י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יוזמה מבורכת

צפו • יוזמת הרב פינטו: המלך מוחמד החמישי יוכר כ'חסיד אומות העולם'

האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו מוביל יוזמה עולמית להנציח את זכרו של מלך מרוקו המנוח שהציל את יהודי ארצו בתקופת מלחמת העולם השנייה • "עשו פשע היסטורי. שלא דיברו על זה, נפעל במוזיאון השואה בוושינגטון ובניו-יורק, שינציחו בזמן מיוחד ובהנצחה מיוחדת את זכרו של המלך, אוהב היהודים"

צפו • יוזמת הרב פינטו: המלך מוחמד החמישי יוכר כ'חסיד אומות העולם'
הרב יאשיהו פינטו צילום: יח"צ

בימים אלו נחשפת דמותו של אחת הדמויות המיוחדות שלא זכו ליחס היסטורי מתאים, על חלקו בהצלת יהודים בימי מלחמת העולם השנייה.

מדובר במלך מוחמד החמישי, מלך מרוקו, שעמד נחוש אל מול דרישת חייליו של הגנרל וישי הצרפתי, שליחם של הנאציים, להסגיר את יהודי מרוקו, ולשלוח אותם לגירוש.

מי שהעלה את הנושא לשיח הציבורי וביקש לעורר את ההכרה במלך מרוקו המנוח - הוא האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, שנשא דברים חמים בעקבות התחממות היחסים עם הממלכה, וקרא בדבריו להכיר במלך מוחמד החמישי כ"חסיד אומות העולם".

"אין לך חסיד גדול ממלך שהציל קהילה שלמה", אמר הרב, שציין כי סבתו, אשת סבו רבי משה אהרון פינטו, כבר הייתה מוכנה להישלח לגירוש, יחד עם עוד יהודים רבים, שניצלו רק בגלל עמידתו האיתנה של המלך.

עם כיבושה של צרפת ע"י הרייך השלישי והכפפתה של צרפת תחת השלטון הנאצי - חלו תמורות גם במרוקו. בצרפת הוקם שלטון וישי. הגרמנים במקביל להשמדת של יהדות אירופה - עסקו בהכנות להשמדת יהדות צפון אפריקה בכלל ויהדות מרוקו, הקהילה הגדולה ביותר. במסגרת התקנות של השלטונות הצרפתים תחת משטר וישי, נדרשה מרוקו כמדינת חסות לקבל את אותן תקנות.

אך ראשי העדה ידעו שהמלך אוהב אותם, ובפגישות ביניהם הביע המלך בפניהם את אהדתו ואף אמר להם שבעיניו הם אזרחים מרוקאים לא פחות מהמוסלמים וכי יעשה ככל שיוכל למניעת ההתנכלויות להם ולנכסיהם, כפי שאכן קרה בפועל.

ביום כ' חשון תש"ד, "חג הכס" המרוקאי, זכו נציגי היהודים לקבלת פנים חמה מהמלך שאמר להם: "הרי אתם נתיני וכמוהם הריני מגן עליכם ואוהבכם... המוסלמים תמיד היו אחיכם וידידיכם. תשאלו את זקניכם ותלמדו לדעת שקודמי המפואר מולאי 'חסן' היה ידיד אמת ליהודים וכי לא אחת גילה דאגה נאמנה לשלומכם. אבותיכם הכירוהו בצביונו זה ואהבו אותו נאמנה, ויכול אני להבטיחכם שבדעתי לנהוג בכם ובאחיכם לדת - באותה מידה של התחשבות ולהעניק לכם אותה מידה של דאגה לשלומכם". אמר המלך. יהודים רבים קיבלו תפקידי מפתח במשרדים ממשלתיים ואף מונו לשרים. 

בהתרגשות רבה תיאר הרב פינטו את ההתמסרות של המלך המרוקאי בימי מלחמת העולם השניה להצלת היהודים: "סיפרנו כבר מה שהיה פה בשואה, כאשר היטלר שלח את גנרל וישי מצרפת, שדרש מהמלך את כל היהודים, ואולם המלך אמר חד משמעית, "אין כאן יהודים וערבים, יש מרוקאים, והם אותו דבר, אם אתה רוצה יהודי תיקח אותי ראשון, ואם אתה רוצה שהיהודים יעטו טלאי צהוב, תשים עלי ראשון טלאי צהוב".

"אנחנו חושבים שעשו פשע היסטורי שלא דיברו על זה, אנחנו בעזרת ה' נפעל אצל ידידינו שנמצאים במוזיאון השואה בוושינגטון ובמוזיאון השואה בניו-יורק, שינציחו בזמן מיוחד ובהנצחה מיוחדת את זכרו של המלך, אוהב היהודים, שעמד והציל את היהודים במדינתו מהשואה. המלך שהוא חסיד אומות העולם, אין חסיד אומות העולם גדול יותר, ממי שהציל קהילה שלימה", הוסיף הרב פינטו.

לדברי ראש אבות בתי הדין במרוקו: "ההיסטוריה מוכיחה איך בכל המדינות, השלטונות שיתפו פעולה והכחידו את כל הקהילות, הרגו מיליוני יהודים, ואילו במרוקו היה "המחנה הנשאר לפליטה", כולם ניצלו, וכך נשארה פה עד היום ארץ של חסד ורחמים, שנותנת ליהודים את כל הטוב, והכל בחסות של המלך ירום הודו ובני משפחתו שהקב"ה יאריך ימיהם בטוב".

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!