י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אירופה היהודית אבלה: זקן הרבנים איננו

זקן רבני אירופה, הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל, לשעבר הרב הראשי של מדינת הולנד, נפטר היום באמסטרדם, כשהוא בן 106, לאחר שחווה את 2 מלחמות העולם • ארונו יובא ארצה והלוויתו תתקיים ביום ראשון

הרב יוסט זצ"ל. צילום: מרכז רבני אירופה
הרב יוסט זצ"ל. צילום: מרכז רבני אירופה

ברוך דיין האמת: באמסטרדם שבהולנד נפטר זקן הרבנים באירופה הרב הראשי הגאון רבי מאיר יוסט זצ"ל.

רבי מאיר נולד בויז'ניץ אשר בהונגריה לפני מלחמת העולם הראשונה. אביו, ר' ניסן זצ"ל, היה משמשו ואיש אמונו של כ"ק אדמו"ר בעל ה"אהבת ישראל" מויז'ניץ זצ"ל ואף היה מלחין החצר.

בתור נער למד אצל הגאון הגדול רבי פנחס הורביץ זצ"ל, מחבר ספר 'פתחא זוטא'. משם עלה רבי מאיר ונתעלה לישיבתו של הרב דושינסקיא בחוסט. את מנוחתו מצא דווקא בפרנקפורט, בצלם של גדולי גרמניה, ובתורתם המחשבתית העמוקה. הוא היה חלק מחבורת בחורים, שיחד עסקו במשנתו של הרב הירש, ובהזדמנות הראשונה עברו לגרמניה כדי להתבשם מתורתו של תלמידו, רבי שלמה ברויאר.

לימים סיפר בראיון למגזין "קהילות" של רבני אירופה: "אני כבר לא הספקתי להכירו (את רבי שלמה ברויאר) אך למדתי אצל בנו רבי יוסף זצ"ל. בפרנקפורט קבלתי על עצמי את כל מנהגי אשכנז על כל פרטיו ודקדוקיו".

עם עליית הנאצים חזר לבית הוריו בגרוסוורדיין (לשם גלו במלחמת העולם הראשונה) ונתמנה שם ליו"ר צעירי אגודת ישראל. בתור פעיל נלהב של התנועה ותומך ברעיון האגודאי, מצא את עצמו משתתף בכנסייה הגדולה במארינבד שהתקיימה באלול שנת תרצ"ז.

הרב היה גם אחד מאלו שזכו לעמוד סביב מטתו של הרבי ה'אהבת ישראל', שעה שהשיב את נשמתו הקדושה ליוצרה, יחד עם אביו המשב"ק ר' ניסן זצ"ל. במהלך מלחמת העולם השנייה התחבא עם זוגתו בכרם פרטי של גוי בבודפשט וכך ניצל.

לאחר מלחמת העולם השנייה, בתור אברך צעיר, נתמנה לר"מ בישיבת מונטריי שבשוויץ, תפקיד בו שימש במשך תשע שנים, עד שהוצע לו לשמש כרבה הראשי של הולנד.

לפני 47 שנים, כשבועיים לפני פסח, נחתה על שולחנו הזמנת כבוד לכהן פאר ברבנות בהולנד, ומאז ועד לפטירתו התגורר באמסטרדם.

רבי מאיר היה תומך נלהב וחבר בארגון "מרכז רבני אירופה". גם בשנים האחרונות כאשר כוחו לא עמד לו כבצעירותו הטריח את עצמו והשתתף בכנסים שארגן המרכז והיה מהנואמים המרכזיים.

עם פטירתו מסר הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה: "רבי מאיר היה אות ומופת לכל רב באירופה. במשך למעלה ארבעים שנה הוא התמסר לטובת הכלל. כרב ידע תמיד לחבר בין ה"שמאל דוחה" וה"ימין מקרבת". עם פטירתו הוא מותיר חלל ברבנות אירופה".

הגאון רבי יעקב דוד שמאהל, אשר שימש כחבר הרבנות הראשית של הולנד יחד עם הגר"מ זצ"ל, וכיום דיין דק"ק "שומרי הדת" באנטוורפן ספד לרב יוסט: "רבי מאיר היה גאון אדיר ובקיא נפלא בספרי שאלות ותשובות בהלכה, בעל זכרון מדהים, וכרב עמד בתקיפות על כל ענייני שמירת ההלכה בהולנד".

רבי מאיר היה בן 106 בפטירתו. ארונו יוטס ביום א' לארה"ק שם תתקיים הלוויתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד