ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ארדואן לא סולח

ניסיון ההפיכה: קרוב למאה גנרלים קיבלו מאסר עולם

ניסיון ההפיכה הדרמטי בטורקיה לפני כארבע שנים לא צלח כזכור, ובימים אלו קוצב בית המשפט במדינה את עונשם של אלו שהיו אחראים למהלך | מאות נשפטו למאסר עולם ביניהם אלופים לשעבר

ניסיון ההפיכה: קרוב למאה גנרלים קיבלו מאסר עולם
שוטרים בטורקיה צילום: ארכיון בחדרי

בית המשפט בטורקיה גזר על 92 נאשמים, כולל בכירים בצבא לשעבר, מאסר עולם בגלל ניסיון ההפיכה ב-2016. בנוסף בית משפט גזר מאסר עולם על אלופים לשעבר.

בכירים בצבא היו בין 92 שנשפטו לתקופות מאסר עולם. 12 מהם ללא סיכוי לשחרור. בין התריסר היו כמה קצינים בכירים של כוחות היבשה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממשלתית אנאדולו.

יותר מ-250 בני אדם נהרגו ב-15 ביולי 2016, בניסיון להפיל את ממשלתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. במהלך המאמץ השתלטו חיילים על מטוסי קרב, מסוקים וטנקים וניסו להשתלט על מוסדות מדינה מרכזיים.

בית המשפט גזר ביום רביעי גם עונשים קצרים יותר של עד 19 שנים ל-28 אנשים אחרים. שלושה נאשמים נוספים עדיין עומדים לדין, ואילו 9 אחרים זוכו.

האישומים נעו בין ניסיון לרצח לחברות בארגון טרור חמוש. המשפטים הללו הם המשך מהחודש שעבר, אז נשפטו מאות נוספים לתקופות מאסר ארוכות. ארדואן מאשים את איש הדת המוסלמי האמריקני פאתוללה גולן, וטוען כי הוא זה שעמד מאחורי ניסיון ההפיכה.

על פי נתוני משרד הפנים במדינה, נעצרו כ-292,000 בני אדם בגלל קשרים לכאורה לגולן, וכמעט 100 אלף מהם נכלאו עד למשפט. כ-150,000 עובדי מדינה פוטרו או הושעו לאחר ניסיון ההפיכה. בתי המשפט גזרו למעלה מ-2,500 מאסרי עולם. ומשרד הביטחון הטורקי הודיע כי יותר מ-20,000 איש גורשו מהצבא.

במהלך נסיון ההשתלטות, טנקים נסעו בכמה ערים בליל נסיון ההפיכה, הטנקים שיטחו מכוניות ברחובות איסטנבול ואנקרה, והפכו את המדינה לאזור מלחמה. לאחר הפצצת בנין הפרלמנט באנקרה, הבניין נהרס, מטוסי קרב טסו נמוך מעל הבירה והבהילו אזרחים רבים.

אך בעזרת הרשתות החברתיות ארדואן הוציא את אלפי תומכיו לרחובות, הם התעמתו עם החיילים, ולאחר ניסיון ההפיכה הכושל, החיילים המורדים הניחו את נשקם על גשר הבוספורוס ונמלטו.

רג'יפ טאיפ ארדואן טורקיה מאסר עולם ניסיון הפיכה הפיכה בטורקיה הפיכה צבאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד