י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"צריך להגיד שהחיינו?"

דיון הלכתי מרתק סביב הגעתו של יונתן פולארד • האזינו

דבר הגעתו ארצה של יונתן פולארד ריגשה רבים, הרב יונתן שטנצל מ'קו אמר אביי' ביקש הבוקר להתייחס להיבט ההלכתי של הגעתו ארצה ושחרורו הסופי, ושוחח עם הדיין הגאון רבי מרדכי אייכלר •  האזינו

דיון הלכתי מרתק סביב הגעתו של יונתן פולארד • האזינו
פולארד נחת בישראל צילום: באדיבות המצלם

לפנות בוקר נחת מטוסו הפרטי של איש העסקים שלדון אדלסון בנמל התעופה ע"ש בן גוריון, בסמוך לכבש המטוס המתין ראש הממשלה ומזכירו נרגשים לקראת הזוג פולארד שירד מהמטוס לאחר מאסר ממושך של הבעל יונתן בכלא האמריקאי בעוון ריגול עבור ישראל.

דבר הגעתו ארצה ריגשה רבים, גם את הרב יונתן שטנצל מ'קו אמר אביי' ביקש הבוקר להתייחס להיבט ההלכתי של הגעתו ארצה ושחרורו הסופי בשיחה עם הדיין הגאון רבי מרדכי אייכלר.

"היום הגיע לארץ ישראל לפני כמה שעות האסיר ר' יונתן פולארד האסיר מארצות הברית", פתח הרב שטנצל ושאל, "יש לנו כמה שאלות שאנחנו רוצים לברר אצלנו ב'קו אמר אביי', האם הוא צריך להגיד הגומל עכשיו שהוא הגיע לארץ ישראל?"

"כל אחד שמגיע במטוס אומר הגומל", השיב הרב אייכלר.

עוד הקשה הרב שטנצל: "אם בית המקדש היה קיים הוא צריך להביא קרבן תודה, כדאיתא במסכת ברכות: אמר רבי יהודה אמר רב ארבעה צריכים להודות, ובהם מי שהיה חבוש בבית האסורים". הרב אייכלר השיב, "בוודאי, מתי שיצא מבית האסורים וודאי שצריך לברך".

לסיום ביקש הרב שטנצל לברר שאלה מעשית נוספת, האם יהודי שרואה אותו צריך להגיד שהחיינו? והרב אייכלר השיב, "לא, שהחיינו זה רק אדם שזה היה לדידו שמח ממש, בדברים של הכלל, כותבים הפוסקים שלא אומרים ברכת שהחיינו, עקב שהיום האנשים לא אמינים, ויכול להיות שאנשים ירצו להגיד לו שאהבו אותו, ודאגו לו, ויגידו שהחיינו".

גם ברכת מתיר אסורים לא מברכים אם רואים אותו, "צריך לשמוח, אבל לא לעשות ברכה" הבהיר הדיין הגאון.

 

יונתן פולארד אייכלר הרב יונתן שטנצל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד