י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הקרב הטכנולוגי הגדול

בקרוב: גוגל עלולה להתמודד עם תחרות שתנגוס בה

האיחוד האירופי וארצות הברית רוצים להכניס כללים מחמירים יותר לענקי טכנולוגיה כדוגמת גוגל | יריבים של חברות מנועי חיפוש מוכנים לעלות מדרגה כדי ליצור סביבה תחרותית הוגנת יותר

בקרוב: גוגל עלולה להתמודד עם תחרות שתנגוס בה
סניף של גוגל. אילוסטרציה צילום: unsplash

האם זה נכון שחברה אחת תשלוט באינטרנט כמו הדומיננטיות ארוכת השנים של גוגל? איש אחד שמרגיש שהדברים צריכים להיות שונים הוא גבריאל וויינברג, מנכ"ל DuckDuckGo בן 41, מי שהקים את מנוע החיפוש המתיימר להגן על התחום הפרטי של המשתמש ולא לאסוף כמויות אדירות של נתונים אישיים כמו גוגל.

"בתנאים הוגנים נתח השוק של גוגל ירד מיד ב-20 אחוז", אמר וויינברג לתקשורת הגרמנית. לדבריו, המתחרה החזק שלו, גוגל, מקשה שלא לצורך על שימוש במנועי חיפוש אחרים בסמארטפונים של אנדרואיד. "למעשה, דרושות 15 לחיצות שונות כדי להפוך את DuckDuckGo לברירת המחדל במכשירי אנדרואיד הוא אומר.

וויינברג סבור כי כל אחד אמור להיות מסוגל להחליט ביתר קלות באיזה מנוע חיפוש הוא רוצה להשתמש. "אנו מבקשים להיות באותו שוויון", הוא אומר, ולא לוויתורים מיוחדים.

וויינברג לא לבד עם דרישותיו בארה"ב. פוליטיקאים רבים עומדים לצדו. הביקורת על כוח השוק שבידי גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל היא כבר לא רעש רקע מושתק, אלא סירנה של מחאה. כמה מדינות בארה"ב תבעו את גוגל והאשימו את חברת האם שלה, אלפבית, שהיא משתמשת בשיטות לא הוגנות כדי להגן על המונופול שלה על חיפושים ופרסום ברשת. פייסבוק עומדת גם בפני דיון משפטי.

לאירופה נמאס מהשליטה של גוגל, ועל פי הצעת הנציבות האירופית, פלטפורמות כבר לא יורשו לתעדף את התוכן והמוצרים שלהם על פני ספקים אחרים. הם יצטרכו להפוך את הפרסום שלהם ואת אלגוריתם ההמלצות שלהם לשקוף יותר, כך שאפשר יהיה להתחקות אחר מה שמוצג בפני מי ומתי זה מוצג. האיחוד האירופי אפילו שוקל לפרק תאגידים אם הם לא יעמדו בכללי האיחוד האירופי.

לנוכח העונשים הקשים המתוכננים נגד החברות, אשף האינטרנט מרקוס בקדאהל בטוח ש"קרב הלובינג הגדול ביותר בעולם הדיגיטלי" עומד להתחיל. המשמעות היא שהתאגידים הגדולים יצטרכו לפתוח את מערכותיהם. לדוגמא, הודעת ווטסאפ יכולה להישלח גם לטלגרם. "זה יכול להוביל לתחרות רבה יותר בשוק שירותי המסנג'רים", אמר בקדאהל לתקשורת הגרמנית.

החוקרים והרשויות אמורים גם לקבל גישה טובה יותר לנתונים מאמזון, גוגל ושות'. כרגע קיימת אסימטריה עצומה של כוח. פייסבוק שולטת ברשתות החברתיות עם הפלטפורמה שלה, עם אינסטגרם, כמו גם שוק המסנג'רים עם ווטסאפ.

גבריאל וויינברג מחברת DuckDuckGo צופה גם בהתפתחויות באירופה. החברה שלו היא אחת החברות המייסדות של בקרת הפרטיות העולמית, ברית הפועלת להגנה על נתונים פרטיים. הוא עובד על מנוע החיפוש שלו כמעט 13 שנים ועכשיו עובדים אצלו 150 עובדים.

למרות שמנוע החיפוש שלו מרוויח כסף גם בפרסום, הפרסומות שמוצגות מבוססות על הקשר החיפוש, ולא על פרופיל המשתמש כמו של גוגל, הוא אומר. וויינברג מאמין כי הדבר גם משפר את איכות תוצאות החיפוש וכי חברתו רוצה שכל התוצאות יהיו זהות בכל מקום בעולם ולא להיות תלויות בנתוני משתמש אישיים.

וויינברג אומר כי מנוע החיפוש שלו מקבל כרגע 2 מיליארד בקשות בחודש והוא גדל במהירות, אך נתח השוק של חיפושי DuckDuckGo עדיין זעום בהשוואה למתחרות. נתח השוק של DuckDuckGo יכול להיות יותר מ-10% אם היה קל יותר להפוך אותו לברירת המחדל במכשירים, הוא אומר. כידוע במכשירים גוגל שולט.

וויינברג מקווה שהתחרות תהפוך הוגנת יותר. הוא כבר רואה עניין בהגנה רבה יותר על התחום הפרטי. ואף נשמעו מדי פעם שמועות על הצעות רכישה למנוע החיפוש שלו. אך הוא מסרב להגיב עליהם.

גוגל מונופול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד