י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בניגוד להבנות

זעם באיראן: בסוריה מעדיפים את הרוסים על פנינו

גוברת הביקורת באיראן נגד סוריה כי היא מתעלמת מאיראן ומעדיפה את רוסיה. איראן כועסת כי היא אינה ממלאת תפקיד מרכזי בשיקומה הכלכלי של סוריה חרף הסיוע הרב שהעניקה לה במלחמת האזרחים

זעם באיראן: בסוריה מעדיפים את הרוסים על פנינו
פוטין בפגישה עם אסד בעבר צילום: תקשורת הקרמלין

היקף הקשרים הכלכליים בין איראן וסוריה אינו מספק את הרפובליקה השיעית, ובטהראן זועמים על-כך שאיראן אינה ממלאת תפקיד מרכזי בשיקומה הכלכלי של סוריה חרף הסיוע הרב שהעניקה לה במלחמת האזרחים, ועל אף הסכמים להרחבת השת"פ הכלכלי שנחתמו בין המדינות בשנים האחרונות.

דר' רז צימט מומחה לאיראן כותב בפוסט בחשבון הטוויטר שלו כי "‏אין זו הפעם הראשונה, שבתקשורת האיראנית ניכרת אכזבה מכך שסוריה אינה מעניקה עדיפות לאיראן בתהליך שיקומה הכלכלי. כך, למשל, פרסם היומון הרפורמיסטי קאנון ב-21 בינואר 2018 מאמר ביקורתי כלפי נשיא סוריה בטענה, שהוא מעדיף חברות רוסיות על פני חברות איראניות בשיקום כלכלת ארצו".

"‏מאמר ברוח דומה התפרסם ב-17 בינואר 2018 באתר תאבנאכ, בו נכתב, כי הרוסים והסורים פועלים לבלימת ההשפעה האיראנית במדינה וכי הסכם, שנחתם בין ממשלות רוסיה וסוריה, קבע כי מעורבות איראן וחברות איראניות בשיקומה הכלכלי של סוריה תתאפשר רק באישור רוסי. לאחרונה התגברה הביקורת בעניין זה".

"‏ב-4 בנובמבר פרסם האתר השמרני "משרק ניוז" כתבה ובה תמיהה על כך שאיראן אינה ממלאת תפקיד מרכזי בשיקומה הכלכלי של סוריה. בכתבה נטען, כי איראן מפגרת בהשתתפות בשיקום סוריה ביחס לרוסיה המקדמת פרויקטים משמעותיים, למשל בנמל טרטוס, ולסין, שאף היא מגלה עניין רב בשיקום סוריה".

"‏בנוסף על כך נכתב באותה כתבה כי גם היצוא האיראני לסוריה נופל בהיקפו ביחס למדינות אחרות, בהן סין ורוסיה ואפילו ביחס לתורכיה, לאיחוד האמירויות ולמצרים, שהפגינו עוינות כלפי סוריה במהלך מלחמת האזרחים. ‏בראשית דצמבר עדכן המנכ"ל לענייני מדינות ערב ואפריקה בארגון לפיתוח מסחר של איראן, כי היקף הייצוא האיראני לסוריה הגיע במרץ-אוקטובר 2020 ל-73 מיליון דולרים בלבד לעומת הייצוא התורכי לסוריה, שעמד נכון לספטמבר 2020 על למעלה מ-112 מיליון דולרים".

"‏היום פורסמה כתבה שספרה על עיכובים בהשתתפות איראן בשיקום סוריה. בכתבה נכתב כי מזכר הבנה שנחתם במהלך ביקור סגן נשיא איראן בסוריה בינואר 19' להקמת 200 אלף יחידות דיור בסוריה, לא התממש עד כה בשל בעיות הנוגעות לקבלת ערבויות בנקאיות ולהעברת חומרי בנייה וכוח אדם מאיראן לסוריה, ‏גם התוכנית להקמת מסילת ברזל משלמצ'ה שבדרום-מערב איראן דרך בצרה שבדרום עיראק ללאד'קיה שבסוריה לא התממשה. העיכוב במימוש התוכנית פוגע ביצואנים האיראנים ומאפשר לתורכיה לנצל את גבולה המשותף עם סוריה לקידום המסחר עימה על חשבון איראן".

"‏ראש ועדת יחסי החוץ בפרלמנט האיראני אמר בכתבה, כי נציגים רשמיים של איראן וסוריה מקיימים אומנם דיונים רבים בנוגע לתוכניות להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות במעורבות המגזר הממשלתי והמגזר הפרטי, אך קיימים קשיים ביורוקרטים המעכבים את הרחבת הקשרים הכלכליים".

דר' רז צימט מציין כי "‏בשורה התחתונה, באיראן גוברים הקולות כי שיתוף הפעולה המדיני והצבאי עם סוריה אינו מניב פירות כלכליים עבור איראן. על רקע המשבר הכלכלי באיראן, בעיות ביורוקרטיות וכנראה גם העדפה סורית לשותפים אחרים, נוצר פער בין הדיווחים על הסכמים בין שתי המדינות למימושם בפועל, שמעורר מורת רוח בטהראן".

איראן סוריה רוסיה ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד