקת מהעיר פתח תקווה הובהלה לבית החולים לאחר פגיעת ראש קשה בעקבות חפץ כבד שנפל עליה | היא אובחנה עם דימום מוחי, שיתוק בעצב הפנים ופרכוסים, עברה ניתוח נוירוכירורגי והתאוששה

התאוששות מהירה: "חצי מהפנים היו משותקות, היא גלגלה עיניים וצרחה"
גלי הקטנה עם ד"ר אמיר קרשנוביץ צילום: דוברות מרכז שניידר

גלי התינוקת היתה בת שמונה חודשים בלבד, כאשר נפל על ראשה חפץ פלסטיק כבד, בעת שטיילה בעגלה עם אביה, בשכונת מגוריה בפתח תקווה. הוריה של התינוקת הקטנה הבהילו אותה למרכז שניידר, כשהיא סובלת מדימום מוחי ופגיעת ראש קשה, פציאליס (שיתוק בעצב הפנים) ופרכוסים. בדיקת CT מהירה, מצאה כי גלי הקטנה סובלת משבר נרחב בצד ימין של הגולגולת ודימום מוחי.

"היינו המומים מעצמת הפגיעה של החפץ בראשה של בתנו" אומרת מעין, אמא של גלי, "חצי מהפנים של גלי היו משותקות, היא בקושי הזיזה את הגפיים בצד שמאל של גופה, היא גילגלה עיניים וצרחה מכאבים כפי שמעולם לא שמענו אותה". הגענו לשניידר המומים ומבוהלים מהאירוע המזעזע הזה". במהלך הימים הראשונים של האשפוז, חקרה המשפחה וגילתה כי החפץ שפגע בראשה של התינוקת הוא חלק ממשאבת מים של בריכה פרטית. "מדובר בחפץ שהושלך מאחת המרפסות של הבניינים בשכונה" מספרת מעין.

גלי אושפזה מספר ימים ביחידה לטיפול נמרץ, "במקרים של פגיעות טראומטיות בגולגולת, המוח מתנפח ולעתים יש צורך לנתח חלק מהגולגולת כדי לעשות מקום למוח המנופח על מנת שלא יסבול מלחץ מוגבר", אומר ד"ר אמיר קרשנוביץ', מנהל היחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר. "במקרה של גלי, השבר נוצר באופן כזה שהוא ניתק מהגולגולת בעצמו ולמעשה פינה מקום בשביל המוח הבצקתי שהתנפח ומנע נזק נוסף משני ללחץ. בניתוח ניקזנו את הדימום המוחי, הסרנו רקמה נימקית, שחזרנו את קרום המוח הקרוע ואיחינו מחדש את עצם הגולגולת של התינוקת הקטנה".

"זה מאוד משמח ומרגש לראות את גלי היום, לאחר התאוששות מדהימה מהפציעה הקשה. חשוב לזכור כי בפגיעות ראש אצל תינוקות וילדים קטנים, מכיוון שהמוח עדיין לא סיים את התפתחותו, יכול להתקיים תהליך הנקרא נוירו-פלסטיסיות, בו אזורים שלמים ויחידות תפקודיות בתוך מערכת העצבים והמוח, משנים את תפקודם ודפוס פעילותם, כתגובה לפגיעה מוחית. כלומר, המוח "מפצה" אזורים שנפגעו ונעזר באזורים אחרים במוח לביצוע פעולות שונות". מוסיף ד"ר אמיר קרשנוביץ, "אנו לא יכולים לדעת במדויק מה היקף הפגיעה המוחית של גלי והאם יהיו השלכות ארוכות טווח, אנו מקווים שהפגיעה תהיה מינימלית ככל הניתן".

גלי התאוששה מהניתוח ביחידה לטיפול נמרץ ולאחר מכן הועברה להמשך מעקב נוירוכירורגי במחלקה. שבועיים וחצי לאחר שהגיעה למרכז שניידר, שוחררה התינוקת והחלה תהליך שיקום ארוך וממושך, "גלי עברה תהליך שיקום מוצלח מאוד בפרק זמן קצר מהצפוי והשיגה התקדמות משמעותית בתחומים רבים" אומרת ד"ר שרון שקלאי, מנהלת המחלקה לשיקום ילדים ונוער במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין. גלי תזדקק לתהליך טיפול ממושך בקהילה ואנו נמשיך לעקוב, לתמוך וללוות את המשפחה".

 

מרכז רפואי שניידר פגיעת ראש שיתוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד