ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
תיעוד נדיר

המלך המרוקאי ליהודים: אני מתפלל לזכרו של משה רבינו

בתיעוד נדיר שנחשף, נראה המלך המרוקאי המנוח בשיחה עם יהודים באמריקה • הידיד היהודי מצרפת והתפילה למען כל היהודים המרוקאים בעולם • וגם: מה חשב המלך חסן השני על הרבנים המרוקאים • ומהי היוזמה העולמית של האדמו"ר הרב פינטו? • אסור לפספס

 המלך המרוקאי ליהודים: אני מתפלל לזכרו של משה רבינו
מרוקו צילום: פיקסביי

על רקע ההתקרבות בין ישראל למרוקו ונרמול היחסים בין המדינות, ערוץ החדשות המרוקאי LE360 חשף סרטון נדיר שבו נראה מלך מרוקו המנוח חסן השני, אביו של המלך הנוכחי מוחמד השישי, בשיחה יוצאת דופן עם בני הקהילה היהודית - יוצאי מרוקו המתגוררים בצפון אמריקה, כשהוא מוקף בבני משפחת המלוכה.

המלך המנוח שהתאפיין גם בחוש הומור, אמר בראשית השיחה עם בני הקהילה היהודית כי הוא "מקווה שאתם עדיין זוכרים את השפה המרוקאית". לאחר שהוא בירך אותם - הרחיב המלך חסן השני על הקשר המיוחד של הקהילה היהודית עם מלכות מרוקו וטען כי הוא לא ישכח לעולם את הימים שבהם שהה עם היהודים במרוקו.

בתיעוד הנדיר, מספר המלך חסן השני לבני הקהילה היהודית כי הוא ביקש מידיד שלו יהודי המתגורר בצרפת - לעדכן אותו מתי יום ההולדת של משה רבינו, מכיוון שהוא רצה שהוא והאומה המרוקאית יתפללו ביום זה, לדברי המלך, ידידו היהודי השיב לו, שהתאריך של הולדת משה רבינו משתנה כי הוא על פי הלוח העברי, "אז ביקשתי ממנו שבכל שנה, יומיים-שלושה לפני התאריך הוא יעדכן אותי את היום המדויק", סיפר המלך המנוח, וכי "מאז עברו שבע או שמונה שנים".

לדבריו של חסן השני, בעת שהוא מתפלל על משה רבינו, הוא חושב על כל היהודים המרוקאים הפזורים בכל העולם, ומתפלל שיהיה להם טוב ואושר, ו"אני מבקש מאלוקים שהיהודים יחזרו לארצם - מרוקו, ויטיילו בה, ויבקרו בבית העלמין היהודי - בהם טמונים אבותיהם".

בהמשך דבריו, הרחיב המלך המנוח חסן השני ביחס הטוב ליהודים במרוקו, ואמר כי ישנם היסטוריונים שטוענים שחלק מהיהודים הגיעו למרוקו עוד לפני המוסלמים. המלך טען בנוסף כי "בתי הספר לתלמוד במרוקו הם הטובים ביותר בעולם".

בתיעוד אומר המלך בהומור לבני הקהילה היהודית, כי הרבנים המרוקאים הם קצת קשים וקפדניים, הם לא פוסקים מיד, והחכמים בעולם באים ומתדיינים איתם, לדבריו, מכל העולם באים לבדוק במרוקו מה אומרת הדת היהודית האותנטית. לסיום המלך הבטיח ליהודים - על המשך הקשר המיוחד בין מרוקו ליהודים ועל שמירת הזכויות של היהודים בארצו.

כזכור, ראש אבות בתי הדין במרוקו, האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מוביל בימים אלו יוזמה עולמית להנציח את זכרו של מלך מרוקו המנוח מוחמד החמישי, אביו של המלך חסן השני וסבו של המלך הנוכחי מוחמד השישי, ולהכיר בו כחסיד אומות העולם, בעקבות העובדה שהציל את יהודי ארצו בתקופת מלחמת העולם השנייה. הרב פינטו פנה למוזיאוני השואה בוושינגטון ובניו יורק, על מנת שאלו ינציחו את זכרו של המלך המנוח.

בשיעורו, תיאר הרב פינטו את ההתמסרות של המלך המרוקאי בימי מלחמת העולם השנייה להצלת היהודים: "סיפרנו כבר מה שהיה פה בשואה, כאשר היטלר שלח את גנרל וישי מצרפת, שדרש מהמלך את כל היהודים. אולם המלך אמר חד משמעית 'אין כאן יהודים וערבים, יש מרוקאים, והם אותו דבר, אם אתה רוצה יהודי תיקח אותי ראשון, ואם אתה רוצה שהיהודים יעטו טלאי צהוב, תשים עליי ראשון טלאי צהוב'".

ראש אבות בתי הדין במרוקו הוסיף כי "אנחנו חושבים שעשו פשע היסטורי שלא דיברו על זה ובעזרת ה' נפעל אצל ידידינו במוזיאון השואה בוושינגטון ובמוזיאון השואה בניו יורק, שינציחו בזמן מיוחד ובהנצחה מיוחדת את זכרו של המלך, אוהב היהודים, שעמד והציל את היהודים במדינתו מהשואה. המלך הוא חסיד אומות העולם. אין חסיד אומות העולם גדול יותר ממי שהציל קהילה שלמה", אמר.

מלך מרוקו הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!