ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מנקים שולחן

מחווה: הפעילה הסעודית נשלחה למאסר ותשוחרר מוקדם מהצפוי

הסעודים מנקים שולחן לקראת כניסתו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לתפקידו וקצבו את עונשה של פעילת זכויות הנשים המפורסמת שנאסרה, לעוד שלושה חודשי מאסר בלבד | יש שמברכים על המהלך ויש שמתנגדים בחריפות להגבלות הנוספות שיוותרו

מחווה: הפעילה הסעודית נשלחה למאסר  ותשוחרר מוקדם מהצפוי
סעודיה צילום: pixabay

לוג'יין אל-הד'לול, פעילת זכויות נשים סעודית שנעצרה לפני שלוש שנים על ידי המשטר הסעודי, נידונה לחמש שנים ושמונה חודשי מאסר לאחר שנמצאה אשמה "בריגול וקשר עם גורמים זרים וקשירת קשר נגד הממלכה".

על פי הדיווח מאולם בית המשפט, השופטים התחשבו בבקשתה וניכו שנתיים ועשרה חודשים ממאסרה והחלו לספור את תחילת תקופת המאסר שלה ממאי 2018, כלומר נותרו לה רק שלושה חודשים למאסר.

רועי קייס, מומחה לעולם הערבי ב'כאן 11', ציין‏ כי גזר הדין מעניין בהחלט, ומדוע? "מצד אחד על פניו עונש כבד של כמעט שש שנות מאסר לאותה פעילה זכויות נשים סעודית מפורסמת, לוג'יין אל-הד'לול, אבל יש פה ניכוי רציני מהעונש המקורי ובשורה התחתונה היא תישאר בכלא עוד 3 חודשים בלבד. במילים אחרות מנקים שולחן לקראת ביידן".

מנגד ארגוני זכויות אדם טוענים שלא היה צריך לעצור אותה בכלל לכל כך הרבה זמן ללא שום הוכחה, העובדה כי נשאר לה רק שלושה חודשים נוספים בכלא יעזור לנטרל עימות מוקדם שעלול להיות עם ממשל ביידן, ובהחלט היה קורה אילו הייתה מקבלת מאסר למשך 20 שנה נוספות, כפי שהיה נראה אפשרי בשלב מסוים.

הידיעה על פסק הדין שלה פורסם בעיתון אשרק אל-אווסט, שפרסם כי בית משפט הסעודי "קבע כי הפעילה הסיתה נגד המשטר, וניסתה לשנות את המשטר השולט בממלכה ושיתפה פעולה עם אנשים וגורמים זרים לביצוע סדר יום זר".

היא נעצרה במאי 2018 יחד עם ארבעה פעילים נוספים לזכויות אדם. לטענתה, היא לא הורשתה לדבר עם איש במשך שבעה שבועות מיום מעצרה. הממלכה הסעודית הכחישה שוב ושוב כי היא נעצרה בגין קמפיין למען זכותן של נשים לנהוג, חוק שעבר בשנת 2018, המשטר טען כי היא ערכה קמפיין לערעור משפחת המלוכה.

האישום המקורי כלל פגישה עם דיפלומטים בריטים ואחרים, היא הואשמה גם כי דיברה עם סוכנויות עיתונות זרות וארגוני זכויות אדם בינלאומיים. אישומים אחרים כללו הצטרפות לקבוצה באפליקציית טלגרם, שם דנה בזכויות אדם ובחוקה חדשה.

היא הואשמה גם בקשר עם שגרירויות באירופה על המקרה שלה בזמן שנסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמור היה לבקר באותן מדינות. ברגע האחרון, ב-10 בדצמבר, הסעודים ביטלו את ההאשמות שכללו קשר עם שגרירויות בריטניה, האיחוד האירופי והולנד, אולי משום ששלושתן נחשבות כמעצמות ידידותיות ומעורבותן במקרה עשויה לעורר רמות גבוהות יותר של מחאה נגד סעודיה מצד אותן מדינות.

אחותה לינה, כתבה בציוץ כי למרות שהפסיקה פירושה שאחותה יכולה להשתחרר במרץ 2021, היא עדיין תהיה עם איסור נסיעה מחוץ לסעודיה למשך חמש שנים. לדבריה, גם אחותה וגם התובע יכולים לערער ולבטל את ההגבלות.

קיצור תקופת המאסר של הפעילה מותנה בכך שלא תחזור על אף אחת מהעבירות בשלוש השנים הבאות, מהלך שיחסום את חופש הביטוי שלה, בהנחה שהיא נדרשת להישאר בערב הסעודית. קנת' רוט, מנכ"ל ארגון Human Rights Watch, תיאר את המשפט כמביש.

סעודיה ג'ו ביידן זכויות נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד