י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
המאבק נושא פרי

וילנא: התקציב לבניית אולם כינוסים על בית העלמין - הוסר

ממשלת ליטא הסירה מתקציב המדינה את הסכום שהוקצב לבניית אולם כנסים ענק על שטח בית העלמין היהודי | במקביל המאבק בזירה הבינלאומית נמשך בניסיון להפעיל לחץ על עיריית וילנא שתסיר את ידיה לאלתר מהתוכניות הזדוניות

וילנא: התקציב לבניית אולם כינוסים על בית העלמין - הוסר
אילוסטרציה צילום: Etrog.it

הישג: ממשלת ליטא הסירה מתקציב המדינה את התקצוב לבניית אולם כנסים ענק על שטח בית העלמין היהודי.

סך של חצי מיליון יורו שיועדו להמשך תכנון בניית בית התרבות על בית הקברות, הוקפא בינתיים. גם תקציב נוסף בסך 27 מיליון יורו שנועדו כתוספת תקציב לסיוע, הוקפאו לעת עתה. ההליך המשפטי הארוך עדיין נמשך.

לעת עתה, למרות הסרת התקציב לא צפויה התקדמות במאבק היהדות הנאמנה נגד כוונת ממשלת ליטא ועיריית וילנא לבנות אולם כנסים ענק שבחלקו ייבנה על בית העלמין היהודי העתיק שניפישוק שבוילנא.

כאמור, ממשלת ליטא הסירה מתקציב המדינה השנתי לשנת הכספים 2021 סך חצי מיליון יורו שיועד להמשך תכנון בניית בית התרבות והכנסים לצד הקפאת סעיף תקציבי נוסף בסך 27 מיליון יורו כסיוע לבנייתו. המדובר בצעד משמעותי שמבשר על היענות ראשונית של הממשלה בליטא לסערה שהתעוררה בעולם היהודי אותו גיבתה גם הממשל האמריקני שדרש הסברים להפרת ההסכם בין המדינות.

בתוך כך, בית דין צדק בני ברק פרסם צו מניעה חמור נגד כל סיוע בעבודות, בתכנון או בפיקוח בבית העלמין. לגל המחאה הצטרפו ארגונים יהודים בארה"ב ובאירופה.

במקביל לזעקת היהדות ברחבי העולם הממשל האמריקני התערב גם הוא בסוגיה. פול פאקר, יו"ר הנציבות האמריקאית לשימור המורשת של אזרחי ארה"ב ברחבי העולם, פנה לשגריר ליטא בוושינגטון והביע בפניו התנגדות נחרצת בשם הממשל האמריקני לפעולות ההרסניות של עיריית וילנא בשטח בית העלמין היהודי העתיק. במסמך מפורט שהגיש לשגריר עבור ממשלת ליטא הוא פירט את ההסכם בין הממשלות מחייב את ליטא לשמר את בתי העלמין היהודיים ופעילויות להרחבת בניית בית התרבות הפוגע בבית העלמין ופוגע בזכויות הנפטרים היהודיים בהם רבים שלהם צאצאים אמריקניים – הינה הפרת ההסכם וממשל ארה"ב דורש את עמידת הממשל בהתחייבותו.

המערכה מכוונת כנגד עיריית וילנא וחברת 'טורטו באנקס' שזוממים להמשיך בהרס מקום מנוחת ישני עפר בבית העלמין העתיק "שניפישעק" ולבנות מרכז קונגרסים על שטח בית הקברות העתיק בו טמונים עשרות אלפי יהודים ובהם גדולי הדורות הקודמים על פני מעל 400 שנה.

ליטא בית עלמין יהודי הריסת בית עלמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד