כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
סוף לסאגה המתמשכת

"כמה טוב שבאת הביתה": יונתן פולארד ואשתו נחתו הלילה בישראל

לאחר שלושים שנות מאסר וחמש שנים לאחר ששוחרר, המרגל האמריקאי המפורסם יונתן פולארד נחת הלילה בישראל • בשל מצבה הרפואי של אשתו אסתר, בחרו בני הזוג להגיע בטיסה פרטית • למרות שהתבטא לפני כחודש כי הוא רוצה לשוב ארצה, הגעתו הלילה הינה הפתעה גמורה

"כמה טוב שבאת הביתה": יונתן פולארד ואשתו נחתו הלילה בישראל
פולארד משתטח על אדמת ישראל עם נחיתתו צילום: מתוך הסרטון

שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה: אחרי 30 שנות מאסר וחמש שנים לאחר ששוחרר ממנו, האסיר האמריקאי המפורסם יונתן פולארד נחת לפנות בוקר (רביעי) בישראל מלווה ברעייתו אסתר. בשל מצבה הרפואי של אשתו אסתר, בחרו בני הזוג פולארד להגיע בטיסה פרטית ישירה מנמל התעופה ליברטי שבניוארק, ניו ג'רזי, לנמל התעופה בן גוריון.

לפני כחודש הוסרו ההגבלות על תנועתו ואף גורם רשמי לא ביקש להאריך אותן, מה שאפשר את הגעתו ארצה. מיד לאחר מכן הוא הכריז כי הוא מעוניין לעלות לישראל בשל מצבה הרפואי של אשתו, אולם ההגעה שלו הלילה הייתה הפתעה גמורה.

צילום: לע"מ

על פי הדיווח של בועז ביסמוט ב'ישראל היום', לקראת הנחיתה הוזמן פולארד הנרגש על ידי הטייסים לקוקפיט, ושם האזין למגדל הפיקוח של נתב"ג שקיבל את פניו ובירך אותו בעברית לרגל הגעתו לישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את פניהם של יונתן ואסתר פולארד עם נחיתתם בישראל.

ראש הממשלה פגש אותם בהתרגשות בכבש המטוס והם אמרו יחד את הברכה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.

ראש הממשלה נתניהו העניק ליונתן פולארד תעודת זהות ישראלית ואמר להם: "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה. עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית".

יונתן פולארד אמר: "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו. אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום".

יונתן פולארד בתא הטייס\\צילום: j4jp

הראשונה בממשלה שהגיבה לנחיתתו של פולארד בישראל, היא שרת התפוצות עומר ינקלביץ' שכתבה הלילה בחשבון הטוויטר שלה: "יונתן, כמה טוב שבאת הביתה".

כזכור, מדי לאחר שהוסרו ההגבלות עליו שוחח עמו ראש הממשלה בנימין נתניהו רה"מ נתניהו בירך את פולארד ואמר בשיחה: "אנו מחכים לך. אתה צריך להרגיש באמת בבית. אתה צריך שיהיו לך כעת חיים נוחים, ששניכם תוכלו לעסוק בתחומי העניין שלכם, ואנו יכולים לטפל באסתר בטיפול הרפואי הטוב בעולם".

נתניהו אמר לפולארד שהוא מינה את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן שידאג באופן אישי לכל צרכיו והליך קליטתו בארץ. פולארד שלא היה יכול לעבוד בשל המגבלות שהוטלו עליו והתקיים מאז שחרורו בעיקר בעזרת תרומות ותמיכה כלכלית. התבשר כי ישראל תדאג גם לטיפוליה של אסתר פולארד שחלתה בסרטן.

ראש הממשלה לשעבר, העבריין המורשע, אהוד אולמרט התבטא אז באולפן 'מעריב', על האפשרות שפולארד יעלה ארצה ואמר: "הוא היה מרגל של מדינת ישראל, עשינו מה שיכולנו כדי לדאוג לו כשהוא נתפס. הוא עבד תמורת כסף והרבה מאוד כסף - הוא לא היה איזשהו מתנדב ציוני שבא והקריב את חייו".

דבריו אלו ועוד, הכעיסו מאוד רבים הציבור הישראלי שייחלו לרגע הנכסף. אולמרט הוסיף ואמר: "אני רואה לנכון לומר את הדברים האלה בצורה הכי חדה כי אני רואה איך הנוכל שעומד בראש הממשלה היום ינסה לעשות חגיגה מבואו של... הוא יקבל אותו כמו גלעד שליט. אם יהיה צורך הוא גם ייתן לחמאס איזה 500 רוצחים כדי שהוא יוכל לקבל את פולארד, ואל תשאל אותי איך ומה".

יצוין עוד כי יונתן פולארד האשים בעבר לא פעם, את ראה"מ לשעבר אולמרט, בכך שלא הזכיר אותו בנאומים רשמיים שנשא בעת כהונתו, בעודו נושא באחריות האישית לסבלו בכלא האמריקני וכן על כך שנמנע מלהעלות את עניין תנאיו בפני הנשיא ג'ורג' דבליו בוש, שכיהן כנשיא ארה"ב בתקופת כהונתו של אולמרט כראש ממשלה.

יונתן פולארד ורעייתו בדרך לישראל (צילום: j4jp)

ההיסטוריה בקצרה

פולארד בן ה-61, שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, גילה במהלך עבודתו שגורמים מסוימים במערך הביטחון הלאומי בארצות הברית, מונעים במכוון מישראל מידע חיוני.

הוא סבר שאי העברת המידע מעמידה חיי ישראלים בסכנה, לפיכך החל להדליף אותו לישראל. כשנתפס, ישראל לא הודתה בכך שהוא סוכן שלה, אולם מימנה את עורכי דינו. לאחר מכן הודתה בכך.

בינואר 1996 העניק לפולארד שר הפנים, חיים רמון אזרחות ישראלית, בעקבות החלטת השר הקודם, אהוד ברק.

פולארד נידון למאסר עולם, אותו ריצה מאז נובמבר 1985. העונש שפולארד קיבל הפתיע והיה יותר משדרשה התביעה. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים מצד ראשי ממשלות ישראל לשכנע את הנשיאים האמריקניים לחון את פולארד, אך הדבר לא צלח. גם הפניות לנשיא אובמה בבקשה להעניק חנינה לפולארד, לא נענו.

ב-27 ביולי 2015 החליטה ועדת השחרורים האמריקאית כי פולארד ישוחרר מהכלא ב-20 בנובמבר, כאשר יסיים לרצות 30 שנה‏, זאת ללא כל מעורבות פוליטית.

גם לאחר השחרור הוא הושאר עוד 5 שנים תחת מעקב צמוד, היה אסור לו לעזוב את ניו יורק, ובכלל איסור יציאה מארצות הברית. בנוסף היה עליו לשהות ב"מעצר בית" כל ערב, כשהמדינה יכולה להיכנס לו למחשבו האישי בכל עת, ובכל 5 השנים הוא היה תחת מעקב צמוד של מתקן GPS. לפני כחודש הוסרו ההגבלות באופן סופי לאחר שאף גורם רשמי לא ביקש להאריכן.

 

יונתן פולארד בנימין נתניהו אסתר פולארד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד