ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
מסר מרטיט

מפחיד: כל מה שהאדם מוציא מפיו - בסוף קורה

תורת יאשיהו: פנינים לפרשת ויגש. מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

מפחיד: כל מה שהאדם מוציא מפיו  - בסוף קורה
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה"

האדם צריך לפתוח את פיו תמיד לטובה כי מה שמוציא מפיו זה מה שיהיה

אנחנו רואים בפרשת השבוע, יהודה בא ליוסף כשהוא עוד לא יודע שהוא אחיו ומדבר איתו בצורה קשה ביותר שיחזיר להם את בנימין. אומר המדרש (בר"ר צג , ח) שהשבטים תכננו להילחם עם יוסף כדי להחזיר את בנימין ויהודה שלח את נפתלי לספור את השווקים של מצרים כדי להחריב את מצרים.

נשאלת השאלה, בזמן שיוסף חשד בהם שגנבו את הגביע של יוסף, אמר יהודה "הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ" שכל האחים יהיו עבדים לפרעה. אבל יוסף בצורה עדינה ורגישה אומר להם "חָלִילָה לִּי מֵעֲשׂוֹת זֹאת הָאִישׁ אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ הוּא יִהְיֶה לִּי עָבֶד וְאַתֶּם עֲלוּ לְשָׁלוֹם אֶל אֲבִיכֶם" אפילו שאמרו שיהיו כולם עבדים, הוא מוותר להם ושולח את כולם לחופשי, רק בנימין שאצלו נמצא הגביע הוא רוצה להשאיר לעבד. אם כך למה יהודה משתולל ורוצה להחריב את כל מצרים, ועוד אומר כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה שיהרוג את יוסף ואת פרעה אם לא יחזיר את בנימין, הרי הוא גזר את הדין לעצמו אם ימצא הגביע אצלם. אז למה יהודה מתנהג כך?

אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, שהאדם צריך להיזהר במה שמוציא מפיו. התורה הקדושה מספרת לנו כשאברהם אבינו לקח את יצחק לעקוד את יצחק על גבי המזבח, הוא לקח איתו את ישמעאל ואליעזר. מתי שאברהם אבינו ראה את המקום מרחוק הוא אומר לישמעאל ואליעזר "שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (בראשית כב, ה) אומרים רבותינו בגלל שאברהם פתח את פיו לטובה ואמר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה.. וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם זכה שיצחק לא מת וחזר איתו כי פתח את פיו לטובה. אם ח"ו היה פותח את פיו לרעה ואומר ואני אחזור לבד, כך היה קורה. ומפה אומרים רבותינו שלעולם יפתח אדם את פיו לטובה (מועד קטן יח.).

ומובא בנביא (עמוס ד, יג) "כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ וּמַגִּיד לְאָדָם מַה שֵּׂחוֹ" ועל זה הגמרא (חגיגה ה:) דורשת אמר רב אפילו שיחה יתירה שבין איש לאשתו מגידים לו לאדם בשעת מיתה. אנשים חושבים שמה שמדברים בפה זה כלום, אבל צריך לדעת שהקב"ה ברא את העולם בפיו. לכל מילה שמוציאים מפה יש משמעות גדולה. ולכן רב דורש את זה על הפסוק הזה שהקב"ה ברא הכל במאמר פיו דוקא, להראות שגם שיחה בטילה בין בעל לאשתו הקב"ה יראה לאדם בשעת מיתתו, כי לכל דיבור שאדם מוציא מפיו יש כוח גדול וגם לשיחה בטילה יש משמעות גדולה.

וכך גם מובא בגמרא (ברכות ה:) שארבע מאות חביות יין של רב הונא התקלקלו. הצטער רב הונא והלך לשאול את רב יהודה למה קרה לו נזק כ"כ גדול, שארבע מאות חביות נהרסו לו. אמר לו רב יהודה תחשוב במה שהוצאת בפיך אולי אמרת משהו לא טוב ובגלל זה החמיצו החביות. רואים פה רב הונא אמורא גדול הפסיד את כל כספו ואומרים לו לבדוק את מה שאומר אולי הוציא מפיו מילים לא טובות. אנשים לפעמים מפסידים את כל כספם, משתגעים וצועקים בגלל כמה מילים שאמרו לא טובות ופתחו את פיהם לשטן. והשטן לוקח את המילים האלה שהאדם אמר, נתפס בהם ומקיים אותם. לכן האדם צריך להיזהר מאוד במה שמוציא מפיו.

וכך אפשר לפרש גם אצל יעקב אבינו, כשהשבטים באו לבקש מיעקב שהם רוצים לקחת את בנימין למצרים כי יוסף רוצה לראות אותו, ואם בנימין לא ירד איתם יוסף לא יאמין להם. ראובן בא ומבקש מיעקב שהוא יהיה אחראי על בנימין, יעקב לא מסכים ואומר להם "לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ" (בראשית מב, לח). וצריך לדקדק למה יעקב אבינו מאריך ואומר "בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ" הרי יודעים שהם הולכים בדרך?

אלא אפשר לפרש ולומר כך, אם נסתכל ראובן אמר ליעקב תן לי את בנימין ואני אהיה ערב עליו, קח את שני בניי שיהיו כפקדון ואם אני לא אחזיר לך את בנימין תהרוג אותם. אומר יעקב לראובן הדרך שאתה הולך בה ופותח פה לשטן מסוכנת לכן הבן שלי לא ילך אתכם, כי אם אתה יכול להגיד לסבא שיהרוג את שני הנכדים שלו, אז יש לך פזיזות לפתוח פה לשטן ובנימין לא ילך איתך שמה יקרהו אסון.

ועל פי זה גם אפשר לבאר ולומר, מדוע השבטים נענשו שיוסף לקח אותם כעבדים וציער אותם, אלא כי בפעם הראשונה שיוסף קרא להם אחרי שכביכול לקחו את הכסף ממנו, אמרו השבטים "עַל דְּבַר הַכֶּסֶף הַשָּׁב בְּאַמְתְּחֹתֵינוּ בַּתְּחִלָּה אֲנַחְנוּ מוּבָאִים לְהִתְגֹּלֵל עָלֵינוּ וּלְהִתְנַפֵּל עָלֵינוּ וְלָקַחַת אֹתָנוּ לַעֲבָדִים וְאֶת חֲמֹרֵינוּ" (בראשית מג, יח). בגלל שהשבטים פתחו את פיהם לשטן ואמרו בתחילה שרוצים לקחת אותם כעבדים, נענשו לאחר מכן שרצו לקחת את כולם לעבדים. אבל יהודה עמד ואמר אם פתחנו את פינו לשטן אז כולנו צריכים להיות עבדים, אם יוסף רוצה רק את בנימין זה אומר שלא בגלל שפתחנו את פיהם לשטן אלא סתם יוסף עומד ומתעלל בנו, לכן וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה דורש מיוסף בדברים קשים שיחזיר להם את בנימין.

לכן נלמד יסוד גדול, כל מה שמוציא האדם מפיו בסוף קורה, ברית כרותה לשפתיים כל מה שקרה לשבטים, כל מה שקרה לאברהם אבינו וכל מה שקרה בכל הדורות, נגרם בגלל מה שמוציאים בפה. אדם שידבר רק טוב יהיה לו רק טוב, אם אדם מדבר רע יהיה לו רע.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!