י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה

חוקים שנותנים הגנה: על מה מגנים בזכויות יוצרים?

נושא "זכויות יוצרים" הינו נושא מרתק מורכב ומאתגר, המתפצל לחלקים רבים • על זכות קניינית, ומי יכול להיות בעל זכות כזו? מה החשיבות של זכויות קנין? האם זכות זו משתנה במשך הזמן? ועל מה מגנים בזכויות יוצרים? • פרק ב'

חוקים שנותנים הגנה: על מה מגנים בזכויות יוצרים?
חפצים קשורים צילום: pixabay

בפעם הקודמת הכרנו את סוגי קנין. ראינו שיש קנין מוחשי ויש קנין רוחני וראינו גם אלו זכויות מקנה זכות הקניין. הפעם נרחיב בעניין.

מי יכול להיות בעל זכות קניינית? זכות קניינית יכולה להיות של אדם פרטי והיא יכולה להיות מוקנית גם לתאגיד, לציבור ולרשות שלטונית. לדוגמא - זכויות קניין בדירה מסוימת יכולות להיות שייכות ל: מר כהן, חברה בע"מ, רשות מקומית, עמותה וכו'

האם זכויות הקניין קבועות או משתנות במשך הזמן? זכויות קנין יכולות להשתנות ולהתחלף במרוצת הזמן ואף יכולות להיווצר זכויות חדשות. התפתחות טכנולוגית, תהליכים פוליטיים, בניה חדשה, יצירות חדשות גורמות לשינוי בזכויות קיימות ולהיווצרותן של זכויות חדשות.

לדוגמא: מגרש שהיה בבעלותו של מר כהן ולימים נבנה עליו מגדל דירות. בנית המגדל יצרה זכויות חדשות של בעלות בדירות. העובדה שתהליכים שונים יוצרים שינוי בזכויות או היווצרות של זכויות חדשות מחייבת כל הזמן להגדיר מחדש את בעלי הזכויות ואת מה שמקנות הזכויות.

ההגדרות החדשות יכולות להיעשות על ידי החברה או על ידי גורמי שלטון. תופעה רווחת היא שסכסוכים בענין זכויות מובאים לפתחם של בתי המשפט ובתי המשפט מכריעים בזכויות.

מה החשיבות של זכויות קנין? לדיני קנין יש חשיבות רבה בהתנהלות של כלכלת שוק ובחיי מסחר וניתן לומר שהגדרתן של זכויות קנייניות ויצירת מערכת אכיפה לאותן זכויות הן אבני יסוד לקיומו של שוק כלכלי. המשמעות היא שחברה שחפצה בכלכלה יציבה מחוייבת לדאוג להגדרה של זכויות קנייניות ואף לדאוג למערכת אכיפה יעילה לשמירתן של הזכויות. שוק כלכלי הוא למעשה זירה שבה מוחלפות זכויות הקנין ונקבעות מחירן.

לדוגמא - אדם שיש לו זכות קניינית בעגבניות מוכן להעביר את זכות הקנין בהן לקונה תמורת מחיר מסויים.

בשוק כלכלי מחירן של הזכויות נקבע בהתאם לנתונים שונים. כך למשל משך התקופה של העברת הזכות ישפיע על מחירה של הזכות כך שהעברה זמנית תהיה זולה יותר מהעברה קבועה.  לדוגמא שמעון שהוא בעליה של דירת מגורים מוכן להעניק את זכות השימוש בדירה לראובן לתקופה של שנה תמורת תשלום חודשי של 4000 ₪ לעומת זאת שמעון מוכן להעביר את הזכויות לצמיתות תמורת תשלום של לפחות  1,500,000 ₪.

האפשרות להעביר את הזכויות ו"לסחור" בהן היא מאבני היסוד של קיומו של שוק כלכלי פורה ומשגשג. קיומה של זכות מאפשר לבעלים להתפרנס ממנה ומצד שני קביעת הערך הכספי מאפשרת למי שהבעלות אינה שלו להנות מהנכס. בנוסף קיומה של זכות מאפשר לבעליה לקבל הלוואה או אשראי תמורת שיעבוד הזכות ולהשתמש בכספים שמתקבלים כדי להתפתח כלכלית. דוגמא רווחת היא הלוואת משכנתא. הלווה מקבל מהבנק הלוואה בתנאים נוחים תמורת שיעבוד זכותו בנכס מקרקעין כאשר הכספים משמשים את הלווה לצרכי רכישת דירה למגורעים ולשיפור תנאי חייו.

מהו המקור החוקי לדיני קנין בישראל? זכות הקנין בישראל מוגנת ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", בסעיף 3 לחוק היסוד נקבע כך:  "אין פוגעים בקניינו של אדם".

בנוסף לחוק זה יש חוקים ספציפיים המגנים על זכויות קניינית שונות למשל:

  • חוק המקרקעין
  • חוק המיטלטלין
  • חוק המכר
  • חוק זכויות יוצרים
  • חוק העיצובים

אנו נרחיב בעניין "חוק זכויות יוצרים" מדובר בנושא מרתק מורכב ומאתגר. מדובר בחוק הנותן הגנה ליוצרים וליצירות.

חשוב לדעת שזכויות יוצרים זו הגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה. כשמדברים על זכויות יוצרים מדברים על תחום ששייך לקנין הרוחני.

על מה מגנים?

הגנת זכויות יוצרים באה להגן על יצירה שמבטאת רעיון רוחני - לא מוחשי. אמנם הביטוי בפועל הוא מוחשי אבל ההגנה היא על מה שעומד מאחורי הביטוי המוחשי. המטרה של ההגנה היא עידוד פעילות יצירתית. כשבעלים של יצירה או יוצר יודעים שיצירתם תהיה מוגנת והם בעלי הזכויות, ההגנה מדרבנת אותם  לעסוק ביצירה ולהעשיר את העולם, לעומת, אם יוצר יודע שכל אחד יכול להשתמש ביצירה שהוא עמל עליה ואף ללא תשלום וללא קרדיט זה יוצר מוטיבציה שלילית לעסוק במשהו שבסוף הוא לא ייהנה ממנו אלא אחרים יזכו מההפקר.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

נמשיך בעז"ה בשבוע הבא ונרחיב יותר על נושא "זכויות יוצרים".

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

חוקים זכויות יוצרים עורך דין אסתי וויסלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד