י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
פוטין ספד

הסוכן הכפול שברח מהכלא מת בגיל 98

סוכן כפול סובייטי מתקופת המלחמה הקרה שברח מבית סוהר במערב לונדון בתחילת שנות השישים מת ברוסיה בגיל 98 | ולדימיר פוטין: "תרם תרומה חשובה לשמירת השלום על פני כדור הארץ"

הסוכן הכפול שברח מהכלא מת בגיל 98
אילוסטרציה צילום: unsplash

מרגל סובייטי מתקופת המלחמה הקרה שנמלט מבית סוהר במערב לונדון בתחילת שנות השישים מת ברוסיה בגיל 98, הנשיא פוטין ספד לסוכן "היה לו אומץ מיוחד".

ג'ורג' בלייק, שנולד כג'ורג' בהר לאב יהודי ואימא נוצרייה, היה סוכן בכיר בשרות החשאי הבריטי MI6, הוא הורשע בעבירות ריגול בשנת 1961 לאחר שהעביר מידע לסוכנים רוסים.

בעקבות כך הוא נידון ל-42 שנות מאסר, חמש שנים לאחר שנכנס לכלא הוא נמלט למוסקבה, כשטיפס במורד קיר בית הסוהר בעזרת אסירים נוספים.

לפי סוכנות הידיעות AP, אחרי מעצרו נודע כי כמה סוכנים בריטיים במזרח אירופה הוצאו להורג לאחר שנחשפו על ידי בלייק.

במהלך חייו במוסקבה הוא זכה באותות הצטיינות שונות ברוסיה, כולל 'סדר הידידות במדינה' שקיבל בשנת 2007.

על מותו הודיע ​​הקרמלין (אתמול) ראשון. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ספד לבלייק וכינה אותו "איש מקצוע מצטיין בעל אומץ לב מיוחד וסיבולת חיים, לאורך שנותיו היא התאמץ ותרם תרומה חשובה מאין כמותה לשמירת השלום על פני כדור הארץ".

אביו כאמור, היה יהודי מטורקיה שנלחם בשורות הצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם הראשונה, בזמן ביקורו של בלייק בהולנד פרצה מלחמת העולם השנייה, ובלייק היה פעיל במחתרת ההולנדית בעת הכיבוש הנאצי.

בשנת 1950, במלחמת קוריאה, הוא נשלח לקוריאה ובאותה שנה נפל בשבי בקוריאה הצפונית. בשלוש שנותיו בשבי עבר הסוכן שטיפת מוח שהפכה אותו לקומניסט. בלייק שוחרר מן השבי בשנת 1953 וחזר לבריטניה, שם הפך לגיבור. לאחר מספר שנים כשהשתלב בשירות הריגול הבריטי, נחשף בלייק ונתפס בכך שהעביר מידע לרוסים, הוא הועמד לדין באשמת ריגול והואשם כי הביא למותם של 42 סוכנים בריטים, הוא הורשע בשנת 1961 ונדון ל-42 שנות מאסר אך הצליח להימלט.

סוכן רוסיה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד