י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לראשונה בישראל

נחשפו שלושה מיני צמחים נדירים חדשים • צפו בגלריה מרהיבה

לראשונה בישראל: שלושה מיני צמחים יפיפיים התגלו השנה בישראל והצטרפו לרשימת המינים הנדירים, המינים החדשים הם: לימוסלת המים, סמר ננסי ורצועית קומפר, שלושת הצמחים בעלי גוון סגלגל יפיפה | הוחלט לצרפם לרשימת הצמחים הנדירים

נחשפו שלושה מיני צמחים נדירים חדשים • צפו בגלריה מרהיבה
רצועית קומפר צילום: דר בן נתן

רשות הטבע והגנים, חשפה 3 מיני צמחים, שלא נמנו עד כה על הצמחייה המקומית, התגלו וזוהו השנה לראשונה בישראל, ובעקבות כך גם הוחלט לצרפם לרשימת המינים הנדירים של ישראל בהמלצת ועדת המומחים לעניין.

המינים שהתגלו לראשונה בישראל הם: לימוסלת המים, סמר ננסי ורצועית קומפר.

לימוסלת המים (Limosella aquatica) ממשפחת לועניתיים נמצאה ביער אחיהוד, על ידי חובב טבע בשם סיקו בכור והוגדרה על ידי ד"ר אורי פרגמן - ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים. מדובר במין בעל תפוצה רחבה ולא ברור אם האוכלוסייה שלו יציבה. לימוסלת המים הוא צמח קטן הגדל במקומות מוצפים בחורף, לפעמים טבול למחצה. בעל פרחים קטנים לבנים או ורדרדים.

סמר ננסי – השם עדיין לא רשמי (Juncus pygmaeus) התגלה בפעם הראשונה בישראל, בבריכה עונתית בשמורת הטבע בריכת סמר, על  ידי דר בן נתן, בוטנאי במכון דש"א, הסמר הננסי הוא  מין רחב-תפוצה, המופיע בדרום ומערב אירופה ובצפון אפריקה. הוא דומה מאוד לסמר מצוי, גם הוא מין חד-שנתי נמוך השייך לסוג סמר ונפוץ בבתי גידול לחים בארץ.

רצועית קומפר (Himatoglossum comperianum) התגלתה בצפון הגולן בראש אחד הבונקרים על ידי סאקרה חן והוגדרה על ידי ד"ר אורי פרגמן-ספיר. זהו מין הנפוץ בסוריה, טורקיה, לבנון, עיראק ואיראן. סאקרה הציעה לתת לו שם רצועית רב-לשונית. רצועית קומפר שונה מאוד מרצועית הגליל הידועה כאחד הסחלבים המרשימים והנדירים בישראל, שגם היא נמצאת בסכנת הכחדה. הפרחים של רצועית קומפר ורודים ארגמנים. משפית הפרח יורדות מספר רצועות ארוכות.

בנוסף, השנה התגלו מחדש 5 מיני צמחים שלא נצפו שנים רבות בישראל. ביניהם:

בר-דורבן הסירה (Consolida scleroclada) – עשבוני חד-שנתי ממשפחת הנוריתיים. נמצא במזרח גוש עציון לאחר שלא נצפה שנים רבות. הוא מעולם לא תועד בישראל. בתי הגידול שלו הם ערבות הרריות בהר הנגב, הרי יהודה והחרמון. תפוצתו עולמית מוגבלת לטורקיה, סוריה, לבנון, ירדן וישראל. פורח במאי – יוני.

שלחופן עטוי (Tripodion vulneraria) – עשבוני נמוך בעל פריחה ורודה. גדל בישראל רק באזור חברון. התגלה לראשונה בשנת 1972 על ידי יאיר אור. נראה לאחרונה בשנת 2000 בסיור משותף של בוטנאים ישראליים ופלשתינאים. אותר השנה על ידי איין נוימן בפארק אלון בקריית ארבע.

גזר עדין (Daucus guttatus) – נמצא בסמוך לקריית ענבים בהרי יהודה. בספר האדום הופיע המין ברשימת מינים אפיזודיים שלא ברור אם מקיימים אוכלוסיות יציבות בישראל. בעקבות התגלית הנוכחית הוחלט להוסיף את המין לרשימת המינים הנדירים מאוד.

דבקה אפורה (Galium canum) – צמח רב שנתי בעל עלים אפרפרים הגדל על מחשופי סלעים קשים. נפוץ באדום שבירדן. בישראל נמצא בעבר בוואדי קלט, בוואדי מכמש ובגליל מערבי. לא נצפה בישראל מזה למעלה מ-20 שנה ונמצא בנחל ערוגות עליון

קחוון אליעזרה (Anthemis eliezrae)  - התגלה בחולות שונרא באזור אירוס הנגב. אוכלוסייתו מונה מאות פרטים. זהו מין אנדמי לחולות הנגב המערבי וצפון מזרח סיני. קיים בעשבייה של האוניברסיטה העברית בירושלים. 

בתוך כך ברשות הטבע והגנים מדווחים כי 16 מיני צמחים התווספו השנה לרשימת המינים בסכנת הכחדה בשל צמצום אזורי תפוצה ביניהם: אבוטילון כהה, שלמון דק ושלמון סורי, בר-דורבן הסירה ועוד

לעומת זאת 37 מינים ירדו מהרשימה מהסף שהוגדר למינים בסכנת הכחדה בין היתר מהסיבות של הגדרתם כמינים חולפים (אפיזודיים) או כאלה שהסקרים האחרונים הוכיחו שתפוצתם רחבה יותר מאשר היה ידוע עד היום והם פחות מאוימים. בין המינים: ארנין ההרים, מחומש לולייני, מכבד הביצות, אבגר צהוב, חרחבינה חופית, ריבס המדבר ועוד

עוד דווח כי השנה נאספו בפעם הראשונה 37 מינים נדירים ובסכנת הכחדה לבנק הגנים, כאשר עד כה לאורך השנים נאספו 343 מינים.

 

צמחים נדירים פרחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד