י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עושים סדר

בריטניה פרשה מהאיחוד האירופי: כיצד זה ישפיע על אירופה?

'בחדרי חרדים' עושה לכם סדר בפרטי ההסכם המיוחד בין בריטניה לאיחוד האירופי • הסכם מבטיח המשך שיתוף פעולה בין בריטניה למדינות האיחוד בשלל נושאים, מכסים, חופש תנועה ותעופה, חינוך, מחקר וטכנולוגיה, כמו גם שיתופי פעולה בסוכנויות השונות

בריטניה פרשה מהאיחוד האירופי: כיצד זה ישפיע על אירופה?
אילוסטרציה צילום: pexels

לפני כמה ימים פרשה בריטניה באופן סופי מהאיחוד האירופי עם 'הסכם ברקזיט' מיוחד. הסכם הברקזיט נועד להבטיח את עזיבתה החלקה של בריטניה מאחד מגושי המסחר הגדולים בעולם. מתעריפים אפסיים ועד נסיעה ללא ויזה, הסכם הסחר של הברקזיט הבליט כמה מהנושאים הקשים ביותר בגירושין בין האיחוד האירופי לבריטניה.

הסכם הברקזיט מבטיח אפס מכסים או מכסות על סחורות הנסחרות בין בריטניה לאיחוד האירופי. זה מבטיח מעבר סחרות חלק בינואר 2021, עם מחירים נמוכים יותר של מוצרים בסיסיים לצרכנים. המשא ומתן הגיע גם להסדרי הקלה ספציפיים לתעשיות כגון יין, מוצרים אורגניים, תרופות, וכימיקלים.

חופש התנועה יימשך, אך הזכות לעבוד, ללמוד, להקים עסק או לחיות באיחוד האירופי ובבריטניה יסתיים. ההסכם מאשר נסיעות ללא ויזה לביקורים קצרי טווח עד 90 יום בין בריטניה למדינות האיחוד. הוא גם מבטיח כי תושבי בריטניה והאיחוד האירופי הנוכחיים שנמצאים זה אצל זה יוכלו לשמור על זכויותיהם לעבודה, כמו גם הטבות כגון פנסיות, ושירותי בריאות, בין היתר.

מכיוון שמטוסי הנוסעים בבריטניה יאבדו את הגישה לשוק תעופה חופשי של האיחוד האירופי, ההסכם מבטיח שיתוף פעולה בין שני הצדדים בנושא בטיחות, אבטחה וניהול תעבורה אווירית. הספקת מטענים תעופתיים עם תנועת נקודה לנקודה ללא הגבלה בין שדות תעופה בבריטניה לאיחוד האירופי, אך גם למדינות אחרות.

ההכרה האוטומטית בכישורים מקצועיים עבור רופאים, אחיות, רוקחים, מהנדסים ואנשי מקצוע אחרים אמורה להסתיים בין האיחוד האירופי לבריטניה. אך הסכם הסחר מבטיח יחס הוגן לספקי שירותים או למשקיעים. זה גם מסיר חסמים לא מוצדקים לסחר דיגיטלי ומאפשר שווקים פתוחים למשקיעים בבריטניה או באיחוד האירופי.

בריטניה תעזוב את שוק האנרגיה הפנימי של האיחוד האירופי, את הקהילה האירופית לאנרגיה אטומית ותצא מחוץ למערכת המסחר באנרגיה. אך שני הצדדים הסכימו להמשיך באספקת אנרגיה ושיתוף פעולה באנרגיה. הסכם הברקזיט כולל גם התחייבויות הניתנות לאכיפה כלפי הסכם האקלים בפריז. ותמחור הוגן של פחמן באיחוד האירופי ובריטניה.

בתחום החינוך, המחקר והטכנולוגיה, בריטניה תנטוש את האיחוד האירופי, אך באמצעות הסכם הברקזיט, בריטניה תישאר חלק מחמש תוכניות עיקריות, ביניהן מערכת הפיקוח והמעקב אחר הלוויין של האיחוד האירופי.

מפעילי משאיות בבריטניה יאבדו את הזכות לקיים סחר בלתי מוגבל באיחוד האירופי, אך הסכם הברקזיט מבטיח גישה נקודתית בלתי מוגבלת בין האיחוד האירופי לבריטניה. הוא מבטיח זכויות מעבר מלאות, ומעניק את הזכות לבצע עד שתי פעולות נוספות בתוכם. תנאי עבודה, בטיחות בדרכים ותחרות הוגנת כלולים גם כן בהסכם.

בריטניה תעזוב סוכנויות כמו 'יורופול' ו'יורו ג'וסט' ותאבד את הגישה למאגרי המידע הרגישים של האיחוד האירופי בתחומי ביטחון ומשפט. אך הסכם הברקזיט מבטיח המשך שיתוף פעולה בין בריטניה לסוכנויות אלה. הוא כולל גם מנגנונים להחלפת נתונים של מידע על נוסעים, DNA, טביעות אצבע, רשיון רכב ורישום פלילי בין בריטניה לאיחוד האירופי.

בריטניה ברקזיט האיחוד האירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד