י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לונה פארק טבעי בנחל תמר

אם אתם מחפשים טיול לפסח המשלב טבע ונוף פראי ואתגרי - נחל תמר שבערבה הוא המקום בשבילכם

לונה פארק טבעי בנחל תמר



נחל תמר, המנקז אליו את שולי רכס חצרה, נופל בירידה תלולה ובמפלים גבוהים לאזור ערבת סדום. המים, הזורמים כאן רק בזמני שטפונות, יצרו קניון קצר, פראי ואתגרי, שגולשים בו בעזרת חבלים במגלשות סלע טבעיות, יורדים בסולמות ארוכים לאורך מפלים יבשים ומתענגים על קירות גבוהים וצוננים גם כשבחוץ לוהט.

תצפית הנחל חולשת על אזור נאות הכיכר ודרום ים המלח. מנקודה זו אפשר גם להציץ, ממרחק ביטחון, לעבר נחל תמר כשאמור להגיע שיטפון. מחלקה העליון של התצפית יורד שביל קצר ותלול דרומה, לעבר נחל תמר הנראה למטה. השביל המסומן בירוק יוביל אתכם מהר מאוד לערוץ הנחל. בערוץ פונים עם השביל שמאלה (מזרחה), חולפים על פני פיצול שבילים וממשיכים מזרחה במורד. את אפיק הנחל חוסמות כמה מכוניות מעוכות שדורדרו מראש המצוק שמעליכם. זוחלים מתחת להן או מדלגים בזהירות מעליהן. לאחר דקות ספורות מגיעים אל המכשול הראשון שאינו מכונית – מגלשת סלע מפותלת בגובה מטרים אחדים, המסתיימת בבריכה יבשה. אבל המגלשה הראשונה רק מרמזת על זו הבאה אחריה, שהיא כבר גבוהה בהרבה (כשבעה-שמונה מטרים). חבל ארוך המקובע בראשה יעזור לכם לגלוש בה מטה בבטחה.

את הנקיק הצר שאתם צועדים בו עוטפים משני עבריו קירות שגובהם עולה על 20 מטר והם צוננים תמיד. אורכו של הקניון כולו כ-300 מטר. אל תמהרו, קחו את הזמן ושבו לפיקניק נעים ושקט, עם ערכת קפה, באחת הפינות הקרירות שכאן.

בהמשך, עדיין מזרחה, מגיעים למפל נמוך. יורדים בו בעזרת היתדות המקובעות על קירותיו, עוברים עוד שני מפלים גבוהים שסולמות ארוכים יורדים מהם, ואתם כבר במפל האחרון. המפל הזה הוא לא רק הגבוה מכולם (כ-20 מטר), הוא גם המפחיד מכולם. שיפוע המצוק שלו שלילי, כלומר סולם המתכת שיורדים בו תלוי באוויר, ולא נשען על הסלע כמו במפלים האחרים. בתחתית המפל הגבוה יש מתקן שאיבה מגודר. עוקפים אותו מימין לרחבת הכניסה שלפניו.

בסיום הטיול ממשיכים בהליכה מזרחה בדרך עפר ומיד פונים שמאלה לדרך עפר נוספת. לאחר כ-700 מטר בכיוון צפון-מזרח, מגיעים לתחנת הדלק בצומת ערבה. בתחנת הדלק עולים על אחד האוטובוסים המגיעים מאילת וממשיכים לכיוון צפון. יורדים בתחנה המרכזית בדימונה ומשם לוקחים אוטובוס עירוני קו 12 אל תחנת הרכבת. הקו יוצא אל הרכבת חמש פעמים ביום בשעות 05:50, 07:50, 12:50,16:50,18:50. לממהרים או המאחרים כדאי פשוט לקחת מונית לתחנת הרכבת.

כדאי לדעת


דרגת הקושי היא בינונית אך צריך לזכור שהמעבר בקניון קשה לילדים ואף לחלק מהמבוגרים בעלי זרועות ורגליים קצרות. במידה וישנם עוד מטיילים בנחל, או קבוצות, זמן הטיול מתארך בצורה ניכרת.

סוג: רגל
מקום: ליד עין תמר
אורך המסלול (ק"מ): כ- 1.5
משך הטיול: עד שעתיים
תחנת הרכבת: דימונה

נקודת מוצא: תצפית נחל תמר
נקודת סיום: תחנת הדלק בצומת הערבה
דרגת קושי: בינוני
עונה: אביב, קיץ, סתיו, חורף
סוג המסלול: קווי
תחומי עניין: טבע ונוף
מפות: טיולים וסימון שבילים מס' 14, צפון הערבה ומזרח הנגב
התאמה לנכים: גישה לא נוחה
מתאים לילדים: גילאים 8-12, מיוחד לילדים
בעלי חיים מתלווים: אסור
כניסה: חופשית
ציוד: נעליים גבוהות

לפרטים על אפשרויות נוספות לטיול באזור: הרשות לפיתוח התיירות בנגב
טל: 08-6209720
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד