כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תורידו את הידיים מהבגדים

אין ספק שמחלקת התברואה עושה כל מאמץ להביא לניקיון מקסימלי. אך מכאן אני קורא: להקפיא את תוכנית המכולות לאיסוף בגדים • חברון גרנביץ מודאג ויוצא להגנת 'גמ"ח בגדים'

תורידו את הידיים מהבגדים

אחד הסמלים הבולטים ביותר בציבור החרדי הם מעשי החסד. גם שונאי ישראל, לצד כל אנשים שלצערנו שמו להם למטרה להלחם בציבור החרדי היושב בציון, אינם יכולים להתעלם מפעילות זו, ועומדים נדהמים ופעורי פה בכל פעם מחדש מול 'תעשיית החסד' הפורחת ומשגשגת ביישובים החרדיים.

כל מי שנוטל את חוברת הגמ"חים, המופצת במגזר החרדי, משתהא לנוכח ההיקף הנרחב, בכל תחומי החיים. אם בעבר הרשימה הסתכמה בעמוד אחד, הרי שזכינו ובימינו ניתן להפיק חוברת כרומו, המחולקת לפי סדר האותיות, ואין מוצר או דבר נצרך בחיי היומיום שלא ניתן להשיג בגמ"חים, המנוהלים על-ידי אנשי חסד של ממש, העושים מלאכתם יומם ולילה לשם שמיים, שלא על מנת לקבל פרס ושכר.

אחד ממעשי החסד המופלאים בציבור החרדי, המשרת נאמנה גם את הציבור הכללי, זהו 'גמ"ח בגדים'. רבים מאיתנו נוהגים לקנות בגדים, מעת לעת: חולצות, מכנסיים, חליפות ובגדי ילדים, גם ללא סיבה מיוחדת, ולאו דווקא מפני שהבגדים נקרעו או בלו, אלא לצורך התרעננות ושינוי. את הבגדים נהגו בעבר להשליך לאשפה כשהם טובים וראויים.

לפני מספר שנים התארגנו אנשי חסד שהבינו את הפוטנציאל שטמון בבגדים כמעט חדשים, המושלכים לפח, וקראו לציבור להביאם לנקודות איסוף או למחסן המרכזי של הגמ"ח - שם בעזרת מתנדבים, החלו למיין את הביגוד בצורה קפדנית, וכך הוקמו מחלקות לבגדי גברים, נשים וילדים.

את הביגוד, שהגיע ברובו במצב מעולה ומשובח, הם מציבים על קולבים, לפי סדר קפדני של סוגים ומידות, והמקום לבש צורה של בית כלבו ענק לכל המשפחה. במהלך שעות היום והלילה מגיעים אנשים, מכל קצוות הארץ, כאלה שלצערם אין ידם משגת לרכוש בגדים יקרים בחנויות, ובמחיר מגוחך של שקל בודד לפריט, הם יוצאים עם מלתחה יוקרתית של חולצות, מכנסיים וחליפות. גם מחלקת הילדים פורחת ומשגשגת, וילדים רכים ובוגרים, שלא זכו מעולם לבגד נורמאלי, בגדי יום חול ושבת, לפתע מוצאים עצמם לבושים בבגדים נאים ומשובחים, ממיטב היצרנים והמותגים.

את מקום החסד הזה פוקדים בחורי ישיבה, אברכי כולל, חתנים וכלות, אנשים העומדים לפני שמחות בניהם, וסתם עמך בית ישראל, שהודות לבעלי הגמ"ח מצליחים להראות במיטבם, ללבוש בגדים נאים ויוקרתיים, כמעט חדשים - וללא תשלום.

משיחה שערכתי עם ראשי הארגונים, התוודעתי לכך כי מגיעות גם פניות אנונימיות מאנשים ידועים ונחשבים בציבור, שזקוקים לסיוע, ועל מנת שלא לביישם, אנשי החסד משאירים עבורם את דלת החנות פתוחה בשעת לילה, בכדי שיוכלו להשתמש בגמ"ח מבלי להתבייש.

בכל שנה, לקראת חג הפסח, נערכים ארגוני החסד הללו במלוא הקיטור. עשרות מתנדבים פוקדים את מקומות האיסוף, לצורך מיון הבגדים והכנתם למסירה. זוהי העונה בה אנשים עושים סדר בארונות הבגדים, ממיינים ומשליכים, כשרוב הבגדים, חולצות, מכנסיים, חליפות יוקרה, מושלכים במצב טוב וחדש.

אנשים המורגלים בעשיית חסד, סרים למרכז הגמ"ח ומניחים את צרורות הבגדים, המגיעים לאחר מיון לאנשים שיחלו וציפו לחליפה וחולצה חדשה.

כחלק מהתארגנות עיריית בני ברק למבצע ניקיון רחב היקף לקראת חג הפסח, ועל מנת להגיע בליל התקדש החג לעיר שרחובותיה מצוחצחים ומבריקים, נודע לאנשי החסד כי הוחלט להציב ברחבי העיר כ-50 מיכלים לאיסוף בגדים. במודעות מטעם העירייה יתבקשו תושבי העיר להשליך את הבגדים במיכלים המיוחדים - וכך רחובות העיר יהיו נקיים.

אלא שבבירור מקיף שערכו אנשי החסד מול העירייה התברר, לצערם, כי תכולת המיכלים, שברובם מדובר בביגוד שמיש, יושלכו לאשפה ולא יגיעו ליעד הנעלה של חלוקה.

אני מעריך מאוד את היערכותה של העירייה למבצע הניקיון המקיף. אין ספק שמחלקת התברואה עושה כל מאמץ להביא את העיר לניקיון מקסימלי. אך מכאן אני קורא לראשי העיר וליוזמי הרעיון להקפיא את תוכנית המכולות לאיסוף בגדים: ישנן מאות משפחות, מתושבי העיר, הממתינות מידי שנה בשנה בקוצר רוח לעונה פורחת זו, על מנת לחדש את מלתחתם להלביש עצמם, את משפחתם ואת ילדיהם בבגדים כחדשים, לקראת החג.

אין ספק בחשיבות ניקיון העיר, אך כעיר המתהדרת ומקפידה להכתיר עצמה כעיר החסד, אל תמנעו את החסד הגדול הזה מתושבי העיר -גם במחיר של כמה שקיות בגדים שאולי יושארו בטעות ברחוב, בליל התקדש החג.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד