י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סקר מיוחד

מיהו החוג החרדי השומר ביותר על הנחיות הקורונה

מכון אסקריא ערך סקר מיוחד עבור 'בחדרי חרדים' בקרב מדגם מייצג של החברה החרדית. הסקר בחן מספר היבטים הקשורים בשמירת הנחיות הקורונה של משרד הבריאות במגזר החרדי • המשטרה זוכה לאמון הנמוך ביותר

מיהו החוג החרדי השומר ביותר על הנחיות הקורונה
חרדים עם מסכות בעידן הקורונה צילום: דוד כהן, פלאש 90

לפני מספר שבועות ערכו במכון הסקרים 'אסקריא' סקר מיוחד, המתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', בקרב מדגם מייצג של החברה החרדית. הסקר בחן מספר היבטים הקשורים בשמירת הנחיות הקורונה של משרד הבריאות במגזר החרדי. מטרת השאלות הייתה להתחקות אחר העמדות בציבור החרדי כלפי תקנות הקורונה וסוגיית הפתיחה של בתי הספר החרדים.

על פי הסקר 77% מהמגזר החרדי הצהירו כי חשוב לשמור על הנחיות משרד הבריאות (במידה בינונית ומעלה), עם זאת ישנה שונות גבוהה על פי זרם המשיב בחשיבות השמירה על ההנחיות; בעוד ש70% מהליטאים ו-65% מהספרדים מסכימים עם חשיבות ההנחיות, רק 41% מהחסידים מסכימים עם כך.

בנוסף רוב גדול מהם (82%) דיווחו כי הם מקפידים על עטיית מסיכה (87% בקרב הנשים ו-77% בקרב הגברים), אך רק 64% מהגברים דיווחו כי הם מקפידים על כך בבית כנסת.

19% מהמשיבים דיווחו כי אובחנו כנשאים של נגיף הקורונה ו-98% מכירים באופן אישי לפחות בן אדם אחד שנדבק בנגיף.

עוד עולה מהסקר כי בקרב המקפידים תמיד על עטיית מסיכה בשטח פתוח שיעור המאומתים עומד על 18%, בעוד שבקרב אלו שאינם מקפידים כלל, שיעור המאומתים עומד על 30%.

60% שלחו את בניהם לתלמודי התורה ללימודים בעת שהלימודים נאסרו על ידי משרד הבריאות. כאשר המשיבים שלא שלחו את בניהם עשו זאת בעיקר מהסיבה שבתי הספר היו סגורים, רק כ- 20% עשו זאת מחשש להידבקות ובשל הנחיות משרד הבריאות. בנוסף קיים פער ניכר בין העמדה האישית ביחס להנחיות ובין השליחה למוסדות החינוך, 54% מהמסכימים עם ההנחיות שלחו את בניהם לתלמודי התורה.

גם שאלת האמון בגופים המנהלים את משבר הקורונה נבחן בסקר: צה"ל זוכה לאמון גבוה – ל-49% אמון רב בצה"ל. לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו עם 41%, הגורמים המקצועיים בממשלה זוכים ל -25%, סוגרת את הרשימה המשטרה עם רמת האמון הנמוכה ביותר – 12% בלבד הצהירו כי יש להם אמון בהתנהגות המשטרה. עם זאת81% חושבים או בטוחים שההתנהלות הממשלה נגועה באינטרסים זרים.

בסקר השתתפו 500 משיבים חרדים מרקעים וקבוצות מגוונות, ומקומות יישוב שונים. הסקר מייצג את האוכלוסייה החרדית, טעות הדגימה עומדת על 4.4%. במסגרת הסקר נשאלו המשיבים מספר שאלות אודות מידת הסכמתם האישית עם הנחיות הקורונה של משרד הבריאות, מידת ההסכמה בציבור החרדי עם ההנחיות לדעתם של המשיבים, וכן האם יש להם ילדים בגילאי בית ספר והאם שלחו את ילדיהם לבית ספר (ולמה) בתקופה בה בתי הספר של יתר הציבור היו סגורים. הסקר נערך על ידי חברת אסקריא בשיתוף פעולה עם: ד"ר נטע ברק קורן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. ד"ר יוסי דוד מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת מיינץ על שם יוהנס גוטנברג. ניצה (קלינר) קסיר, חוקרת מומחית לחברה החרדית.

הציבור החרדי סקר חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד