י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הנתונים חושפים מציאות עגומה

המסמך מוכיח: אפליה דתית בזמן קמפיין השנאה של ליברמן ולפיד

דו"ח של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2019 חושף נתונים קשים על אפליית חרדים במקומות עבודה, דבר שפוגע באופן ישיר בכיסם של דתיים וחרדים המחפשים הזדמנות תעסוקתית שווה. ניתן למצוא הלימה בין האפליה, לקמפיינים המסיתים נגד החרדים - ובראשם זה של ליברמן

המסמך מוכיח: אפליה דתית בזמן קמפיין השנאה של ליברמן ולפיד
חרדי וחילוני צילום: Yossi Zamir/Flash 90

כמדי שנה, פורסם השבוע דו"ח נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2019 וממנו עולים נתונים מדאיגים בכל הנוגע לתעסוקת חרדים במה שנראה כמו חוסר שוויון שרק מתרחב. במסגרת הדו"ח שנכתב על ידי נציבות השוויון בעבודה שתחת משרד העבודה והרווחה, מוכח עד כמה הקמפיינים של יאיר לפיד ואביגדור ליברמן חדרו גם לעם ופגעו במבקשי העבודה החרדים.

לפי נתוני הדו"ח שהוצג השבוע לסגן השר אורי מקלב ורועי אסרף, ראש הרשות החרדית, במטרה לפעול בנושא ולמנוע מקרים חוזרים, הוצגו הנתונים הבאים: כך למשל, נתון מדאיג מראה כי רק 13 חרדים פנו בשנת 2019 לנציבות שוויון הזדמנויות העבודה להתלונן על אפליה תעסוקתית. מדובר בפחות מאחוז מכלל הפונים.

במסגרת הדו"ח, מוצג נתון מדאיג עוד יותר, בפרט בשל היציאה להליך בחירות ובקרוב פתיחת הקמפיינים, והחשש לקמפיין אנטי דתי שיבוא ממפלגות יש עתיד וישראל ביתנו. על פי הדו"ח ניתן להוכיח עד כמה ההסתה כנגד המגזר הדתי במהלך מערכות הבחירות בשנתיים האחרונות השפיעה על אנשים גם בתעסוקה ובעבודה וכן פגעה בחשבון הבנק שלהם ובכיסם.

בגרף שמראה את השינויים לאורך השנים, נראה כי בעשור האחרון האפליה על רקע דת בשירותי התעסוקה גברה דרסטית. אם בשנת 2009 הם נחשפו ל-10 מקרים בלבד, עשור לאחר מכן בשנת 2019 נרשמו לא פחות מ 35 מקרי אפליה על רקע דת במקומות עבודה.

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. צילום: Miriam Alster/Flash90

השיא בעשור האחרון היה בשנת 2014, בתקופת ממשלת לפיד ששימש כשר האוצר ושם לדגל את המאבק בחדרים, בשנה זו נרשמו 49 מקרי אפליה על רקע דת. לאחר היציאה לבחירות מספר המקרים ירד ל 27.

בשנים האחרונות עם החזרת קמפיין השנאה נגד חרדים על ידי אביגדור ליברמן, שהגיעה לשיא בשנת הבחירות 2019, נרשמה עליה נוספת, כשבשנת 2019 נרשמו כאמור 35 מקרים כאלה. הערכה היא כי קיימים מקרים רבים שלא דווח עליהם והעלייה הקלה בעצם מסתירה נתונים גבוהים בהרבה של אפליית חרדים.

במסגרת הדו"ח מוצגת גם הפעילות המשפטית שננקטה נגד אותם מעסיקים מפלים, כשמרבית הפונים התלוננו על פיטורין או על פגיעה בתנאים לעומת 20% בלבד שהתלוננו על אי קבלה לעבודה בגלל היותם דתיים.

סגן שר התחבורה, הרשות החרדית והבטיחות בדרכים אורי מקלב אומר ל'בחדרי', כי "תעמולת השנאה וההכפשות, בעלות השלכות קשות וזה לא נשאר רק בתקשורת. אנו רואים כי זה עובר לשלבים המעשיים עד כדי אפליה במקומות העבודה, הכול מתוך הקיטוב בתעמולת השנאה הזו, הרשות החרדית שהקמנו תפעל כדי לשנות את האווירה הזו וההשלכות שלה".

אביגדור ליברמן יאיר לפיד אפליית חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד